غرفه الازهر با رو نمایی از این 9 کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب اسکندریه تلاش نموده است تا به شبهات و تفکرات غلطی که تندروها و گروه های تفکیری در میان مسلمانان ترویج می کنند پاسخ دهد و جوانان را نسبت به خطر گسترش برداشت های افراطی از منابع دینی و گرفتار شدن در چنگال افکار انحرافی هشیار کند.

الأزهر یحذر الشباب من التطرف بـ9 إصدارات فی معرض الإسکندریة الکتاب

مؤسسه الازهر در نمایشگاه کتاب اسکندریه از 9 کتاب جدید خود رونمایی کرد روزنامه الشروق مصر طی گزارشی با عنوان "الازهر با عرضه 9 کتاب جدید خود جوانان را از تندروی بر حذر داشت" نوشته است:

عرضه 9 کتاب جدید با موضوع مقابله با افراط گرایی توسط الازهر در نمایشگاه بین المللی کتاب اسکندریه عرضه 9 کتاب جدید با موضوع مقابله با افراط گرایی توسط الازهر در نمایشگاه بین المللی کتاب اسکندریه  عرضه 9 کتاب جدید با موضوع مقابله با افراط گرایی توسط الازهر در نمایشگاه بین المللی کتاب اسکندریه عرضه 9 کتاب جدید با موضوع مقابله با افراط گرایی توسط الازهر در نمایشگاه بین المللی کتاب اسکندریه عرضه 9 کتاب جدید با موضوع مقابله با افراط گرایی توسط الازهر در نمایشگاه بین المللی کتاب اسکندریه غرفه الازهر با رو نمایی از این 9 کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب اسکندریه تلاش نموده است تا به شبهات و تفکرات غلطی که تندروها و گروه های تفکیری در میان مسلمانان ترویج می کنند پاسخ دهد و جوانان را نسبت به خطر گسترش برداشت های افراطی از منابع دینی و گرفتار شدن در چنگال افکار انحرافی هشیار کند.

وجه مشترک همه این کتاب ها تأکید بر فهم اعتدالی از قرآن و سنت است که الازهر منادی آن می باشد و علمای آن با به نگارش در آوردن این کتاب ها تلاش نمودن تا روش اعتدالی الازهر که مسیر صحیح مقابله با افکار افراطی را نشان می دهد برای مسلمانان تبیین کنند.

در زیر به عناوین و موضوعات مطرح شده در این 9 کتاب بطور اختصار اشاره می شود.

* الغلو والتطرف" از سوی انتشارات مرکز پژوهش های اسلامی الازهر.

مرکز پژوهش های الازهر این کتاب را بصورت الکترونیکی و ورقی چاپ و منتشر نموده است این کتاب در واقع جمع آوری و تألیف سخنرانی های تعدادی از علمای الازهر در همایش بین المللی الازهر با عنوان مقابله با افراطی گری و تروریست می باشد در این کتاب ابتداء به تعریف غلو و افراطی گری و سپس به آفت های غلو و تندروی در جوامع بشری پرداخته شده است و خوارج بعنوان اولین گروهی که با انحراف فکری شان باعث تندروی در دین اسلام شدند مطرح و گفتار و رفتار آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است نتیجه گیری پایانی بخش اول کتاب اینست که انحراف اعتقادی و فقهی خوارج آنها را در نهایت به سمت تکفیر سوق داده است.

در بخش های دیگری از کتاب دکتر ابراهیم هدهد به موضوع چگونگی معالجه بیماری غلو و افراطی گری در دوران پیامبر گرامی اسلام، دکتر احمد خلیفه به موضوع نقش الازهر در مقابله با غلو و افراطی گری، دکتر احمد تمیم به موضوع خطرهای غلو و تندروی و وظیفه علماء در مقابله با این آفات پرداخته اند.

*"الإرهاب و خطره علی السلام العالمی"

"تروریست و خطر آن برای صلح جهانی" عنوان دومین کتاب از انتشارات مرکز پژوهش های الازهر می باشد کتاب نگاهی تحلیلی بر آراء و نظرات تعدادی از علماء در باره خطر تروریست برای صلح جهانی دارد و چگونگی مقابله با این خطر را از زوایه حقوق شهروندی و همزیستی مسالمت آمیز مورد بحث و بررسی قرار می دهد در این کتاب از برخی آیات قرآنی که بر کرامت ذاتی انسان بدون در نظر گرفتن رنگ، قومیت، دین و مذهب از طرفی و یک خانواده بودن جامعه بشری از طرف دیگر حکایت دارد استفاده شده تا روش های تروریستی در برخورد با پیروان سایر ادیان و مذاهب محکوم و روشی غیر اسلامی شمرده شود.

*"صناعة التطرف" من إصدارات مرصد الأزهر لمکافحة التطرف.

"ساختن تندروی و افراط" عنوان سومین کتاب است که توسط انتشارات مرکز رصد الازهر برای مقابله با تندروی منتشر شده این کتاب نیز جمع آوری مجموعه مقالات و گزارش هایی است که مرکز رصد الازهر برای مقابله با تندروی آنها را در باره عوامل اقتصادی، اجتماعی و روانی بوجود آمدن روحیه افراط گرایی در پایگاه اینترنتی این مرکز در سال های گذشته منتشر کرده است. کتاب مذکور بعد اجتماعی شخصیت تندرو و افراطی را مورد بررسی قرارداده تا بتواند به رویکرد عقلی و روانی چنین شخصیتی در مواجه با زمینه جذبی که گروه های تروریستی با شعارهای خودشان ایجاد می کنند پی ببرد و ابزارهای مقابله با آن را بدست آورد.

این کتاب همچنین نقش شبکه های اجتماعی و اینترنت را در جذب و به خدمت گیری جوانان از طرف گروه های تروریستی را مورد بحث و بررسی قرار داده و راه های مقابله با آن را بیان داشته است.

*"النساء فی صفوف التنظیمات المتطرفة" من إصدارات مرصد الأزهر لمکافحة التطرف".

"زنان در صفوف سازمان های افراطی" عنوان دیگر کتاب مرکز رصد الازهر برای مقابله با تندروی می باشد در این کتاب داستان تعدادی از زنانی که جذب سازمان های تروریستی شدن اشاره شده و از زبان آنها اقدامات جنایات آمیز داعش نقل نشده است.

*"التطرف وملامح الشخصیة المتطرفة" من إصدارات مرصد الأزهر لمکافحة التطرف.

کتاب دیگری که توسط مرکز رصد الازهر در این نمایشگاه عرضه شده عنوانش هست"تندروی و نشانه های موجود در یک شخصیت تندرو" در این کتاب به ویژگی های یک شخصیت تندرو اشاره شده و نویسنده با بیان اینکه یک شخصیت متعادل در جامعه زمینه آرامش و امنیت جامعه را فراهم می آورد و یک شخصیت تندرو آن را بر هم می زند به بررسی تأثیر این دو شخصیت در جوامع پرداخته است

* التطرف الإلکترونی" من إصدارات مرصد الأزهر لمکافحة التطرف.

افراطی گری اینترنتی نام کتاب دیگر مرکز رصد الازهر است در این کتاب نویسنده به نقش شبکه های اجتماعی در جذب جوانان اشاره کرده و نوشته است که متأسفانه اینترنت و فضای مجازی امکانی را برای سازمان های افراطی و تروریستی پدید آورده تا آنها بتوانند به آسانی با فراد مختلف در جوامع مختلف ارتباط برقرار کرده و آنها را جذب نمایند. در ادامه این کتاب نویسنده با معرفی برخی شبکه های اجتماعی و پایگاه های اینترنتی وجود آنها را باعث نگرانی و ایجاد خطر معرفی کرده است و در پایان بر ضرورت آگاهی بخشی به جوانان و کسانی که در عرصه فضای مجازی فعال هستند از طریق ایجاد کمپین های توسط مراکز دینی و فرهنگی تأکید کرده است.

عرضه 9 کتاب جدید با موضوع مقابله با افراط گرایی توسط الازهر در نمایشگاه بین المللی کتاب اسکندریه عرضه 9 کتاب جدید با موضوع مقابله با افراط گرایی توسط الازهر در نمایشگاه بین المللی کتاب اسکندریه عرضه 9 کتاب جدید با موضوع مقابله با افراط گرایی توسط الازهر در نمایشگاه بین المللی کتاب اسکندریه

*عناوین سایر کتاب های عرضه شده به شرح زیر است:

"الیمین المتطرف ودوره فی إذکاء خطاب العنصریة" من إصدارات مرصد الأزهر لمکافحة التطرف. راست های افراطی و نقش آنها در هوشمند کردن سخنان نژاد پرستانه.

  • التعصب والانحیاز الفکری" من إصدارات مجمع البحوث الإسلامیة. تعصب و طرفداری فکری
  • "الفکر الجهادی وخطره علی السلم المجتمعی" من إصدارات مجمع البحوث الإسلامیة.تفکر جهادی و خطر آن برای آرامش و سلامت جوامع.

https://www.shorouknews.com/news/view.aspx?cdate=16072023&id=05fdfcc2-64dd-4b0d-9185-06021babfbea

کد خبر 16417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =