استعمار زدایی از موسسات عالی به تاخیر افتاده است

 آفریقا هنوز لنزهای آموزشی استعماری را از بین نبرده است. این سندروم ریشه عمیقی در موسسات عالی دارد

​​​​​​  برای اینکه استعمارزدایی از آموزش در هر کشور آفریقایی امکان پذیر باشد، زبان اهمیت دارد. تاریخ نشان می دهد که آفریقا مرکز تمدن و دانش است. برای یک کودک آفریقایی چقدر سرزنش کننده است که مرکز تمام تمدن ها و قاره ای که به بسیار غنی است در واقع فقیرترین قاره روی کره زمین باشد. همه اینها از این واقعیت ناشی می شود که آفریقا هنوز از دوران استعمار نگذشته است. در واقع، آفریقا فقط از اشغال فیزیکی استعمارگران گذشته است و استقلالی که آفریقا متحمل شد تا حد زیادی یک افسانه است. مؤسسات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مذهبی، فنی و نیز آموزشی در کشورهای آفریقایی در خدمت این هدف هستند که عبارت است از "تجلیل و تشدید امپریالیسم."

 آفریقا هنوز لنزهای آموزشی استعماری را از بین نبرده است. این سندروم ریشه عمیقی در موسسات عالی ما دارد تا جایی که سخنرانی ها به زبان انگلیسی انجام می شود، تکالیف به زبان انگلیسی نوشته می شوند، نظرات استاد پایه به زبان انگلیسی نوشته می شود. چه اتفاقی در دانشگاه‌های زیمبابوه رخ داده است که سخنرانی به زبان شونا یا ممنوع است یا فرد عقب مانده تلقی می‌شود. برای اینکه استعمارزدایی از آموزش در هر کشور آفریقایی امکان پذیر باشد، زبان اهمیت دارد. کلماتی که به کار می بریم، داستان هایی را که از افراد و مکان ها می سازیم و در نهایت سیاست ها و تصمیماتی را که می گیریم، شکل می دهند. به همین دلیل است که استعمارگران باید مطمئن می شدند که به زبان آنها صحبت می کنند تا بتوانند بر تصمیمات، دانش و سیاست های ما نظارت کنند. آنها باید هر حرکتی را که ما انجام می دادیم، درک می کردند. به عبارت دیگر، زبان بازنمایی واقعیتی است که ما ناخودآگاه از آن استفاده می کنیم و در نتیجه روابط حاکم بر جامعه را منعکس می کند. با این حال، دولت زیمبابوه و غیرنظامیان باید تعهد جدی برای شروع استعمار زدایی از زبان در سخنرانی و آموزش همه دوره‌ها به منظور ارتقای دانش بومی و حفظ قداست دانش زیمبابوه و آغاز راه‌حل‌های آفریقایی برای آن وجود داشته باشد. آزادی ذهن و روح لازم است تا استقلال واقعی شروع به ریشه یابی کند. این ذهنیت استعماری است که نقل مکان (مهاجرت) زیمبابوه ای ها به کشورهای دیگر را در جستجوی «مراتع سبزتر» و زندگی بهتر به عنوان کارگر عمومی، می بیند. برخی دیگر طعمه سوء استفاده و قاچاق انسان می شوند. ذهن های نخبه زیمبابوه در حال کسب نمرات خوب در مدرسه و سپس نقل مکان به غرب برای کار و زندگی در آنجا هستند. فرار مغزها نیز از طریق استفاده از بورسیه ها صورت می گیرد. در نتیجه، زیمبابوه به دلیل کمبود پزشک، مهندس، وکلا و متفکران بزرگ دچار مشکل می شود. استعمار زدایی از آموزش عالی در زیمبابوه به حفظ کلید موفقیت زیمبابوه و رهایی زیمبابوه از شر استعمارگران گذشته کمک خواهد کرد.  این به ما کمک می کند تا به زیمبابوه واقعی برای زیمبابوه ای ها دست یابیم.

https://www.manicapost.co.zw/decolonisation-of-tertiary-institutions-overdue/

ملاحظه: این مقاله نظر یک نویسنده دانشجو در دانشگاه آفریقا است که در مورد اهمیت حذف روش استعماری انجام کارها در دانشگاه ها و سایر موسسات عالی بحث می کند. او معتقد است تا زبان انگلیسی از مراکز علمی و دانشگاهی زیمبابوه حذف نشود، استعمار زدایی واقعی انجام نخواهد شد.

کد خبر 15017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =