برگزاری سیصدمین  سالگرد تولد مختوم‌قلی فراغی  فیلسوف و شاعر بزرگ ادبیات کلاسیک ترکمنستان در پایتخت قزاقستان

سیصدمین سالگرد تولد مخدوم‌قلی فراغی فیلسوف و شاعر بزرگ ادبیات کلاسیک ترکمنستان یکم اسفند ماه سال جاری در سالن اجتماعات مرکز ملی نسخ خطی و کتب نادر وزارت فرهنگ و اطلاعات جمهوری قزاقستان با تلاش مشترک مرکز ملی نسخ خطی و سفارت ترکمنستان در آستانه با حضور علی اکبر جوکار سفیر و علی اکبر طالبی متین رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران، سفرا و نمایندگان سفارتخانه های ترکمنستان، آذربایجان ، تاجیکستان، بلاروس و ازبکستان، معاون کمیته آرشیو وزارت فرهنگ و اطلاعات قزاقستان، نمایندگان مراکز علمی و پژوهشی دو کشور و دانشجویان دانشگاه های آستانه برگزار شد.

در این مراسم  بائورجان عمروف عضو آکادمی ملی علوم جمهوری قزاقستان با عرض تبریک و خوشامدگویی، با تاکید بر  تاثیر آثار مختوم‌قلی فراغی بر ادبیات قزاق و مردمان آسیای مرکزی، اسامی تعدادی از شعرای قزاق را برشمرد که از آثار این فیلسوف بزرگ الهام گرفته‌اند. رولان قوسپانوف معاون کمیته آرشیو، اسناد و کتابداری وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی قزاقستان نیز، ابراز امیدواری کرد که با  توسعه روابط فرهنگی و ادبی دو کشور، چنین برنامه های مهم افزایش یابد.

باتیر رجپوف سفیر ترکمنستان در قزاقستان نیز با قدردانی از مرکز ملی نسخ خطی قزاقستان بابت کمک به برگزاری این برنامه فاخر، به روابط خوب اقتصادی، سیاسی و حسن همجواری دو کشور دوست و برادر ترکمنستان و قزاقستان و اشترکات اندیشه‌های مختوم‌قلی فراغی و آبای قونانبای اولی اشاره نموده و گفت که آثار این فیلسوف بزرگ ترکمنی به زبان‌های متعددی از جمله به زبان قزاقی ترجمه شده و نسخ خطی وی در کتابخانه‌های هند، ترکمنستان و ازبکستان نگهداری می‌شود. وی تاکید کرد که به دستور رئیس جمهور ترکمنستان شعار سال 2024 در این کشور «چشمه ذهن مختوم‌قلی فراغی» اعلام شده است.

در ادامه این برنامه شخصیت‌های علمی و فرهنگی قزاقستان نظیر اومیرزاک اوزگانبای اولی عضو آکادمی ملی علوم قزاقستان، آمانتای شریف و سریک نگیموف پژوهشگران و اساتید دانشگاه ملی اوراسیا با مروری بر سیر زندگی مختوم‌قلی فراغی و اشتراکات ادبی وی با مشاهیر قزاقی، شعری از ادبیات قزاق درباره این فیلسوف ترکمنی را تقدیم کردند.

ژاندوس بولدیکوف رئیس مرکز ملی نسخ خطی و کتب نادر جمهوری قزاقستان با اشاره به همکاری‌های روزافزون دو کشور دوست و برادر قزاقستان و ترکمنستان، نصب تندیس مختوم‌قلی فراغی در قزاقستان و تندیس آبای قونانبای اولی در ترکمنستان در سال جاری میلادی را یکی از جلوه‌های روابط صمیمی ملت‌های دو کشور خواند و همچنین اشاره کرد که این برنامه را می‌توان گام اول جشن بزرگ سیصدمین سالگرد شاعر نامدار ترکمنی در چارچوب یونسکو در سال‌های 2024-2025 خواند. وی کتاب دیوان مختوم‌قلی فراغی  را یکی از کتاب‌های مورد علاقه خود نامیده و ابراز امیدواری کرد که مناسبات فرهنگی و معنوی دو ملت قزاق و ترکمن بیش از پیش تعمیق یابد.

در این برنامه سفیر ترکمنستان در این کشور به مرکز ملی نسخ خطی و کتب نادر قزاقستان مجموعه دیوان مختوم‌قلی فراغی با ترجمه قزاقی را اهدا کرد. پس از مراسم برش روبان توسط بزرگان جامعه قزاق و ترکمن، یوسف لالاکوف کارشناس علمی انستیتوی زبان و ادبیات و نسخ خطی ملی مختوم‌قلی آکادمی علوم ترکمنستان به معرفی نمایشگاه پرداخته که آثار و سیر زندگی مختوم‌قلی فراغی  را به مخاطبین و حضار معرفی می‌کند.

کد خبر 18577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =