مرکز تحلیل و توسعه روابط بین ادیان: افزایش فعالیت جریان های مخرب در اینترنت

نورکن تیلوبایف، معاون مرکز تحلیل و توسعه روابط بین ادیان وابسته به اداره امور دینی استان آقمولا، در مورد اجرای سیاست دولتی در حوزه دینی صحبت نمود.

نورکن تیلوبایف، معاون مرکز تحلیل و توسعه روابط بین ادیان وابسته به اداره امور دینی استان آقمولا، در مورد اجرای سیاست دولتی در حوزه دینی صحبت نمود.

پرسش: آقای نورکن، هدف فعالیت مرکز شما چیست؟

پاسخ: بر اساس قانون اساسی کشور، ما الگوی سکولار روابط دولتی - دینی را بر اساس اصول برابری همه شهروندان در قبال قانون و احترام به اعتقادات شخصی همه مردم فارغ از زبان و مذهب، شکل داده‌ایم. هدف اصلی این مرکز افزایش اثربخشی سیاست های دولتی در حوزه دینی با هدف بهبود روابط بین ادیان، تقویت پایه های سکولار دولت و جلوگیری از استفاده از دین برای اهداف مخرب است. این اداره تعدادی از فعالیت ها را با هدف جلوگیری از افراط گرایی مذهبی و تروریسم در میان جمعیت استان آقمولا به ویژه در میان جوانان اجرا می کند. متخصصان ما نظارت بر وضعیت دینی، مطالعات جامعه‌شناختی سطح دینداری جمعیت و پیش‌بینی وضعیت مذهبی، بازپروری افرادی که تحت تأثیر جنبش‌های ویرانگر و رادیکال قرار گرفته‌اند و همچنین کار در چارچوب توسعه هماهنگی بین ادیان با افزایش آموزش دینی و خودآگاهی مدارا را انجام می دهند.

همه ساله در چارچوب سفارش دولتی، "مرکز تحلیل و توسعه روابط بین ادیان" سه مطالعه جامعه شناختی انجام می دهد: "میزان حمایت جمعیت از سیاست های دولتی در حوزه دینی"، "ارزیابی وضعیت دینی در منطقه»، "میزان دینداری جوانان مدرن"، نتایج به‌دست‌آمده در جریان پژوهش‌های جامعه‌شناختی، به تدوین توصیه‌های مرتبط کمک کرد که عمدتاً با هدف بهبود وضعیت دینی انجام می‌شد.

پرسش: چند مؤسسه مذهبی در منطقه وجود دارد؟

پاسخ: در این منطقه ۱۸۳ انجمن مذهبی وجود دارد. از جمله اسلامی - ۸۲، ارتدکس - ۴۵، پروتستان - ۴۳، کاتولیک - ۱۱، مذهب بهائی - ۱، جامعه آگاهی کریشنا - ۱

پرسش: این مرکز چه قالب برنامه هایی را به عنوان بخشی از پیشگیری از افراط گرایی مذهبی برگزار می کند؟

پاسخ: سال گذشته ۱۷۳۵ برنامه با پوشش ۱۸۳۴۳ نفر برگزار شد. متخصصان الهیات، علمای دین، روانشناسان تعدادی گفتگو و سخنرانی های فردی پیشگیرانه با طرفداران جنبش های مخرب مذهبی و محکومان، تریبون های گفتگو، سمینارهای آموزشی، سخنرانی ها با جماعت برگزار کردند.

این کار در سراسر استان آقمولا انجام می شود. علاوه بر این، در مناطق (آستراخانسکی، بورابایسکی، زرندینسکی، تسلینوگرادسکی) و شهرهای کوکشتاو و استپنوگورسک، متخصصان الهیات و مطالعات اسلامی کار می کنند   برنامه های  مختلفی به طور منظم برگزار می شود.

پرسش: چه نوع اقداماتی در زمینه جوانان در حال انجام است، آیا جوانان در برابر ایدئولوژی مخرب مصونیت دارند و می توانند طرفداران جنبش های مخرب مذهبی را تشخیص دهند؟

پاسخ: تبلیغات هدفمند جریان‌های مخرب از طریق شبکه های اجتماعی، بازتولید غیرقانونی و رواج فیلم ها، ادبیات که در آن ایده های منفی به شدت ترویج می شود، صورت می گیرد. عوامل آسیب‌پذیری جوانان وجود مشکلات اجتماعی-اقتصادی، احساس بی‌عدالتی اجتماعی، نداشتن تجربه زندگی و درک انتقادی پایین است. از جمله دلایل اصلی گرایش جوانان به دین، پر کردن خلاء معنوی داخلی (۳۶.۲٪)، نفوذ تبلیغات در اینترنت، بازگشت به دین (۳۳.۲٪) و همچنین احیای سنت های ملی (۳۲.۷٪) است. متخصصان و متکلمان سخنرانی‌های آنلاینی را با دانشجویان و دانش‌آموزان مدارس سازماندهی می‌کنند تا ضررهای جنبش‌های مذهبی مخرب و نیاز به لغو اشتراک از گروه‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی مرتبط با آنها را توضیح می دهند. ما تلاش می کنیم با فعالیت خود کودکان و نوجوانان در هر سنی را پوشش دهیم. ما از دوران مدرسه شروع می کنیم، به طور فعال دانش آموزان و جوانان شاغل را جذب می کنیم. با دانش آموزانی که تحت برنامه "سرپین" تحصیل می کنند، دانش آموزان هندی، دانشجویان آکادمی حفاظت مدنی کار می کنیم. متخصصان فیلم ها وکتابچه هایی درباره نشانه های اصلی جنبش های مخرب دینی و ممنوعیت انتشار ادبیات دینی تهیه کرده اند.

در شبکه های اجتماعی نیز از انواع و فرمت های مختلف اقدامات پیشگیری استفاده می کنیم.  کانالی در TikTok ایجاد شد که حاوی ویدئوهایی است که به گسترش افکار مخرب و افراطی اختصاص دارد. همچنین سمینار آنلاین با موضوع " با وجود اینکه کشور ما سکولار است و دین ما جدا از دولت است، هیچ مردمی بدون ایمان وجود ندارد" برای معلمان، اساتید، روان شناسان، اساتید تاریخ، معاونین در امور تربیت مدارس عمومی، کالج ها و دانشگاه ها برگزار شد. سمینارهایی با موضوعات: «افراط گرایی در بین نوجوانان و جوانان: پیشگیری و مقابله»، «شکل‌دهی سواد دینی: مشکلات کنونی و راه های حل آن» برای معلمان دوره «سکولاریسم و ​​مبانی معارف دینی» برگزار شد.

سمینار "نقش رسانه ها در مقابله با افراط گرایی مذهبی و تروریسم"، سمینارهای ارتقای مهارت های الهیات، روانشناسان موسسات ندامتگاهی و کارآگاهان حوزه مبارزه با افراط گرایی تحت عنوان" رادیکال زدایی پیروان جنبش های مخرب مذهبی، افراط گرایان مذهبی و تروریست های با انگیزه اسلامی" همچنین سخنرانی برای روسا و متخصصان بخش های سیاست داخلی برگزار شد.

پرسش: چگونه بفهمیم که فرزند شما ممکن است به دام یک فرقه خطرناک افتاده باشد؟  

پاسخ: والدین و اعضای خانواده باید از علائمی که نشان می دهد کودک تحت تأثیر روانی مخرب قرار گرفته است، آگاه باشند. یک نوجوان ممکن است نسبت به خانواده بی تفاوتی نشان دهد، دوستان جدیدی پیدا می کند، علاقه به آموزش و علاقه مندی های قبلی خود را از دست می دهد. در سخنان خود از اصطلاحات مذهبی استفاده می کند، تاریخچه جستجوی خود را در اینترنت حذف می کند، دسترسی به رایانه خود برای دیگران محدود می کند. کودک شروع به صحبت در مورد معنای زندگی، در مورد دین، در مورد خیر و شر می کند، در گجت های او تعداد زیادی لینک ها یا فیلم ها و تصاویری را ذخیره می کند که محتوای افراطی را نشان می دهد. اگر این علائم ظاهر شد، بزرگسالان باید با نوجوان صحبت کنند، باید اطلاعاتی را که کودک دریافت می کند کنترل کرد، چه برنامه هایی را تماشا می کند، چه کتاب هایی می خواند، در کدام شبکه های اجتماعی ثبت نام کرده است. همچنین می توانید با شماره تلفن مرکز تحلیل و توسعه روابط ادیان ۹۶-۲۵-۷۲ تماس بگیرید و از متخصصان مشاوره واجد شرایط دریافت کنید.

پرسش: فعالیت مرکز شما بر چه اساس انجام می گیرد؟

پاسخ: مبنای فعالیت های این مرکز برنامه جامع برای اجرای سیاست های دولتی در حوزه مذهبی برای سال های ۲۰۲۱-۲۰۲۳ است. این سند به عنوان تضمینی برای حقوق شهروندان برای آزادی وجدان و احترام به اعتقادات مذهبی عمل می کند و شرایط را برای عملکرد کامل انجمن های مذهبی فراهم می کند. به نوبه خود، انجمن های مذهبی می توانند با ترویج ارزش های خانوادگی، اهمیت حفظ سبک زندگی سالم و همچنین نفی اعتیاد به مواد مخدر، اعتیاد به الکل و سایر عادات بد، به توسعه جامعه کمک کنند.

تبلیغ و فعالیت‌های جنبش‌های مخرب مذهبی در سال‌های اخیر باعث نگرانی شده است. این امر را افزایش کاربران شبکه های اجتماعی مشترک در گروه های تندرو مخرب نشان می دهد. در این راستا، ما با سازمان های مجری قانون همکاری می کنیم، پرونده های جنایی علیه کسانی که اطلاعات مربوط به ایدئولوژی های دروغین و جنبش های مخرب مذهبی را منتشر می کنند، تشکیل شده است. چنین اتفاقاتی در منطقه ما نیز رخ داده است، بنابراین تقویت قانون در این موارد ضروری است.

درحال حاضر بخشی از مقابله با افراط گرایی مذهبی و تروریسم، فضای اینترنت نیز تحت نظارت قرار می گیرد. این کار با کمک سیستم نظارت سایبری صورت گرفته که مطالب، ویدئوها، سخنرانی‌های واعظان افراطی را شناسایی می‌کند. از ابتدای سال تاکنون ۴ نفر از منطقه ما - کاربران شبکه های اجتماعی - به اتهام واردات، تولید و توزیع ادبیات ممنوعه دینی محکوم شده اند که ۳ کاربر در مرحله تحقیقات دینی تحت بازرسی قرار دارند.

ما همچنین با کمبود یک متکلم زن برای کار با جماعت زن مشکل داریم. همسران و فرزندان طرفداران انجمن های مخرب نیاز به توجه دارند. ضمنا، موارد امتناع از واکسیناسیون، پوشیدن لباس های ممنوعه در موسسات سکولار، تبعیت از جنبش های مخرب مذهبی، امتناع از خدمت در ارتش و مداخله پزشکی بیانگر  این موضوع است. با در نظر گرفتن همه این موارد، تجمیع تلاش‌های دستگاه‌های اجرایی مرکزی و محلی، انجمن‌های مذهبی سنتی و نهادهای جامعه مدنی و تدوین رهنمودهایی برای توسعه بیشتر روابط دولتی - دینی و بین مذاهب ضروری است.

۲۱/۵/۱۴۰۱

https://kazislam.kz/nurken-tileubaev-aktivnost-destruktivnyh-techenij-v-internete-rastet/

ملاحظه

رعایت اصول و مبانی تربیت دینی و اسلامی در تربیت فرزندان، می تواند نقشی مؤثر در راه جلوگیری از تأثیر منفی فضاهای مجازی بر روی خانواده ها و فرزندانشان داشته باشد، چرا که خانواده های دین دار بیشتر از خانواده های غیردین دار می توانند فرزندان خود را از تأثیر منفی فضاهای مجازی دور نگه دارند، همچنین خانواده هایی که در به جا آوردن فرایض دینی، فرزندانِ خود را همراهی می کنند، فرزندانشان کمتر تحت تأثیر موارد منفی فضاهای مجازی قرار می گیرند.

عدم رضایت بسیاری از مردم قشر ضعیف و متوسط قزاقستان از وضع موجود موجب شد، عده‌ی زیادی از مردم این کشور از راه‌های مختلف خصوصا از طریق فضازی مجازی جذب گروه‌های تکفیری شوند.

کد خبر 13252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =