بیانیه شورای اتحادیه اروپا درباره دیدار الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان

شارل میشل بر تعهد اتحادیه اروپا به تعمیق همکاری با ارمنستان و آذربایجان برای همکاری نزدیک برای کاهش تنش ها و ارتقای امنیت ، ثبات، صلح منطقه ای در قفقاز جنوبی به نفع ملت منطقه تاکید کرد.

۷ آوریل مطابق ۱۸ فروردین ۱۴۰۱شارل میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا پس از دومین دیدار سه جانبه با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است که شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا با الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان برای ادامه گفتگو در مورد وضعیت منطقه قفقاز جنوبی و توسعه روابط اتحادیه اروپا با هر دو کشور دیدار کرد.

https://img.nuhcixan.az/news/2022/04/photo_61969.jpg

شارل میشل بر تعهد اتحادیه اروپا به تعمیق همکاری با ارمنستان و آذربایجان برای همکاری نزدیک برای کاهش تنش ها و ارتقای امنیت ، ثبات، صلح منطقه ای در قفقاز جنوبی به نفع ملت منطقه تاکید کرد.

رهبران آنچه را که پس از آخرین دیدار آنها در بروکسل در دسامبر ۲۰۲۱ و یک کنفرانس ویدئویی با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در فوریه ۲۰۲۲ اتفاق افتاد، ارزیابی کردند. رهبران همچنین بر لزوم رعایت کامل مفاد بیانیه سه جانبه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ تاکید کردند. طرفین از نشست نمایندگان عالی رتبه ارمنستان و آذربایجان در بروکسل در ۳۰ مارس ۲۰۲۲ با میانجیگری اتحادیه اروپا استقبال کردند. رهبران بر لزوم ادامه این روابط برای اطمینان از توافقات حاصل شده توافق کردند. رهبران بر لزوم ادامه این روابط برای اطمینان از توافقات حاصل شده تصمیم گرفتند.

رئیس میشل بر اهمیت رفتار بشردوستانه هر دو طرف برای ارتقای اعتماد و همزیستی مسالمت آمیز تاکید کرد. وی بر لزوم رسیدگی به همه مسائل انسانی حل نشده تاکید کرد و آمادگی اتحادیه اروپا حمایت از این تلاش را اعلام کرد. اتحادیه اروپا همچنین به حمایت از اقدامات اعتمادسازی بین آذربایجان و ارمنستان و همچنین تلاش های انسان دوستانه مین زدایی ادامه خواهد داد. وی افزود:  همچنین ارائه مشاوره تخصصی و افزایش کمک های مالی، کمک به جمعیت آسیب دیده از جنگ، بازسازی  ادامه خواهد یافت.

شارل میشل خاطرنشان کرد که الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و نخست وزیر پاشینیان تمایل خود را برای پیشرفت سریع در راستای توافق صلح بین دو کشور ابراز کردند. برای این منظور، قرار شد وزرای خارجه دستور دهند تا روی توافقنامه صلح آینده که تمام مسائل ضروری را حل خواهد کرد، کار کنند.

خاطرنشان می شود که تحدید حدود و تعیین مرزهای دوجانبه حائز اهمیت خواهد بود. برای این منظور، بر اساس بیانیه سوچی در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱، با تشکیل کمیسیون مشترک مرزی تا پایان ماه آوریل موافقت شد.

مأموریت کمیسیون مشترک مرزی به شرح زیر خواهد بود.

۱-تعیین مرزهای دوجانبه بین ارمنستان و آذربایجان

۲-تضمین وضعیت امنیتی باثبات در طول و نزدیک خطوط مرزی

رهبران همچنین در مورد بازسازی زیرساخت های ارتباطی / حمل و نقلی بین ارمنستان و آذربایجان به ویژه در قفقاز جنوبی گفتگو کردند. شارل میشل از اقدامات انجام شده برای احیای راه آهن استقبال کرد. وی در عین حال ارمنستان و آذربایجان را تشویق کرد تا راه حل های موثری برای بازگرداندن مسیرهای جاده ای پیدا کنند. اتحادیه اروپا آماده است تا از توسعه روابط خود مطابق با برنامه اقتصادی و سرمایه گذاری خود و از طریق مجمع مشاوره اقتصادی پیشنهادی برای شناسایی پروژه های مشترک حمایت کند.

رهبران توافق کردند که نتایج جلسات را زیر نظر داشته باشند و ارتباط را ادامه دهند.

لازم به ذکر است که الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان در تاریخ ۶ آوریل با شارل میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در بروکسل دیدار کرد. این دیدار از ساعت ۱۹:۰۰ به وقت بلژیک (۲۱:۰۰ به وقت باکو) آغاز شد و بیش از ۴ ساعت به طول انجامید.

https://nuhcixan.az/news/siyaset/۶۱۹۶۹-ai-surasinin-prezidenti-ilham-eliyev-ve-nikol-pasinyanla-gorusune-dair-beyanat-yayib

کد خبر 11729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =