گزارش دهمین دوره نشست آموزش عالی اوراسیا در استانبول

دهمین اجلاس آموزش عالی اوراسیا به همت اتحادیه دانشگاه های اوراسیا 2025 (EURAS) با حضور جمعی از نمایندگان دانشگاه های معتبر بین المللی، سازمان های آموزش عالی و آژانس های بین المللی جذب دانشجو از سراسر جهان، اساتید دانشگاهی و هزاران نفر از دانشجویان در مرکز فرهنگی لطفی کردار استانبول آغاز به کار کرد.

گزارش دهمین دوره نشست آموزش عالی اوراسیا در استانبول

دهمین اجلاس آموزش عالی اوراسیا به همت اتحادیه دانشگاه های اوراسیا 2025 (EURAS) با حضور جمعی از نمایندگان دانشگاه های معتبر بین المللی، سازمان های آموزش عالی و آژانس های بین المللی جذب دانشجو از سراسر جهان، اساتید دانشگاهی و هزاران نفر از دانشجویان در مرکز فرهنگی لطفی کردار استانبول آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه؛ پروفسور ارول اوزوار رئیس سازمان آموزش عالی ترکیه ، داوود گل استاندار استانبول، دکتر زامبری عبدالقادر وزیر آموزش عالی کشور مالزی، پروفسور عمرو عزت سلامه، وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی قطر و مدیر عامل انجمن بین المللی معلمان آمریکای شمالی، پروفسور مصطفی آیدین، موسس و رئیس دانشگاه آیدین  ، حسن دیدبان وابسته فرهنگی ، طهماسبی رایزن سیاسی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول وجمع کثیری از اساتید دانشگاه ها ودانشجویان کشور های مختلف جهان حضور یافتند.

در این دوره از اجلاس 310 موسسه آموزش عالی از 65 کشور جهان و  152 کارشناس حوزه دانشگاهی حضور داشتند . همچنین در چارچوب این اجلاس 61 نشست تخصصی، سمینار و کنفرانس به صورت همزمان برگزار خواهد شد. بیش از 2000 مشاور آموزش بین المللی و کادر دانشگاهی گرد هم آمدند.

پروفسور دکتر ارول اوزوار، رئیس سازمان آموزش عالی ترکیه در مراسم افتتاحیه اظهار داشت: آموزش عالی به موازات فناوری‌ها، انتظارات اجتماعی و شرایط اقتصادی به سرعت در حال تغییر است. دانشگاه ها نه تنها دانش آکادمیک تولید می کنند، بلکه رشد و پیشرفت اجتماعی نیز ایجاد می کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: ترکیه به عنوان یک کشور پیشرو با زیرساخت های دیجیتالی توسعه یافته در رقابت بین المللی پیشرفته و سیاست های آموزش عالی پایدار قرار گرفته است. ترکیه با 360 هزار دانشجوی بین المللی در بین 10 کشور جهان قرار دارد. چین، ایالات متحده، هند و استرالیا با نوآوری در آموزش عالی در حال تکامل هستند. یکی از اهداف اصلی برنامه استراتژیک 2024-2028 آموزش عالی، بین‌المللی‌سازی است. در این راستای این هدف، آموزش عالی ترکیه به کانونی برای تحرک علمی منطقه ای و جهانی تبدیل شده است .

اوزوار در سخنرانی خود با اشاره به بحران انسانی در غزه، اظهار داشت: در غزه مدارس و موسسات آموزشی هدف قرار گرفتند، ده ها هزار نفر جان خود را از دست دادند و میلیون ها نفر از حقوق اولیه خود محروم شدند. از جامعه آموزش عالی بین المللی می خواهیم که صریحا از آزادی دانشگاهی و حقوق بشر دفاع کنند و خواستار توقف فوری خشونت و بازگرداندن کرامت و حقوق آموزشی به مردم غزه باشد.

رئیس سازمان آموزش عالی ترکیه همچنین به فشارهایی که به دانشگاهیان و دانشجویان حامی غزه در برخی از دانشگاه‌های آمریکا و اروپا وارد شده است . واکنش نشان داد و گفت: نمونه‌های نگران‌کننده اخیر، مانند رفتار با پروفسور جمال کفادار در دانشگاه هاروارد و رومیسا اوزترک در دانشگاه تافتس، فرسایش نگران‌کننده آزادی آکادمیک را آشکار می‌کند.

اوزوار تصریح کرد که ترکیه در همبستگی با همه قربانیان ظلم و بی عدالتی می ایستد و فعالانه از دانشجویان و دانشگاهیان فلسطینی که مورد ظلم واقع شده اند، حمایت می کند. ترکیه مفتخر است که شانه به شانه دوستان خود از سراسر جهان از قربانیان فجایعی که در هر گوشه از جهان به ویژه در غزه رخ می دهد، حمایت و پشتیبانی می کند.

وی همچنین اعلام کرد: عزم ترکیه در تضمین کیفیت، اعتبار بخشی و مشارکت فعال در منطقه آموزش عالی اروپا (EHEA) با بهره مندی از موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود که پل ارتباطی بین اروپا و آسیا است، به رسمیت شناخته شده است. سال گذشته، در کنفرانس وزیران منطقه آموزش عالی اروپا که در تیرانا برگزار شد، توافقی برای ایجاد دبیرخانه بلندمدت برای EHEA در سال 2027 حاصل شد. استانبول یکی از شهرهای کاندید پیشنهادی برای میزبانی این دبیرخانه است. به نظر من، استانبول مناسب ترین شهر برای این کار است. ما در حال حاضر در حال آماده سازی یک پرونده جامع برای فرآیند ارزیابی هستیم.

اوزوار در ادامه گفت دانشگاه ترکیه درآذربایجان ( باکوپایتخت جمهوری آذربایجان) با ایفای نقش یک «دانشگاه مادر " برنامه‌های شناخته‌شده دانشگاه‌های برتر ترکیه نظیر دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه حاجت‌تپه را در خود جای داده و با رویکردهای نوآورانه‌ خود، الگویی مهم برای مشارکت‌های بین‌المللی آموزشی در آینده ارائه کرده است. با پیشبرد این الگوی موفق، ترکیه اخیراً موافقت‌نامه‌هایی را برای تأسیس دانشگاه بین‌المللی کشورهای ترک در ازبکستان رسمی کرده است. این دانشگاه در ابتدا با ارائه برنامه‌هایی در مهندسی، انفورماتیک، بهداشت و کشاورزی، قصد دارد تجربیات موفق ما در آذربایجان را تکرار کند. هدف ما گسترش این الگوی مؤثر در جهان ترک، جهان اسلام و آفریقا، با استفاده از زیرساخت‌های آموزشی قوی ترکیه برای ارتقای زیرساخت‌های آموزشی قوی ترکیه است.

داوود گول، استاندار استانبول نیز در سخنرانی مراسم افتتاحیه اظهار داشت: ما در زیباترین شهر جهان زندگی می‌کنیم. این شهر که پیشینه‌ای فوق‌العاده و چندفرهنگی دارد، با دانشگاه‌ها و اعضای هیأت علمی خود، دانش، تجربه و اندوخته‌هایی را که دانشجویان ما از سراسر جهان با خود به همراه آورده‌اند، منتقل می‌کند و همچنان به این انتقال ادامه خواهد داد. کشور ما هدفی دارد؛ هدفی که جناب رئیس‌جمهورمان اعلام کرده‌اند: رسیدن به یک میلیون دانشجوی بین‌المللی.

وی در ادامه افزود: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که هر روز بیشتر جهانی می‌شود؛ دنیایی که در آن مرزها عملاً از میان برداشته شده و اطلاعات، فناوری و آموزش به آسانی و با سرعت به همه نقاط جهان می‌رسد. در چنین جهانی، نمی‌توان دانش را در مرزها محصور کرد. زمانی که این دانش را به اشتراک می‌گذاریم، هم کشور ما بهره‌مند می‌شود و هم دانشجویانی که برای تحصیل به کشورمان می‌آیند، در بازگشت به کشورهای خود، دستاوردهای مهمی به همراه خود می‌برند. انسان دشمن آن چیزی‌ست که نمی‌داند و آن‌کس که نمی‌شناسد، دشمنِ ناشناخته‌هاست. شناخت متقابل فرهنگ‌ها، یعنی شناخت متقابل دانشجویان. در مسیر دستیابی به این هدف، زیرساخت‌ها نقشی اساسی ایفا می‌کنند. افزایش تعداد دانشگاه‌ها و اعضای هیأت علمی ما امکان حرکت به سوی این هدف با گام‌هایی استوار فراهم سازد. امیدوارم این نشست نیز منشأ خیر و برکت باشد.

پروفسور مصطفی آیدین، رئیس موسس دانشگاه آیدین  اظهار داشت: به گزارش یونسکو، شمار دانشجویان ثبت‌نام‌شده در آموزش عالی در سطح جهان، از ۲۵۰ میلیون نفر فراتر رفته است. پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۳۸۰ میلیون و تا سال ۲۰۴۰ به ۶۰۰ میلیون نفر برسد.

وی خاطرنشان کرد: در چنین فضای پویایی، دانشگاه‌ها دیگر صرفاً نهادهایی برای تولید دانش نیستند، بلکه به مراکزی تبدیل شده‌اند که در جهت حل بحران‌های جهانی گام برمی‌دارند و به بهبود وضعیت بشریت کمک می‌کنند. در این مسیر، بین‌المللی‌سازی، یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای ارتقای کیفیت، تقویت همکاری و دستیابی به رقابت‌پذیری در مقیاس جهانی در دانشگاه‌هایمان است. همکاری‌های علمی، تعاملات فرهنگی و تبادل دانش، از ارکان اساسی توسعه پایدار و پیشرفت علمی به شمار می‌روند.

پروفسور آیدین تاکید کرد: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۵، تا سال ۲۰۳۰، ۱۷۰ میلیون شغل جدید ایجاد شده و هم‌زمان ۹۲ میلیون شغل از میان میرود که در نتیجه‌ی آن، با رشد خالص ۷۸ میلیون شغل مواجه خواهیم شد. از جمله مهم‌ترین مهارت‌هایی که در آینده برای بازار کار اهمیت خواهند داشت می‌توان به هوش مصنوعی، تخصص در داده‌ها، تفکر انتقادی، ارتباط مؤثر، هوش هیجانی، همکاری تیمی، مدیریت استعداد و سواد فناوری اشاره کرد.

دکتر زامبری عبدالقدیر، وزیر آموزش عالی مالزی نیز در این مراسم اظهار داشت: امروز آموزش فرامرزی به‌صورت روزافزون در حال گسترش است. هیچ کشوری به‌تنهایی قادر به حل معضلات جهانی نیست؛ حل این مشکلات نیازمند راهکارهایی مبتنی بر همکاری و هم‌افزایی است. به اشتراک‌گذاری بهترین تجارب و الگوها، منجر به موفقیت می‌شود. مالزی در رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها برای سال ۲۰۲۵، در میان ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است. ما با همکاری میان دانشگاه‌ها و صنعت، در حال توسعه اکوسیستم‌های نوآوری هستیم. تجربه نشان داده است که اکتشافات مشترک، زمینه‌ساز شکل‌گیری دوستی‌های پایدار و قدرتمند می‌گردد. پیشرفت واقعی از مسیر همکاری حاصل می‌شود و در سایه تعامل و مشارکت، روند توسعه تسریع خواهد شد.

  • در حاشیه این اجلاس 150 غرفه از سوی دانشگاه های داخلی وخارجی برای جذب دانشجو برپا شده است .
  • معاون وزیر تجارت ترکیه اظهار داشتند . در آمد ترکیه از خدمات آموزشی به بیش 3 میلیارد دلار رسیده است .
  • دانشگاه های کشور های مختلف در حاشیه این اجلاس غرفه ای را برای جذب دانشجوی خارجی برپا کرده بودند . دراین غرفه های با ارائه بروشور ودفترچه هایی به معرفی دانشگاه خود می پرداختند . بیشتر غرفه متعلق به دانشگاه ها وموسسات اموزشی ترکیه بود . از دانشگاه های کشورهای اروپایی وشرق آسیا بیشتر شرکت کرده بودند .

وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول 

کد خبر 23628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =