برگزاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند حقوق بشر «بیر دویْنو - قرقیزستان – 2023» در بیشکک

از ۶ تا 10 آذر، هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند حقوق بشر «بیر دوینو - قرقیزستان – 2023» در بیشکک برگزار شد. این جشنواره با قالب نوآورانه «حقوق بشر از طریق هنر»، بستری گسترده برای بحث درباره حقیقت مستند در حوزه حقوق بشر، جذب مستندسازان و کارشناسان از جوامع محلی و بین‌المللی فراهم می‌کند.

از ۶ تا 10 آذر، هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند حقوق بشر «بیر دوینو - قرقیزستان 2023» در بیشکک برگزار شد. این جشنواره با قالب نوآورانه «حقوق بشر از طریق هنر»، بستری گسترده برای بحث درباره حقیقت مستند در حوزه حقوق بشر، جذب مستندسازان و کارشناسان از جوامع محلی و بین‌المللی فراهم می‌کند.

این جشنواره در حمایت از بیست و پنجمین سالگرد اعلامیه سازمان ملل متحد در مورد حمایت از مدافعان حقوق بشر و هفتاد و پنجمین سالگرد اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل متحد، به کمپین بین‌المللی با هدف افزایش دانش در مورد جهانی بودن و تقسیم ناپذیری حقوق بشر و همچنین به عنوان گسترش توانایی دفاع از حقوق و آزادی‌های حقوق بشر، برابری جنسیتی و عدم تبعیض میپیوندد.

همچنین در چارچوب این جشنواره، برنامه‌هایی برای بحث درباره سازوکارهای تقویت همکاری‌های بین کشورهای کوهستانی، تدوین راهکارهای مقابله با اثرات منفی تغییرات اقلیمی، حفظ تنوع زیستی و پیشگیری از بلایای طبیعی در مناطق کوهستانی برگزار شد.

علاوه بر نمایش فیلم‌های مستند، کارگاه های گفتگو، میزگرد و سمینارهایی برای بحث در مورد وضعیت در زمینه حقوق بشر و ارائه توصیه‌های عملی برای فعالیت‌های مشترک حمایتی بیشتر برگزار شد.

برنامه مسابقه شامل 21 فیلم مستند است که شش فیلم خارجی و 15 فیلم قرقیزی درباره حقوق بشر می‌باشد.

این جشنواره به طور مشترک با یک شبکه مدافعان حقوق بشر از سراسر جهان و همچنین با مشارکت کودکان و جوانان برگزار شد و ورود به تمامی نمایش‌های جشنواره و نشست‌های خلاقانه رایگان بود.

لازم به ذکر است که مرکز دولتی سینمایی «قرقیز تاسْماسی» برگزارکنندگان این جشنواره را از نمایش دو فیلم مستند در اکران آزاد منع کرد - «یادداشت‌هایی از زمان جنگ» ساخته بارْبارا کوپیسْتی ایتالیایی و «ما ناپدید نمی‌شویم» ساخته آلیسا کووالِنْکو کارگردان اوکراینی.

برگزارکنندگان جشنواره فیلم گفتند که مرکز دولتی مذکور اول برای همه فیلم‌ها مجوز صادر کرد و سپس به صورت شفاهی و بدون صدور سندی مطلع کرد که از پخش دو فیلم نامبرده خودداری کنند و در واقع مقامات قرقیزستان با اقدامات خود تبلیغات اضافی را هم برای جشنواره و هم برای فیلم‌ها ایجاد کردند که می‌توان آنها را آزادانه در اینترنت یافت.

همچنین در این جشنواره فیلم «قطره‌ها جان می‌بخشند» ساخته فرشید آذری، کارگردان ایرانی و فیلم «زنان شجاع» ساخته آنا سامِرْشاف کارگردان اسرائیلی نیز به نمایش درآمد. به گفته برگزارکننده جشنواره کارگردان اثر ایرانی آقای فرشید آذری در این رویداد حضور نداشت.

منبع:

http://birduino.kg/pressaru/xvii-mejd-fest-doc-film-po-pravam-chela-bdk

کد خبر 17508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =