۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
اتحاد صلیبی - صهیونیستی!

بررسی اتفاقات از منظر الگوی اتحاد صلیبی-صهیونیستی در جنبش‌های اسلام‌گرای سیاسی یکی از الگوهای رایج است. روابط امروز مجارستان و اسرائیل از این نظر قابل توجه است. حمایت بی قید و شرط اوربان ، نخست وزیر پوپولیست راست افراطی مستبد مجارستان که خود را مدافع تمدن اروپایی مسیحی در برابر مهاجران مسلمان معرفی می کند، از اسرائیل جالب توجه است.

طاها آک یول

بررسی اتفاقات از منظر الگوی اتحاد صلیبی-صهیونیستی  در جنبش‌های اسلام‌گرای  سیاسی یکی از الگوهای رایج است. روابط امروز مجارستان و اسرائیل از این نظر قابل توجه است. حمایت بی قید و شرط اوربان ، نخست وزیر پوپولیست راست افراطی مستبد مجارستان که خود را مدافع تمدن اروپایی مسیحی در برابر مهاجران مسلمان معرفی می کند، از اسرائیل جالب توجه است.

با این حال اتحادیه اروپا خواستار تحریم اسرائیل است  که باید از منظر دیگری تحلیل شود. قدرت لابی های یهودی در آمریکا واقعیتی است که جیمی کارتر نیز از آن شکایت داشت.

اساتید معتبر دانشگاهی مانند جان میرشایمر، استفان والت، استهان سایزر، تیموتی وبر و کوین فیلیپس آثار جدی در مورد تسلط لابی های یهودی در سیاست آمریکا و اعتقاد "صهیونیسم مسیحی" پروتستان های انجیلی نوشته اند.

اسلام هراسی اوربان

به گزارش "یورونیوز"، اتحادیه اروپا خواستار توقف فوری حملات که می تواند منجر به آتش بس پایدار در غزه شود شده و بیانیه ای با مضمون توقف حملات اسرائیل به منطقه رفح که بیش از یک میلیون نفر از مردم مظلوم فلسطین برای فرار از ظلم اسرائیل تجمع کرده اند، صادر کرد.

این بیانیه به امضای 26 نفر از  27 عضو اتحادیه اروپا رسید و اوربان نخست وزیر مجارستان از امضای آن سر باز زد. این اولین بار است که اعلامیه ای از طرف اتحادیه به امضای کلیه اعضا نمی رسد.

علاوه بر این، اتحادیه اروپا قرار بود برای جلوگیری از یهودی سازی تدریجی کرانه باختری از سوی اسرائیل، تحریم هایی را علیه شهرک نشینان یهودی اعمال کند که این تصمیم نیز با وتوی اوربان مواجه شد. برای صدور بیانیه نیازی به اتفاق آرا نیست، اما اخذ تصمیم منوط به این امر است. علاوه بر این، اسپانیا، بلژیک و ایرلند اعلام کردند که بدون توجه به موضع اتحادیه اروپا، اسرائیل را تحریم خواهند کرد.

اوربان؛ خودکامه ای است که به دلیل تغییر قضات دادگاه قانون اساسی از طریق قانون کارکنان و انتصابات از سوی دادگاه حقوق بشر "متخلف" شناخته شده است. (پرونده باکا علیه مجارستان، 20261/12، 23 ژوئن 2016) او خودکامه ای است که اتحادیه اروپا به دلایلی مانند سرکوب تفکیک قوا، انحصار در رسانه ها و نقض استانداردهای عمومی اتحادیه اروپا، دست به تحریم آن زده است.

اوربان در سخنرانی طولانی خود در نشست ارزیابی سالانه موضوع مهاجران در بوداپست، در قامت یکی از مهم ترین چهره های اسلام هراسی ظاهر شده و اظهار داشت:  شهرهای اروپایی قدم به قدم در حال اسلامی شدن هستند، اروپا از این تهاجم اسلامی آگاه نیست. (18 فوریه 2018) از این رو از اسرائیل بی قید و شرط حمایت می کند.

حق موجودیت اسرائیل را نمی توان انکار کرد. با این حال، یکی از دلایل حمایت از جنایات آن، وسواس پرهیز از «یهود ستیزی» است... این نقاب اسرائیل ، هرچند به کندی در حال سقوط است و واکنش های جهانی در حال افزایش.

دلیل دیگر حمایت کورکورانه از اسرائیل مذهبی است. پروتستان های انجیلی در آمریکا  بر این باورند که نبرد آخرالزمان (آرماگدون) آغاز می شود، اسرائیل پیروزی نهایی و قطعی را به دست می آورد و سپس حضرت عیسی از آسمان به زمین فرود می آید. با این حال، در میان لیبرال‌های آمریکایی، بسیاری هستند که کم و بیش مخالف توسعه‌طلبی اسرائیل هستند.

اما دلیل حمایت مجارستان، نه سیاسی است و نه مذهبی بلکه تماما به واسطه اسلام هراسی است. در حالی که رادیکال‌های جهان اسلام، دنیا را دشمن اسلام می خوانند، اسلام‌هراسی‌ها در غرب با گفتن «مسلمانان به اروپا حمله می‌کنند» دست به تحریک سیاسی می‌زنند.

برای درک کنه مشکلات موجود در دنیا باید آن را بررسی نمود و به ماهیت آن دست یافت اما پوپولیست ها همواره به دنبال آن هستند که با قطبی سازی این مشکلات را در قالب تضاد ادیان نشان دهند. اما در کنار این قبیل مشکلات، تضاد منافع و همکاری سیاسی و اقتصادی نیز مطرح است.

ارزش های انسانی

به طور کلی، اگر حساسیت حقوق بشر، اندیشه حاکمیت قانون و فرهنگ دموکراسی در جوامع قوی باشد، توده‌ها و سازمان‌های مدنی با این ارزش‌ها بدون توجه به سیاست‌های دولت‌ها ظهور می‌کنند. برای مثال معترضان به فاشیسم اسرائیل در غرب... اعتراض یهودیان به نتانیاهو... موضع گیری هرچند دیر اتحادیه اروپا... موضع پیگیر سازمان های حقوق بشر در حمایت از فلسطین و اعتراض به اسرائیل...

در کدام کشور اسلامی شاهد چنین جنبش های اجتماعی هستیم؟!

نباید فراموش کرد که حاکمیت قانون، حقوق بشر، وجدان، همبستگی، شفقت... ارزشهای برتر انسانی برای مردم هستند و جوامع از همه مذاهب به آن نیاز مبرم دارند. به نظر می رسد راه دیگری وجود ندارد.

https://www.karar.com/yazarlar/taha-akyol/hacli-siyonist-ittifaki-1599048

کد خبر 18632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =