تفاهم نامه پاکستان و چین برای حفاظت از هنر سنگ تراشی هزار ساله امضا شد

شبکه اقتصادی چین (CEN) گزارش داد که با موضوع حفاظت از معبد غار در چارچوب تغییرات آب و هوایی، اولین مجمع بین المللی حفاظت از معبد غار در شهرداری چونگ کینگ راه اندازی شد. این رویداد در کوه‌های بائودینگ برگزار شد که حکاکی‌های آن در زمان سلسله سونگ جنوبی (1127-1279) بخش مهمی از سایت میراث فرهنگی جهانی حکاکی‌های صخره دازو محسوب می‌شود که در سال 1999 به عنوان میراث فرهنگی جهانی یونسکو ثبت شد.

شبکه اقتصادی چین (CEN) روز سه شنبه گزارش داد که با موضوع حفاظت از معبد غار در چارچوب تغییرات آب و هوایی، اولین مجمع بین المللی حفاظت از معبد غار در شهرداری چونگ کینگ راه اندازی شد.

این رویداد در کوه‌های بائودینگ برگزار شد که حکاکی‌های آن در زمان سلسله سونگ جنوبی (1127-1279) بخش مهمی از سایت میراث فرهنگی جهانی حکاکی‌های صخره دازو محسوب می‌شود که در سال 1999 به عنوان میراث فرهنگی جهانی یونسکو ثبت شد.

با این حال، در سال های اخیر، افزایش محسوسی در رویدادهای شدید آب و هوایی وجود داشته است و تأثیر تغییر اقلیم بر حکاکی ها عمدتاً در دو جنبه رطوبت و فرسایش بادی منعکس شده است.

برای حفاظت از حکاکی‌های صخره‌ای، نه تنها در چونگ کینگ، بلکه در سراسر جهان، بحث‌های داغی در میان محققان و کارشناسان آلمان، پاکستان، ایتالیا و سایر کشورها در مورد حفاظت از معابد غار و کاهش تغییرات آب و هوایی از طریق همکاری بین‌المللی ایجاد شده است.

در چنین چارچوبی، یادداشت تفاهم (MoU) در مورد ایجاد رابطه و همکاری دوستانه بین دو نهاد، آکادمی سنگ‌تراشی دازو و موزه دولت خیبر پختونخوا پیشاور به امضا رسید.

دکتر عبدالصمد، مدیر کل اداره باستان شناسی و موزه ها، دولت خیبر پختونخوا پیشاور، که تفاهم نامه را به نمایندگی از پاکستان امضا کرد، خاطرنشان کرد که امضای این تفاهم نامه به نفع گروه گسترده تری خارج از چین و پاکستان خواهد بود.

در چین، ما زمینه‌های همکاری بسیاری داریم که موضوعات اقتصادی، طرح کمربند و جاده(CPEC) را پوشش می‌دهد. با این حال، مبادلات و همکاری بین دو کشور در زمینه میراث فرهنگی هنوز نسبتاً اندک است. من بارها به چین رفته‌ام، پس از تماشای حکاکی‌های صخره‌ای بیشان در منطقه دازو این بار گمان می‌کنم که تا حد زیادی تحت تأثیر هنر گاندارا در KP بوده است.

بنابراین باید فضای همکاری بیشتری در حوزه میراث فرهنگی داشته باشیم. علاوه بر این، این هنر صخره ای شایسته دیدن بیشتر گردشگران بین المللی است. علاوه بر این، من همچنین امیدوارم که پاکستان بتواند از بازدیدکنندگان چینی بیشتری استقبال کند.

خبرنگار مطلع شد که یک روستای کوچک در پاکستان دارای سنگ‌تراشی‌های مشابهی است که شبیه حکاکی‌های هنری دازو است. صمد تاکید کرد: پاکستان و چین با چالش های مشابهی در زمینه حفاظت از آثار فرهنگی روبرو هستند، بنابراین همکاری و یادگیری از تجربیات یکدیگر ضروری است، این تفاهم نامه به هیچ وجه فقط روی کاغذ نیست، ما باید کارهای عملی را در همه ابعاد انجام دهیم.

حکاکی های صخره ای دازو در مجموع دارای 74 مکان با بیش از 50000 مجسمه سنگی است که بیشتر آنها بین کوه ها و بر روی صخره ها حکاکی شده اند. به دلیل بسیاری از عوامل تأثیرگذار مانند زمین شناسی و آب و هوا، حفاظت و مرمت آثار فرهنگی در اینجا همیشه یک مشکل بین المللی بوده است.

با وجود دما و رطوبت بالا در چونگ کینگ - جنوب غربی چین - بزرگترین خطر پنهانی که بر حفاظت و بقای حکاکی های صخره ای دازو تأثیر می گذارد، آب است. از دیرباز فرسایش آبی باعث هوازدگی و بیماری های بیولوژیکی در برخی از کنده کاری ها شده است.

به منظور حفاظت از آثار گرانبهای فرهنگی، تعدادی سکوهای حفاظتی مانند مرکز تحقیقات حفاظت از آثار فرهنگی سنگ، بیمارستان آثار فرهنگی حکاکی صخره دازو و مرکز نمایشگاه های دیجیتال ساخته شده است.

گروهی از پروژه های نمایشی حفاظت از آثار فرهنگی سنگی که توسط حفاظت نجات مجسمه هزار دست آوالوکیتسوارا (گوان یین) ارائه شده بود نیز کمک زیادی کردند.

جیانگ سیوی، مدیر حکاکی‌های صخره‌ای دازو، گفت: در چارچوب همکاری‌های یادداشت تفاهم، دو طرف به تبادل تجربیات و به اشتراک گذاشتن فن‌آوری، مشترکاً به توسعه حفاظت فرهنگی و ترویج میراث و شکوفایی مشترک میراث فرهنگی خواهند پرداخت.

تفاهم نامه پاکستان و چین برای حفاظت از هنر سنگ تراشی هزار ساله امضا شد

منبع:

https://www.pakistantoday.com.pk/2023/08/22/pak-china-mou-signed-to-protect-

thousand-year-old-rock-carving-art/

کد خبر 16821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =