همایش بین المللی" تجربه حکمرانی در آسیا"  در استانبول آغازشد .

همایش بین المللی« تجربه حکمرانی در آسیا » با حضور 200 نفر از پژوهشگران ومحققان از کشور های ایران ، روسیه ، چین ، ژاپن ، ترکمنستان ، آذربایجان ، ازبکستان ، قزاقستان وترکیه بمدت سه روز در هتل جواهر استانبول برگزار خواهد شد .

همایش بین المللی« تجربه حکمرانی در آسیا » با حضور 200 نفر از پژوهشگران ومحققان از کشور های ایران ، روسیه ، چین ، ژاپن ، ترکمنستان ، آذربایجان ،  ازبکستان ، قزاقستان  وترکیه بمدت سه روز در هتل جواهر استانبول برگزار خواهد شد .

این همایش از سوی مرکز تحقیقات استراتژیک ملی(USMER)  و دانشگاه بنعلی یلدریم ارزینجان برگزار می شود.  مراسم افتتاحیه این همایش با حضور شخصیت های سیاسی ، فرهنگی از 30 کشور مختلف از آسیا و سخنرانانی ازایران و با حضورمدیرکل حزب وطن ، رئیس دانشگاه بنعلی یلدریم ارزینجان ووابسته فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول برگزار شد .

خانم شعله پرینچلیک ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک ملی(USMER)   در مراسم افتتاحیه ضمن خوش آمد گویی به میهمانان این همایش گفت:همایش بین المللی « تجربه حکمرانی در آسیا »به منظور آشکار کردن میراث بسیار ارزشمند نهفته در انقلاب ترکیه، با حضور محققین و سخنرانان  از 9 کشور آسیایی برگزار می شود.

وی در ادامه افزود: ما فکر می کنیم وظیفه ای که ترکیه در صدمین سالگرد جمهوری مان به ما داده است این نیست که به آنچه در گذشته انجام داده ایم لاف بزنیم، بلکه باید به آینده خود نگاه کنیم . به همین دلیل است که ما همایش بین المللی « تجربه حکمرانی در آسیا »را در صدمین سالگرد جمهوری خود برگزار می کنیم تا به یاد داشته باشیم و برنامه ریزی کنیم که در قرن آینده چه خواهیم کرد. وی با اشاره به دولت های ریشه داری که در آسیا در طول تاریخ تأسیس شده است ، گفت: "ما وارثان دانش و سنتی حکمرانی هستیم که ریشه های هزاران ساله دارد و نام خود رو در اختر سیاسی دنیا و  تاریخ جهان ثبت کرده است و امروزه ما شاهد ظهور تمدن جدیدی در آسیا هستیم. هدف از برگزاری این همایش بهرمندی از تحقیقات ارزشمند محققین و پژوهشگران  برجسته ای  از کشورهای مختلفی برای روشن تر شدن مسیر قرن جدید در آسیا هستیم. در این همایش بین المللی 30 سخنران از  کشورهای همچون آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه، تاتارستان و ژاپن و همچنین کارشناسانی از ترکیه به ارائه مقالات وپژوهش های خود خواهند پرداخت.

همایش بین المللی" تجربه حکمرانی در آسیا"  در استانبول آغازشد .

در در دراولین روز این همایش، رئیس حزب وطن دکتر دکتر دوغو پرینچک، رئیس جنبش بین المللی اوراسیا الکساندر دوگین، پروفسور دکتر بیرگول گولر آیمان  به سخنرانی در حوزه مفهوم دولت در  حوزه تمدنی کشورهای ترک ، دولت در تمدن اسلامی، رویه دولتی در آسیا، نظام و دولت در آسیای قرن بیست و یکم پرداختند.

در ادامه همایش دکتر احمد رهدار از دانشگاه باقر العلوم مقاله خود را با عنوان  نظریه تمدن سیاسی ارائه کردند . و گفتند: در میان کشورهای اسلامی، در دهه‌های اخیر، تنها چند کشور ایران، ترکیه، مالزی، عربستان و... مدعی خیز تمدنی شده‌اند. ظهور تمدنی یک کشور ضرورتاً مسبوق به تجربه‌ حکمرانی، دانش پایدار، جمعیت متناسب، ثبات سیاسی و... می‌باشد. کشورهای مختلف نیازمندی‌های نظری لازم برای خیز تمدنی را از منابع اندیشه‌ای پایدار مثل کتب مقدس، تجربه تاریخی و دانش‌های عمومی یا اختصاصی خود تأمین می‌کنند. این مقاله با خوانش پسینی از فرایند ظهور  و رشد فقه سیاسی در تجربه شیعی، نشان داده است که کشور ایران از تطورات ظرفیت‌های «فقه سیاسی» شیعه برای ظهور یک تمدن سیاسی طی چهار گام بهره گرفته است: در گام نخست، فقه سیاسی شیعه، «گزاره سیاسی»، در گام دوم، «تئوری سیاسی»، در گام سوم، «نظام سیاسی» تولید نموده و در گام چهارم، در حال نیل به «تمدن سیاسی» است.

 سپس دکتر حبیب الله بابایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم اسلامی  در سخنرانی خود گفتند : شاخص های تمدن را از دو منظر می توان فهرست کرد و در سنجش تمدن ها به کار بست: منظر مدرن غربی که بیشتر معطوف به تمدنِ سکولارِ شکل گرفته در مغرب زمین است؛ منظر قدسی که معطوف به تمدن اسلامی و منابع و مصادر مربوط به آن (به ویژه قرآن) در مشرق زمین است. آنچه در این نوشته به روش استقرایی بیان خواهد شد، ارائه نمونه ای از شاخص های جدید درباره تمدن در گفتمان سکولار امروز غرب است. پس از مرور شاخص های عرفی و دنیوی تمدن غرب، به برخی شاخص های تمدنیِ برآمده از قرآن (همچون شاخص های اخلاقی تمدن، شاخص های عقیدتی تمدن و شاخص های اجتماعی تمدن) نیز توجه خواهد شد تا روشن شود افزون بر شاخص های مدرن که هریک در تجربه انسانی درخور اعتنا و البته نقدشدنی است، می توان به شاخص های متفاوت تمدنی نیز اندیشید و با رویکردی متفاوت به تحلیل و ارزیابی تمدن های بشری پرداخت. تأکید بر چنین شاخص های دینی و قرآنی در ترسیم فرایند متفاوت از تمدن اسلامی و تعیین حدود و ماهیت متمایز آن از تمدن غربی بسیار حیاتی و مهم خواهد بود.  

در ادامه دکتر رسول نوروزی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی طی سخنان گفتند : از جمله موضوعاتی که انتخاب آن به عنوان مسئلۀ مرکزی در این تحولات ارزشمند به نظر می ‎ رسد، تمدن ‎ اندیشی است؛ چراکه در برخی از این جریان ‎ ها مسئله تمدن از درخواست بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده است. اینکه این امر از کجا ناشی می ‎ شود، پرسش دیگری است و مجال دیگری می ‎ طلبد؛ اما شواهد بر این امر دلالت دارند که در مناطقی که از پیشینۀ تمدنی در تجربۀ زیستی خود برخوردارند، مانند ایران و ترکیه، تمدن ‎ خواهی بیشتری در اندیشه ‎ ورزی ‎ ها مشاهده می ‎ شود. ورود مراکز پژوهشی به مطالعات جهانِ اسلام با رویکردهای گوناگون می ‎ تواند به ارائۀ تصویری روشن ‎ تر، دقیق ‎ تر و گسترده ‎ تر از جهان اسلام و تحولات معاصر آن به‌ویژه تمدن اسلامی بینجامد. مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی تلاش کرده با در دستور کار قراردادن موضوعات پژوهشی مرتبط با جهان اسلام، بخشی از این وظیفه را بر عهده گیرد.

دکتر دوغو پرینچک دبیرکل حزب وطن در سخنان خود ضمن خوش آمدگویی  افزود :امروزه شاهد آن هستیم که  نظام حکمرانی غربی نمی تواند محیط زیست قابل زندگی برای بشریت را فراهم نماید  و شاهدگسترش الگویی تمدن آسیایی- شرقی در کشورهای منطقه هستیم .

در بخش دیگر این همایش پروفسور دکتر بیرگول گولر آیمان در سخنان خود گفت:کشورهای آسیایی باید از نظام و الگویی حکمرانی غربی خارج شوند و از نظر سیاسی خلاق باشند.

 رئیس دانشگاه دانشگاه بنعلی یلدریم ارزینجان پروفسور دکتر آکین لونت  نیزدر سخنان خود در مراسم افتتاحیه این همایش خاطرنشان کرد ترکیه، امروز در حالی صدسالگی خود را جشن می‌گیرد که دستاورد اصلی آن یعنی جمهوریت و تحزّب با وجود فراز و فرود بسیار همچنان از کار نیافتاده و هنوز اصلی‌ترین مسائل کشور با تمسک به آن حل می‌شود و «قرن ترکیه» تنها قرن ترکیه نیست بلکه، قرن جهان ترک و کشورهای ترک زبان  است.وی ادامه سخنان خود گفت: همانطور که رئیس جمهور منتخب ما آقای رجب طیب اردوغان گفته است «قرن ترکیه»،قرن جهان ترک است، نهادینه شدن سازمان کشورهای ترک کمک زیادی به تقویت ظرفیت در زمینه هایی مانند زبان، آموزش، فرهنگ، تاریخ و اقتصاد می کند.

دکترالکساندر سوتنیچنکو رئیس خانه فرهنگ روسیه در آنکارا، نیز در سخنان خود گفت : کشورهای اوراسیا باید امروزه علیه لیبرالیسم غربی با یکدیگر همکاری کنند.

در بخش دیگر این همایش رئیس «جنبش بین المللی اوراسیا» دکتر «الکساندر دوگین» به صورت برخط با مقاله ای با عنوان« گفتمان های سیاسی غیر غربی» در این همایش شرکت کرد.

در ادامه همایش دکتر احمد رهدار از دانشگاه باقر العلوم مقاله خود را با عنوان  نظریه تمدن سیاسی " بررسی موردی ظرفیت های فقه سیاسی شیعه ارائه کردند . سپس دکتر حبیب الله بابایی مقاله خود را باعنوان"

همایش بین المللی" تجربه حکمرانی در آسیا"  در استانبول آغازشد .

همایش بین المللی" تجربه حکمرانی در آسیا"  در استانبول آغازشد .

کد خبر 18031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =