روند مبادلات تجاری ایران و قزاقستان درسه سال گذشته

​​​​بر اساس آمار منتشر شده از سوی کمیته آمار قزاقستان، صادرات ایران به قزاقستان طی چهار سال گذشته بیش از ۲۶۰ درصد افزایش یافته است.

روند مبادلات تجاری ایران و قزاقستان درسه سال گذشته

بر اساس آمار منتشر شده از سوی کمیته آمار قزاقستان، صادرات ایران به قزاقستان طی چهار سال گذشته بیش از ۲۶۰ درصد افزایش یافته است.

روند مبادلات تجاری ایران و قزاقستان درسه سال گذشته

برای نخستین بار در سه سال گذشته میلادی ارزش صادرات ایران به قزاقستان سه رقمی‌شده است و به ترتیب به ۱۰۸، ۱۶۵و۲۱۰ رسیده است. نکته قابل توجه اینکه صادرات ایران به این کشور با تنوع توام بوده است و انواع محصولات و کالاهای کشاورزی، غذایی و صنعتی را در بر می‌گیرد. در گزارش حاضر اقلام صادراتی و وارداتی ایران به/از قزاقستان در سه سال گذشته به اختصار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 سال ۲۰۲۰

براساس آمار منتشرشده از سوی کمیته درآمدهای دولتی قزاقستان در سال ۲۰۲۰ ارزش محصولات صادراتی ایران در بخش کشاورزی، میوه جات، خشکبار و لبنیات بالغ بر ۶۳ میلیون دلار بوده است. ارزش مجموع صادرات ایران به قزاقستان در سال یادشده ۱۰۸ میلیون دلار بوده است. بدین ترتیب محصولات کشاورزی و غذایی در سال مورد نظر بیش از ۵۸ درصد صادرات ایران به این کشور را تشکیل داده است.

درسال یادشده ارزش محصول سیمان و مصالح ساختمانی، انواع سنگ و کاشی سرامیک به قزاقستان مجموعا حدود ۱۲ میلیون دلار بوده است. این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۱۴ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۲۷ میلیون دلار رسیده است. به عبارت دیگر ارزش صادرات این محصولات ظرف دو سال ۱۳۶ درصد افزایش یافته است.

محصول پلیمر صادراتی ایران به قزاقستان در سال ۲۰۲۰، طبق آمار طرف قزاقی ۴.۱ میلیون دلار بوده است. اما حجم و ارزش صادرات انواع پلیمر در دو سال بعد رشد چشمگیری داشته است که بیانگر قابلیت و پتانسیل موجود در ایران برای افزایش صدور این محصول به قزاقستان است.

جدول زیر مهمترین اقلام صادراتی ایران به قزاقستان در سال ۲۰۲۰ را نشان می دهد.

صادرات ایران به قزاقستان در سال ۲۰۲۰(به تفکیک مهمترین اقلام)

روند مبادلات تجاری ایران و قزاقستان درسه سال گذشته

 تقریبا تمامی واردات ایران از قزاقستان را محصولات کشاورزی تشکیل می دهد. به عبارت دقیقتر بیش از ۹۸ درصد از واردات ایران از قزاقستان در سال مزبور محصولات کشاورزی بوده است.

 جدول زیر اهم محصولات وارداتی ایران از قزاقستان در سال  ۲۰۲۰ را نشان می دهد.

واردات ایران از قزاقستان در سال ۲۰۲۰

روند مبادلات تجاری ایران و قزاقستان درسه سال گذشته

سال ۲۰۲۱

ارزش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران به قزاقستان درسال ۲۰۲۱  بیش از ۷۷ میلیون دلار بوده است. در این سال مجموع صادرات ایران به قزاقستان به ارزش ۱۶۵ میلیون دلار بوده است.  بدین ترتیب ارزش محصولات صادراتی بخش کشاورزی و صنایع غذایی ایران به قزاقستان در سال مورد بررسی حدود ۴۷ درصد از مجموع صادرات ایران به این کشور را تشکیل داده است.

ارزش سایر محصولات و کالاهای صادراتی ایران به قزاقستان در سال یادشده ۸۸ میلیون دلار بوده است. به عبارت دیگر بیش از ۵۳ درصد از صادرات ایران به قزاقستان شامل کالاهای صنعتی و غیر کشاورزی بوده است. درسال یادشده صدور محصولات پلیمر در مقایسه با سال قبل از آن رشد قال توجهی را نشان می دهد. 

 جدول زیر مهمترین اقلام صادراتی ایران به قزاقستان در سال ۲۰۲۱ را نشان می دهد.

اقلام صادراتی ایران به قزاقستان در سال ۲۰۲۱

(به تفکیک مهمترین اقلام)

روند مبادلات تجاری ایران و قزاقستان درسه سال گذشته

 درسال ۲۰۲۱ ارزش واردات ایران از قزاقستان بالغ بر ۲۷۵ میلیون دلار بوده است. از این مقدار ۲۷۳ میلیون دلار مربوط به محصولات بخش کشاورزی است. به عبارت دیگر بیش از ۹۹ درصد از واردات ایران از قزاقستان در سال مورد بررسی را محصولات کشاورزی تشکیل داده است.

جدول زیر اهم محصولات وارداتی ایران از قزاقستان در سال ۲۰۲۱ را نشان می  دهد.

واردات ایران از قزاقستان در سال۲۰۲۱

روند مبادلات تجاری ایران و قزاقستان درسه سال گذشته

 سال ۲۰۲۲

طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی کمیته درآمدهای دولتی قزاقستان در سال ۲۰۲۲، ارزش محصولات غذایی و کشاورزی صادراتی ایران به قزاقستان بیش از ۷۶ میلیون دلار بوده است. ارزش کل صادرات ایران به قزاقستان در همین مدت حدود ۲۱۰ میلیون دلار بوده است. بر این اساس ۳۶ درصد از محصولات صادراتی ایران در سال۲۰۲۲ محصولات کشاورزی و غذایی بوده است.

درمیان سایر اقلام و محصولات صادراتی انواع پلیمر با حدود ۱۸ درصد و سنگ و کاشی و مصالح ساختمانی با ۱۳ درصد، مهمترین صادرات ما به قزاقستان به شمار می روند.

جدول زیر مهمترین اقلام صادراتی ایران به قزاقستان در سال ۲۰۲۲ را نشان می دهد.  

مهمترین اقلام صادراتی ایران به قزاقستان درسال۲۰۲۲

روند مبادلات تجاری ایران و قزاقستان درسه سال گذشته

 در یک تقسیم بندی کلی صادرات ایران به قزاقستان در سال ۲۰۲۲ را می‌توان در جدول زیر خلاصه کرد:

روند مبادلات تجاری ایران و قزاقستان درسه سال گذشته

 ارزش واردات ایران از قزاقستان درسال۲۰۲۲ به میزان ۳۱۸ میلیون دلار بوده است. از این میان ارزش محصولات کشاورزی وارداتی ایران حدود ۳۱۵.۵ میلیون دلار بوده است. به عبارت دیگر واردات محصولات کشاورزی ایران از قزاقستان بیش از ۹۹درصد کل واردات ما از این کشور را دربرگرفته است.

جدول زیر نشان دهنده اهم واردات ایران از قزاقستان در سال ۲۰۲۲ است.

واردات ایران از قزاقستان در سال ۲۰۲۲

روند مبادلات تجاری ایران و قزاقستان درسه سال گذشته

تهیه و تنظیم ، مجید آلیگر 

کارشناس فرهنگی قزاقستان 

منبع،

https://economic.mfa.ir/portal/newsview/۷۱۶۹۲۱

کد خبر 15086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =