سازمان امور دینی در مساجد به کودکان چه خواهد آموخت؟

سازمان امور دینی ترکیه در حال راه اندازی اپلیکیشن جدیدی تحت عنوان "دیدار قلوب جوان با قلب های کودکان" برای دانش آموزان مقطع ابتدایی است.

محمد تزکان

عنوان خبر:  سازمان امور دینی ترکیه در حال راه اندازی اپلیکیشن جدیدی تحت عنوان "دیدار قلوب جوان با قلب های کودکان" برای دانش آموزان مقطع ابتدایی است.

دانش‌آموزان پایه سوم و چهارم ابتدایی در تعطیلات آخر هفته به مساجد رفته و داوطلبان جوان سازمان امور دینی «ارزش‌ها» را فراخواهند گرفت. این داوطلبان دانش آموزان مدارس امام خطیب و دانشجویان دانشکده های الهیات... برادران… خواهران… هستند. این برنامه از 10 فوریه اجرا  می شود.

این  برادران و خواهران قرار است به کودکان هشت ساله و نه ساله چه آموزشی بدهند؟

اهمیت جمهوری…

حاکمیت قانون…

حقوق بشر، آزادی…

ضرورت توسعه فردی…

اهمیت علم…

قرار است این برادران و خواهران در درس ها نیز به کودکان کمک کنند.

به عنوان مثال، در درس نبرد گالیپولی 18 مارس از آتاترک نام خواهند برد؟ از نبرد استقلال هم یاد خواهند کرد؟ آیا شرایط تأسیس جمهوری را توضیح خواهند داد؟

آیا خواهند گفت که آتاترک به عنوان بنیانگذار کشور که زندگی امروز و شهروندی خود را مدیون او هستیم، چه کارهایی انجام داد؟

بحث پیش داوری نیست، سالی که نکوست از بهارش پیداست.

سازمان امور دینی از روزی که تاسیس شده تا به حال تا این اندازه سیاسی نشده بود. در خطبه های نماز جمعه پیام های زیرزیرکی داده نمی شد و هیچ تبلیغات دولتی وجود نداشت. اما امروز مساجد تبدیل به حیاط خلوت دولت شده اند!

چرا بچه های هشت نه ساله صبح شنبه و یکشنبه در مساجد تحت لوای تربیت ارزشی جمع شوند... معلوم نیست چرا اردوهای یک روزه در صحن مساجد تشکیل می شود؟

افزایش تعداد نسل های اسلام گرایان سیاسی! آموزش از کلاس سوم دبستان… آن هم در مساجدی که از آتاترک نامی برده نمی شود. از رئیس امور دینی که امامان جماعت را از بردن نام آتاترک منع کرده و هوا خواه طالبان است، چه انتظاری می توان داشت...

در سالگرد تأسیس جمهوری است، نامی از آتاترک در خطبه های نماز جمعه برده نمی شود... در بزرگداشت نبرد  چاناک قلعه، حمله بزرگ و روز پیروزی 30 آگوست هم همینطور...

در سالگرد وفاتش در 10 نوامبر هم حتی فاتحه ای برایش خوانده نشد...

آیا سازمان امور مذهبی که این ذهنیت را دارد…امامان جماعتی که این طرز فکر را دارند... برادران و خواهران داوطلب که این ذهنیت را دارند عشق به جمهوری را القا خواهند کرد؟

شرط می بندم طریقت های مذهبی در این موضوع دخالت خواهند کرد. برادران و خواهرانی که فرزندان خودرا می فرستند کلاس های مسجد را به جلساتی برای تربیت طلاب طریقت های مذهبی تبدیل می کنند...

سوال اینجاست که آیا وزیر آموزش و پرورش ملی با آن مخالفت خواهد کرد؟

وزیر آموزش و پرورش هیچ تفاوتی با رئیس سازمان امور دینی ندارد. او هم همین ذهنیت را در موضوع مدارس مختلط دخترانه/پسرانه دارد. او هم حامی تمام و کمال برنامه های آموزش آخر هفته است …

سوال من از ریاست محترم سازمان امور دینی این است. برادران و خواهران بزرگتر تحت عنوان آموزش ارزش ها به کودکان هشت ساله چه می آموزند؟ قسمت تعاملات دینمان را هم را آموزش خواهند داد؟

یعنی بااخلاق بودن، منصف بودن... ظلم نکردن، ظالم نبودن... رشوه نگرفتن، فاسد نبودن... مذمت دزدی، اخاذی، دست درازی به حرام ، تجاوز نکردن به حقوق... اهمیت شایستگی، تهمت، آزار و اذیت و تجاوز، دوری از ظلم به مظلوم را هم آموزش می دهند؟

امروز جمعه است برای مثال آیا رئیس سازمان امور دینی به امامان جماعت گفته است که در مذمت «نص» یا همان بهره که جز گناه کبیره است، حرف بزنند یا نه؟

https://halktv.com.tr/makale/diyanet-camide-cocuklara-ne-ogretecek-800936

کد خبر 18287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =