طرح راه اندازی اتاق خبر اتحادیه اروپا با همکاری ۱۶ خبرگزاری رسمی اروپایی

در جریان برگزاری دومین نشست رسانه های خبری اروپا در بروکسل، کلیات طرح کمیسیون اتحادیه اروپا در خصوص راه اندازی اتاق خبر اختصاصی این اتحادیه اعلام گردید. این طرح که با شروع سال ۲۰۲۲ م. آغاز و تابستان سال ۲۰۲۲ م. به بهره برداری خواهد رسید؛ با همکاری ۱۶ خبرگزاری رسمی اروپایی؛ و تخصیص یک میلیون و ۸۰۰ هزار یورو بودجه انجام خواهد یافت.

در جریان برگزاری دومین نشست رسانه های خبری اروپا در بروکسل، کلیات طرح کمیسیون اتحادیه اروپا در خصوص راه اندازی اتاق خبر اختصاصی این اتحادیه اعلام گردید. این طرح که با شروع سال ۲۰۲۲ م. آغاز و تابستان سال ۲۰۲۲ م. به بهره برداری خواهد رسید؛ با همکاری ۱۶ خبرگزاری رسمی اروپایی؛ و تخصیص یک میلیون و ۸۰۰ هزار یورو بودجه انجام خواهد یافت.

هیأت تحریریه این اتاق خبر که در شهر بروکسل؛ مقر کمیسیون اتحادیه اروپا مستقر خواهد شد؛ به عنوان نخستین اتاق خبر اروپایی به خبرنگاران امکان می‌دهد، به طور مشترک در خصوص موضوعات و امور اتحادیه اروپا گزارش تهیه نمایند؛ تا کمیت و کیفیت دسترسی شهروندان این اتحادیه به اطلاعات راستی آزمایی شده در خصوص این اتحادیه افزایش یابد.

بخشی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار یورو بودجه اختصاصی این طرح، مصروف برگزاری دوره‌های آموزشی و طراحی؛ راه اندازی و به روز رسانی پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی چندزبانه با محتوای اخبار؛ گزارش ها و تحلیل هایی می گردد، که آژانس‌های خبری مشارک تأمین خواهند نمود.

همکاری خبرگزاری های مشارک این طرح، که بر مبنای همپوشانی با تنوع دیدگاه چیدمان یافته اند، توسط خبرگزاری آلمان(DPA)  هماهنگ می گردد. از میان خبرگزاری های کشورهای عضو اتحادیه اروپا، خبرگزاری فرانسه؛ خبرگزاری (ANSA) ایتالیا؛ خبرگزاری (Belga) بلژیک؛ خبرگزاری (APA) اتریش و خبرگزاری (EFE) اسپانیا مشارکت دارند. خبرگزاری رسمی آلبانی (ATA)؛ یا خبرگزاری رسمی صربستان هم از خبرگزاری های اروپایی غیر عضو در اتحادیه اروپا هستند، که با اتاق خبر اتحادیه اروپا همکاری می نمایند.

در روند رشد و توسعه رسانه ها در دهکده جهانی، انحصار و انحصار شکنی رسانه ای به موازات هم پیش می رود و هم پای جریان های سیاست گذاری یا هجمه ها و خبرسازی های غول های رسانه ای، انحصار شکنی با افشاگری ها و...؛ و عمومی سازی در شبکه های اجتماعی هم در جریان است و دوشادوش همپوشانی خبری؛ توده اخبار غیر واقعی و تحریف شده؛ یا اطلاعات پراکنده و سیاست گذاری نشده نیز انباشته می گردد.

هدف از راه اندازی اتاق خبر اتحادیه اروپا، ایفای نقشی فعال در جهان ارتباطات، با شکستن انحصار غول های رسانه ای در بازتاب اخبار این اتحادیه و قرار گرفتن در جایگاه پایگاه اطلاع رسانی مرجع و رسمی اخبار در خصوص نهادها، تقویم فعالیت ها، و... این اتحادیه، به نحو غیر انحصار طلبانه، با بهره گیری از توان همپوشانی نقادانه خبرگزاری های رسمی کشورهای اروپایی عضو و غیر عضو این اتحادیه و هم افزایی ایشان در سیاست گذاری خبر در سطح این اتحادیه، فراسوی سیاست های خبری ملی این خبرگزاری ها بوده است.

از سوی دیگر، در حالی که در تطابق با شاخص آزادی مطبوعات جهان در سال ۲۰۲۱ م. برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند فنلاند، سوئد و دانمارک در رتبه های دوم تا چهارم رده بندی جهانی آزادی مطبوعات قرار داشته اند، برخی کشورهای اروپایی مانند بلغارستان (با رتبه ۱۱۲) از میانگین جهانی رعایت این شاخص ها نیز پایین تر بوده اند، که به روشنی گویای آن است که، شاخص های آزادی مطبوعات در میان کشورهای اروپایی عضو و غیر عضو اتحادیه اروپا، با کمیت و کیفیت متوازنی تحقق نمی یابد.

اندیشه اروپایی مقوم اتحادیه اروپا و طراح واحد پول، مرزها و طرح های مشترک آن، در طرح راه اندازی اتاق خبر اتحادیه اروپا، به موازات هم افزایی و هم پوشانی سابق الذکر، متوازن سازی تسهیمی شاخصه های آزادی مطبوعات و ارتقاء کمی و کیفی فعالیت رسانه ای اتحادیه ای و قاره ای را نیز در دستور کار دارد و از این رو است که، بخش قابل اعتنایی از بودجه تخصیصی راه اندازی اتاق خبر اتحادیه اروپا، مصروف آموزش و ارتقاء سواد رسانه ای خواهد شد؛ که در واقع، فراسوی بودجه اجرایی، در بخش آموزش نیروی متخصص؛ طراحی ساختارهای مشارکتی هم افزایی و همپوشانی رسانه ای و فرهنگ سازی در این حوزه، سرمایه گذاری می گردد.      

منبع:                                                                                                                                                                                                                         https://europa.eu/newsroom/home_en

کد خبر 12723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =