سید فرید العطاس ، جامعه شناس، گفت که شیعه هراسی ناشی از تعصبات خاصی است که در بین مسلمانان افراطی بوجود آمده است.

https://s3media.freemalaysiatoday.com/wp-content/uploads/2019/09/Ahli-akademik-Syed-Farid-Al-Attas..jpg

یک استاد دانشگاه از دولت خواست تا با سازماندهی یک گفتگوی علنی بین پیروان اهل سنت و جماعت و جامعه شیعه در مالزی، مشکل درگیری شریعت هراسی را حل کند.

سید فرید العطاس ، جامعه شناس، گفت که شیعه هراسی ناشی از تعصبات خاصی است که در بین مسلمانان افراطی بوجود آمده است.

وی گفت بنابراین، اصل، گفتگو برای رفع تعصبات علیه شیعه از نظر تفسیرهای کلامی و برخی اختلافات در درون فرق است.

وی اظهار داشت: « بله، اختلافاتی وجود دارد، اما این اختلافات برای( کافر دانستن) کافی نیست.»

وی این مطلب را پس از دستگیری های اخیر و یورش پلیس علیه پیروان شیعه اظهار داشت ، و آن را بهترین پیشنهاد برای برخورد با شیعه هراسی دانست.

براساس گزارشهای منتشره، ده ها تن از پیروان شیعه، از جمله خارجی ها، در جریان حمله به یک رویداد بسته مختص شیعیان که در بزرگداشت روز عاشورا ، سالگرد درگذشت(شهادت امام) حسین ، نوه پیامبر اکرم ، یکی از شخصیت برجسته شیعیان برگزار می شد، بازداشت شده اند.

شیعه، دومین فرقه بزرگ مسلمانان با پیروان بسیاری در کشورهای عراق، ایران، کویت، بحرین، لبنان و برخی از مناطق عربستان سعودی، یمن و پاکستان است.

اما مقامات اسلامی دولت مالزی آموزه های این فرقه را «انحراف از اسلام» اعلام کرده اند و در خطبه های نماز جمعه ایالت سلانگور اغلب پیروان آن را منحرف می دانند.

سید فرید اظهار داشت: گروه نسبتاً کمی از علمای اهل سنت وجود دارند که شیعیان را نادیده گرفته اند. وی افزود: « متقابلا در بین علمای شیعه هم گروه کوچکی وجود دارد که می گویند اهل سنت از شیعه جدا هستند.» « بنابراین ، هر دوی این گروهها کاملاً افراطی هستند. به نظر من برگزاری این گفتگو مهم است و لزوماً نباید موضوع مکاتب باشد.»

وی گفت: به عنوان کشوری که دارای اکثریت مردم فرقه گرای اهل سنت است، باید درک کنند که شیعه، برغم اختلاف در دیدگاهها، یکی از فرقه های اسلامی است. «بنابراین، باید بدانیم که تفاوت در چیست.»

سید فرید در پاسخ به این سؤال که چه کسی مسئولیت برگزاری جلسه گفتگو را بر عهده بگیرد، گفت که این نقش را باید دولت از طریق وزیر مسئول امور دینی و وزیر آن، مجاهد یوسف روا ایفا کند.

با این حال ، وی معتقد است که مجاهد به دلیل ترس از انتقاد از سوی افراد و گروه های ضد شیعه، این پیشنهاد را رد خواهد کرد.

وی گفت: سازمان های غیردولتی (سازمان های مردم نهاد) ، اندیشمندان مستقل و دانشگاه های محلی می توانند نقش خود را در سازماندهی اینگونه گفتگوها ایفا کنند.

سید فرید تأکید کرد که در صورت تاخیر در انجام گفتگوی بین اهل سنت و شیعه، برخی از احتمالات وجود دارد. از جمله آنها، افزایش تعصب علیه شیعه و همچنین ایجاد سوء تفاهم در مورد اسلام بین غیرمسلمانان مالزی است.

وی گفت: « این باعث می شود غیر مسلمانان نسبت به اسلام دچار سوء تفاهم شوند. و در بین خود مسلمانان، گروهی بوجود بیاید که از اسلام متنفر خواهند بود.»  به این دلیل که آنها براساس تفسیر افراطی خود چنین پیش داوری هایی نسبت به اسلام خواهند داشت.

نویسنده: نور هزلیزا محمد صالح

نبع: سایت خبری و تحلیلی Free Malaysia Today  ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۹

کد خبر 1404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =