حضور هیأت ایرانی در نشست مقدماتی تغییرات اقلیمی در ایتالیا

با مشارکت اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) و سازمان ملل متحد، نشست مقدماتی تغییرات اقلیمی(کاپ ۲۶) با حضور نمایندگان پارلمان‌های ۷۲ کشور، و ۸ سازمان بین‌المللی، به میزبانی مجلس نمایندگان ایتالیا برگزار گردید.

با مشارکت اتحادیه بین‌المجالس جهانی  (IPU) و سازمان ملل متحد، نشست مقدماتی تغییرات اقلیمی(کاپ ۲۶) با حضور نمایندگان پارلمان‌های ۷۲ کشور، و ۸ سازمان بین‌المللی، به میزبانی مجلس نمایندگان ایتالیا برگزار گردید. هیأت پارلمانی ج.ا.ایران اعزامی برای شرکت در این نشست، در دیدار با رییس کمیسیون محیط زیست مجلس نمایندگان ایتالیا، در خصوص همکاری و ارتقاء استانداردهای زیست محیطی و تبادل فناوری‌های سبز هم اندیشی نمودند. رییس کمیسیون محیط زیست مجلس نمایندگان ایتالیا پس از این نشست، میراث مشترک دو فرهنگ و تمدن غنی و پرقدمت ایران و ایتالیا، و روابط دوستانه دو کشور را،  پشتوانه  نگاه به آینده و  همکاری در حفاظت از محیط زیست ارزیابی نموده است. سیدمهدی فرشادان، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو شورای اجرایی اتحادیه بین المجالس که ریاست هیأت ایرانی در این سفر را برعهده داشته نیز، با ابراز خرسندی از مشارکت حداکثری نمایندگان کشورها در این نشست، از  توسعه همکاری‌های پارلمانی بین دو کشور ج.ا.ایران و ایتالیا در آینده نزدیک خبر داده؛ و از رییس کمیسیون محیط زیست ایتالیا جهت سفر و بازدید از دستاوردهای ج.ا.ایران دعوت به عمل آورده است. وی در جریان نشست مقدماتی تغییرات اقلیمی در جمع نمایندگان دیگر کشورها و سازمان های بین المللی طی سخنانی خاطر نشان ساخته است: " باید به خاطر داشته باشیم، اهداف بلندمدت کنوانسیون چارچوب تغییر اقلیم سازمان ملل متحد و توافقتنامه پاریس، در صورتی تحقق خواهند یافت، که کشورهای توسعه یافته نسبت به مسؤلیت‌ها و تعهدات‌شان ذیل کنوانسیون و توافقنامه پاریس پایبند باشند، و در این رابطه، کشورهای توسعه یافته باید اقدامات واقعی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و نیز حمایت کافی، قابل پیش بینی و به هنگام، شامل تأمین مالی و انتقال فناوری به کشورهای در حال توسعه انجام دهند". وی همچنین در این نشست، آمادگی ج.ا.ایران برای انتقال تجربه؛ و همکاری در سطوح دوجانبه، چندجانبه، منطقه‌ای و بین المللی برای مقابله با تغییرات اقلیمی، و همکاری های پارلمانی را اعلام نموده است.

ملاحظات: تصمیم  در خصوص بحران های زیست محیطی و تغییرات اقلیمی، علاوه بر این که به یکی از مهم ترین تصمیمات دولت ها به ویژه در طرح های توسعه ملی و توافقات و رقابت های بین المللی مبدل گردیده؛ توجه جمعی گسترده و پویش های مؤثر، به ویژه میان جوانان و نوجوانان را برانگیخته و کشور ایتالیا نیز از این امر مستثنی نیست؛ به نحوی که، عدم آگاهی و پیگیری و رعایت استلزامات فردی در الگوی مصرف، رفتار و ... در خصوص آن، با نوعی تنزل رتبه فرهنگی و اجتماعی در اذعان عمومی همراه خواهد شد و تقریبا همزمان با برگزاری نشست مذکور، دانش آموزان ایتالیایی در حمایت از محیط زیست و مقابله با تغییرات اقلیمی در بیش از ۷۰ شهر این کشور تظاهرات و از حق خود و نسل‌های آینده جهت بهره مندی از محیط زیست پاک و سالم و مقابله با تاثیرات ناشی از تغییرات اقلیمی دفاع نموده و خواستار احترام به توافق نامه پاریس گردیدند. در چنین فضایی بی شک، تغییرات اقلیمی نظیر خشکسالی؛ بیابان زایی؛ رانش زمین و موارد ویژه نظیر خشک شدن دریاچه ارومیه؛ به همراه تقابل طرح های توسعه یا جنگ ها با حفظ محیط زیست؛ یا طرح ها در جهت حفظ محیط زیست و مقابله با تغییرات اقلیمی در رسانه های دیگر کشور ها از جمله ایتالیا به وضوح رصد و صحت و سقم اخبار؛ یا کارایی و ناکارایی برنامه های ملی و بین المللی در این خصوص واکاوی و به مثابه شاخصه ای از توسعه یافتگی یا عدم توسعه؛ و فراتر از آن، شاخصه ای فرهنگی ارزیابی می گردد.

کد خبر 10497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =