رقاصان سنتی از ژانر رو به زوال می نالند

رقص سنتی علی‌رغم اینکه در حفظ میراث فرهنگی کشور نقش دارد، با انگ و رقابت سختی مواجه است که محبوبیت آن‌ها را از بین می‌برد.

رقاصان سنتی و گروه های رقص می­گویند که به دلیل مدرنیته و رقابت سخت با ژانرهای دیگر مانند زیم دنس و هیپ هاپ که آنها را در عصر معاصر در زیمبابوه ارتقا می دهد، برای حفظ موقعیت خود در صنعت سرگرمی تلاش می کنندروزنامه نیوزدی با رقصندگان و گروه‌های مختلف سنتی، نمایندگانی از سازمان‌های هنری مختلف که با گروه‌های رقص سنتی کار می‌کنند، مصاحبه کرد و تأکید کرد که رقص سنتی علی‌رغم اینکه در حفظ میراث فرهنگی کشور نقش دارد، با انگ و رقابت سختی مواجه است که محبوبیت آن‌ها را از بین می‌برد.

رقص سنتی نشانه اصلی هویت و منحصر به فرد بودن فرهنگی است، اما مدرنیزاسیون در فرهنگ زیمبابوه نفوذ کرده است. ما نمی‌توانیم موج عظیم جهانی‌سازی را نادیده بگیریم. او ابراز نگرانی کرد که صنعت سرگرمی مدرن ترجیح می دهد رقصندگان برهنه و آشکار را تبلیغ کند، در حالی که رقص سنتی را رد می کندوی همچنین خاطرنشان کرد که تصورات جامعه و باورهای مذهبی در مورد رقص سنتی، مشارکت کامل نسل جوان را با رقص سنتی دشوار کرده است. مدرنیته رقص سنتی را به منبعی عقب مانده برای سرگرمی تبدیل کرده است و مردم به ژانرهای جدید روی آورده اند. رقص سنتی در مناطق سنتی، عمدتاً در مناطق روستایی باقی مانده است که در معرض آسیب کمتری قرار دارند، زیرا فناوری هنوز به برخی از مناطق حاشیه‌نشین نرسیده است. برخی از رقصندگان سنتی به افتتاح مراکز فرهنگی برای کسانی که می خواهند در مورد ریشه و عقبه خود بیاموزند متوسل شده اند، اما تعداد کمی از مردم به این مراکز مراجعه می کنند.

ما به عنوان رقصندگان سنتی، با تاکید بر اینکه رقص و موسیقی که از طریق هنر به تصویر کشیده می شود، اساس فرهنگ زیمبابوه است، سعی می کنیم خودمان را در صنعت سرگرمی مرتبط نگه داریم. ما مراکز فرهنگی را برای کسانی که می خواهند فرهنگ خود را بیاموزند افتتاح کرده ایم. با این حال، افراد بسیار کمی از مراکز بازدید می کنند. گاهی اوقات رقصندگان سنتی برای رویدادها یا عملکردهای مشابه دستمزد بسیار کمتری نسبت به همتایان خود دریافت می کنند. پیتر مومهی، مدیر فرهنگ جنگجویان و اعتماد آموزشی، احساسات مشابهی را ابراز کرد و گفت که رقص های سنتی در رویدادها کنار گذاشته می شوند. هنگام سازماندهی رویدادها برای مقاصد سرگرمی، رقص سنتی آخرین چیزی است که برگزارکنندگان به آن فکر می کنند. موسیقی برای آن بودجه در نظر گرفته شده است، اما وقتی صحبت از رقصندگان سنتی و گروه های رقص می شود، با آنها مذاکره می شود.

علیرغم رقابت شدید ژانرهای مدرن و انگ زدن، رقصندگان سنتی در تلاش هستند تا رقص سنتی را هم به عنوان سرگرمی و هم به عنوان ستون فقرات میراث فرهنگی کشور حفظ کنندرقصندگان سنتی عناصر مدرن را ترکیب کرده اند و با نوازندگان معاصر همکاری می کنند تا با روندها و نسل جوان ارتباط برقرار کنند. رقص سنتی در زیمبابوه معمولاً در جوامعی که مراسم سنتی برگزار می کنند، محبوب است. دولت همچنین اغلب در بسیاری از برنامه های خود از گروه های رقص سنتی استفاده می کندکندی کاچوروکا، رئیس انجمن ملی رقصندگان سنتی زیمبابوه گفت: رقص ها یک هویت هستند و هر فرهنگی با رقص، زبان، اعتقادات و اخلاق خاصی همراه است. گروه‌های رقص سنتی، فرهنگ زیمبابوه را فراتر از مرزنشینانی که در جشنواره‌های فرهنگی مختلف اجرا می‌کنند، به نمایش می‌گذارند.

https://www.newsday.co.zw/life-amp-style/article/200021868/traditional-dancers-lament-over-waning-genre#

کد خبر 18324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =