گردشگری در زیمبابوه با افزایش 42 درصدی ورودی‌ها، در مقایسه با سایر بخش‌ها سریع‌ترین رشد را دارد

افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت گردشگری از ابتدای سال 2023 تاکنون شاهد بهبود قابل توجهی در عملکرد این صنعت بوده است

بر اساس گزارش وزارت گردشگری و صنعت هتلداری، ورود گردشگران در نیمه اول سال 2023 تاکنون، 62 درصد از آمار دوره مشابه سال 2022 پیشی گرفته است. درآمدهای گردشگری زیمبابوه در دوره منتهی به سپتامبر 2023 از 219.45 میلیون دلاری که در سه ماهه قبلی همان سال به دست آمده بود با 24 درصد افزایش به 272.26 میلیون دلار رسید که عمدتاً به دلیل افزایش ورود گردشگران بوده است. اگرچه آخرین آمار مربوط به سپتامبر سال گذشته تا ژانویه سال جاری هنوز منتشر نشده است، گزارش‌ها حاکی از آن است که با رزرو کامل هتل‌ها و سایر امکانات در اکثر مقاصد توریستی در فصل تعطیلات، حجم گردشگران احتمالاً افزایش می‌یابد. بر اساس بررسی اقتصادی فصلی بانک مرکزی زیمبابوه، برای سه ماهه منتهی به سپتامبر 2023، ورود گردشگران با 41.9 درصد افزایش به 494.878 رسید، در مقایسه با 348.559 ثبت شده در دوره مشابه در سال 2022.

همچنین گزارش شده است که شعار رئیس جمهور منانگاگوا (زیمبابوه برای تجارت باز است و اینکه این کشور دوست همه و دشمن غیر آن است)، تا حدی در افزایش تعداد بازدیدکنندگان تاثیر داشته است. ورودی توریست به کشور از آفریقا در سه ماهه مورد بررسی از 233825 به 344496 افزایش یافت، اروپا از 38958 به 66482 رسید و آمریکا در مقایسه با 23334 به 41569 رسیده است. همچنین ورودی ها از آسیا، اقیانوسیه و خاورمیانه به ترتیب 29910 و 3232 بوده است.

عملکرد در بخش گردشگری در سه ماهه سوم سال 2023 مثبت بود، زیرا این بخش به دلیل دسترسی بهبود یافته، تلاش‌های بیشتر بازاریابی و افزایش علاقه بین‌المللی، به ثبت رشد قابل توجه ادامه می‌دهد. در این گزارش آمده است: «علاوه بر این، افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت گردشگری از ابتدای سال تاکنون شاهد بهبود قابل توجهی در عملکرد این صنعت بوده است.»

همچنین روند مثبت در ورودی گردشگری نشان دهنده استراتژی های بازاریابی موثر و جذابیت بهبود یافته جاذبه های فرهنگی و طبیعی زیمبابوه است. صنعت گردشگری در طول دوره اوج همه‌گیری کووود-19 بیشترین آسیب را دید، زیرا دولت‌ها در سراسر جهان با بستن فرودگاه‌های بین‌المللی و سایر مرزها محدودیت‌های سفر را وضع کردند. در زیمبابوه، بخش گردشگری به عنوان یکی از پایه های اقتصادی در نظر گرفته می شود و انتظار می رود که چرخش اقتصادی کشور را هدایت کند. دولت می گوید پیشرفت قابل توجهی در اجرای استراتژی ملی بازیابی و رشد گردشگری داشته است که به دنبال رشد اقتصاد گردشگری به 5 میلیارد دلار تا سال 2025 است. در آگوست 2020، رئیس جمهور منانگاگوا برنامه رشد گردشگری را ابلاغ کرد، زیرا او شروع مجدد کمک این بخش به اقتصاد ملی را پس از فلج شدن شدید توسط شیوع بیماری همه گیر کووید-19 هدایت کرد.

استراتژی ملی بازیابی و رشد گردشگری بر روی دیدگاه زیمبابوه مبنی بر تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری بین المللی بر اساس بهره برداری عاقلانه و پایدار از دارایی های منحصر به فرد طبیعت، فرهنگ، میراث و محیط ساخته شده استوار است. این استراتژی بر اساس چشم انداز 2030 دولت برای تبدیل شدن به یک اقتصاد با درآمد متوسط رو به بالا است که مشخصه آن افزایش سرمایه گذاری، مشاغل مناسب و جمعیتی عاری از فقر و فساد است. دولت در تلاش های خود برای تغییر مکان زیمبابوه به عنوان یک مقصد اصلی گردشگری در منطقه، سنگ تمام گذاشته و تلاش های متعددی از جمله بازسازی فرودگاه بین المللی رابرت گابریل موگابه با استانداردهای کلاس جهانی و همچنین فرودگاه بین المللی ویکتوریا فالز انجام شده است. اکنون میزبان چندین شرکت هواپیمایی بین المللی معتبر جهانی است.

https://www.herald.co.zw/category/articles/sport

کد خبر 18326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =