ایالات متحده در نظر دارد نفوذ چین بر زیمبابوه را به چالش بکشد

مایکل والش، در تحلیلی که توسط سفیر سابق ایالات متحده در زیمبابوه، چارلز ری و عضو ارشد برنامه آفریقای موسسه تحقیقات سیاست خارجی انجام شد، از کنگره آمریکا می‌خواهد که نقش فعالی در این طرح ایفا کند.

ایالات متحده قصد دارد به زیمبابوه بیاید و نفوذ قوی چین در زیمبابوه را با تهیه نقشه راهی برای کمک به تبدیل این کشور به یک مرکز رشد منطقه ای، به چالش بکشد.  برنامه استراتژی یکپارچه واشنگتن برای زیمبابوه (ICS Zimbabwe) اعلام کرد که زیمبابوه "اهمیت استراتژیک برای ایالات متحده" و "یک مرکز رشد بالقوه برای جنوب آفریقا" است. در این گزارش آمده است: ICS Zimbabwe تصدیق می‌کند که چین نفوذ خود را در زیمبابوه گسترش داده است و این دسترسی تقریباً نامحدودی را برای پکن به منابع طبیعی زیمبابوه، از جمله مواد معدنی پایه‌ای که برای گذار جهانی انرژی پاک حیاتی هستند، فراهم می‌کند. در عین حال، ICS اعلام می‌کند که اقتصاد زیمبابوه در حال حاضر «به نفع عده‌ای ممتاز، از جمله رئیس‌جمهور و خانواده‌اش، مقامات ارشد نظامی و گروه کوچکی از نخبگان حزب حاکم و بازیگران بخش خصوصی» عمل می‌کند.

ری و والش گفتند واشنگتن باید کنگره را در مراحل اولیه برنامه ریزی مشارکت دهد تا از حمایت و منابع کنگره برای پیگیری تبدیل زیمبابوه به مرکز رشد جنوب آفریقا به عنوان یکی از منافع امنیت ملی ایالات متحده اطمینان حاصل کند. وزارت امور خارجه باید کمیته‌های مربوطه کنگره را در مراحل اولیه فرآیند برنامه‌ریزی مشارکت دهد تا حمایت لازم برای پیگیری قوی این سیاست را به دست آورد. کنگره احتمالاً پذیرای رویکردهای نوآورانه برای مشارکت با کشوری است که دارای ذخایر بزرگی از فلزات کمیاب خاکی است که در ساخت وسایل الکترونیکی، باتری‌ها و آهنرباها استفاده می‌شود. اعضا نمی خواهند این منابع مهم تحت کنترل و هدایت رقبای قدرت اصلی قرار گیرند. روابط بین حراره و واشنگتن به دلیل تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه زیمبابوه در سال 2001 سرد شده است. در ادامه این گزارش آمده است: «با این حال، کنگره احتمالاً نسبت به هزینه‌ها و خطرات ناشی از پیگیری چنین هدف بلندمدتی با دولتی که مدت‌هاست به منافع ایالات متحده نگاه خصمانه دارد، حساس خواهد بود».

https://www.newsday.co.zw/local-news/article/200021829/us-mulls-to-challenge-chinas-influence-on-zim

کد خبر 18325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =