امضای توافقنامه همکاری بین سازمان دیانت ترکیه و اداره مسلمانان ازبکستان

توافقنامه همکاری بین سازمان امور دیانت ترکیه و اداره مسلمانان ازبکستان به امضای طرفین رسید.

به گزارش پایگاه رسمی سازمان امور دیانت ترکیه، در سفر اخیر دکتر علی ارباش رئیس سازمان امور دیانت ترکیه به ازبکستان یک توافقنامه همکاری بین این سازمان و اداره مسلمانان ازبکستان به امضای طرفین رسید.

در مراسمی که به مناسبت امضای این توافقنامه در تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار شد، علی ارباش رئیس سازمان دیانت ترکیه و نورالدین هالیک نظروف مفتی اعظم و رئیس اداره مسلمانان ازبکستان حضور یافتند.

ارباش رئیس سازمان امور دیانت ترکیه در سخنانی در این مراسم گفت: این توافقنامه حاوی تصمیمات بسیار مهم برای بهبود همکاری بین نهادهای دینی دو کشور در زمینه خدمات دینی، آموزشی، آموزش دینی و موضوعات مشابه است. وی افزود: هر چه همکاری و تبادل تجربیات بین دو نهاد بیشتر باشد، باعث تقویت نقاط قوت ما می شود و می توانیم خدمات و اقدامات مؤثر و مفید تری انجام دهیم. به ویژه همکاری در زمینه فعالیت های علمی، حکمت، عرفان و آموزش دینی مبتنی بر معارف صحیح دینی بسیار حائز اهمیت است و از این مسیر می توانیم به دستاوردهای بزرگی هم برای دو کشور و هم برای دو ملت دست پیدا کنیم.

همچنین هالیک نظروف مفتی اعظم و رئیس اداره مسلمانان ازبکستان نیز با ابراز خرسندی از امضای این یادداشت تفاهم از علی ارباش رئیس سازمان امور دیانت ترکیه قدردانی کرد.

 

تاریخ:1402/09/04

منبع: پایگاه رسمی سازمان امور دیانت ترکیه

https://www.diyanet.gov.tr/tr-TR/Kurumsal/Detay/36004/ozbekistan-ile-isbirligi-mutabakat-zapti-imzalandi

 

ارزیابی:

سازمان امور دیانت ترکیه در سالهای اخیر سیاست گسترش نفوذ خود در کشورهای مسلمان به ویژه کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز و بالکان را پیگیری می کند. در طی این مدت دکتر علی ارباش سفرهای متعددی به کشورهای مختلف از جمله، پاکستان، آذربایجان، قدس، کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه، مقدونیه، بوسنی و هرزگوین، آلبانی  و... انجام داده و قراردادهای همکاری به ویژه در زمینه آموزش دینی با نهاد متولی امور دینی این کشورها به امضا رسانده است. از این جهت سازمان امور دیانت یکی از بازوهای مؤثر قدرت نرم ترکیه توصیف می شود. 

کد خبر 17517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =