۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳

رئیس سازمان دیانت ترکیه با اشاره به طرح "اسراف صفر زباله صفر" گفت: زائران ترک در چهارچوب این طرح و با آگاهی و حساسیت نسبت به ضرورت حفظ محیط زیست کار ارزشمندی کردند و با صرفه جویی در مصرف، ضمن جلوگیری از اسراف، تولید زباله را نیز بسیار کاهش دادند.

دکتر علی ارباش رئیس سازمان دیانت ترکیه در نشست ارزیابی حج سال ۲۰۱۹ که در آنکارا برگزار شد، شرکت کرد. وی طی سخنانی در نشست ارزیابی حج ۲۰۱۹ که از سوی اداره کل حج و خدمات عمره برگزار شد، با اشاره به تجربیات ارزنده سازمان امور دینی در سازماندهی و برگزاری آیین حج اظهار داشت: ما در این زمینه یک برند هستیم و لذا در اینجا از خداوند می خواهم که همه کسانی که در گذشته و حال در این عرصه خدمت کرده اند مورد رحمت و برکت واسعه خود قرار دهد و از دست اندرکاران حج تشکر می کنم و برای شما آرزوی سلامتی دارم.  

وی گفت: در طی دو ماه بیش از ۸۰ هزار حاجی را جا به جا کردید. این کار بسیار بزرگی است که با همکاری صمیمی و صادقانه شما مسیر شد. یادمان باشد که ما با ارائه خدمت به زائران علاوه بر صوابی که از انجام عبادات در آنجا کسب می کنیم، به دلیل ارائه خدمت به حاجی ها نیز صواب بزرگی به دست می آوریم. بخشی از فعالیت هایی که شما در موسم حج در عرصه آگاهی رسانی به حجاج، راهنمایی و ارائه خدمات مذهبی انجام دادید، در رسانه های نوشتاری و تصویری منعکس شد. از این نظر، می خواهم از دوستان و اعضای رسانه ها نیز تشکر کنم.

پروژه "اسراف صفر زباله ی صفر" الگو شد

رئیس سازمان دیانت ترکیه با اشاره به طرح "اسراف صفر زباله صفر" گفت: زائران ترک در چهارچوب این طرح و با آگاهی و حساسیت نسبت به ضرورت حفظ محیط زیست کار ارزشمندی کردند و با صرفه جویی در مصرف، ضمن جلوگیری از اسراف، تولید زباله را نیز بسیار کاهش دادند. این یک دستاورد بزرگ برای همه ما و ملت است. در همین راستا، اعضای شرکتی که ما در عربستان سعودی با آن به توافق رسیده بودیم، از ما تشکر کرده و گفتند سعی خواهیم کرد در سال آینده، این موضوع را به زائران سایر کشورها نیز تسری دهیم. اگر آنها نیز به این مسئله توجه کنند که ما از آن به عنوان "حج سبز" یاد می کنیم،  بسیار خرسند خواهیم شد.

دیدار با نمایندگان کشورها و جوامع مسلمان

دکتر ارباش با اشاره به اینکه هر ساله در ایام حج با نمایندگان کشورهای مسلمان و جوامع اسلامی نشست مشترک برگزار می کنند، گفت: در این زمینه ما با افراد و هیئت های مختلف دیدارها و مذاکراتی را انجام می دهیم. به این معنا که همه ساله به مناسبت عید قربان با روسای بعثه های حج سایر کشورها و جوامع مسلمان دیدار می کنیم.  در این دیدارها روسای بعثه بیش از ۴۰ کشور و جامعه مسلمان  از جمله ایران، سودان، عراق ، کویت، روسیه، ازبکستان، اندونزی، مونته نگرو، آراکان، تایلند و ... شرکت می کنند. در این بازدیدها و جلسات، در مورد وضعیت جهان اسلام و کارهایی که باید انجام شود و بویژه خدمات حج با آنها مذاکره و تبادل نظر می کنیم.

رئیس سازمان دیانت به افزایش جمعیت ترکیه اشاره کرد و اظهار داشت: جمعیت کشور ما به ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش یافته است و با توجه به این افزایش، سهمیه حج ما در سال ۲۰۲۰ سه هزار و ۵۰۰ نفر اضافه خواهد شد. آنها هم در تلاش هستند تا سهمیه ما را به ۸۳ هزار ۵۰۰ نفر افزایش دهند.

باید خود را به روز کنیم

دکتر ارباش با تأکید بر اینکه بزرگترین مانع برای دستیابی به جایگاه بهتر، رضایت از کارهای انجام شده است، گفت: اگر بگوییم بهترین ها را انجام داده ایم، به بهترین ها رسیده ایم، نمی توانیم پیشرفت کنیم.  جهان دائماً در حال تحول است، زمان در حال تغییر است. ما باید از این پیشرفت ها و تغییرها پیروی کنیم. باید راهکارها و راه حل های جدید پیدا کنیم.  بنابراین باید تلاش کنیم تا خدمات حج را به جایگاه بالاتری ارتقاء دهیم. این یکی از اهداف اصلی این جلسه است. 

توضیح: در ملاقاتی که قبل از حج به همراه سفیر محترم کشورمان با آقای علی ارباش رئیس محترم سازمان دیانت داشتیم، ایشان از ج.ا.ایران برای مشارکت حجاج ایرانی در اجرای پروژه "اسراف صفر زباله صفر" به منظور نشان دادن حساسیت حجاج دو کشور به موضوع محیط زیست و نظافت محیط حج دعوت نمود و موضوع به مراکز مربوطه منعکس شد. به نظر می رسد این طرح دارای بعد تبلیغاتی مثبتی خواهد بود و مشارکت در اجرای طرح مذکور در سالهای آتی پیشنهاد می شود.

کد خبر 1471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =