۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴

عملیات طوفان الاقصی که از 7 اکتبر 2023 به رهبری حماس فلسطین آغاز شد، عملکردی دارد که نه تنها در غرب آسیا بلکه در سراسر جهان موازنه ها را تغییر داد. فلسطین و اسرائیل امروز فلسطین و اسرائیل پنج ماه پیش نیستند. جو ترکیه نسبت به پنج ماه قبل تغییراتی کرده است که این موضوع برای غرب آسیا، اروپا، آمریکا و آسیا نیز صدق می کند. امروز در حال و هوای 6 اکتبر 2023 نیستیم.

دوغو پرینچک

عملیات طوفان الاقصی که از 7 اکتبر 2023 به رهبری حماس فلسطین آغاز شد، عملکردی دارد که نه تنها در غرب آسیا بلکه در سراسر جهان موازنه ها را تغییر داد. فلسطین و اسرائیل امروز فلسطین و اسرائیل پنج ماه پیش نیستند. جو ترکیه نسبت به پنج ماه قبل تغییراتی کرده است که این موضوع برای غرب آسیا، اروپا، آمریکا و آسیا نیز صدق می کند. امروز در حال و هوای 6 اکتبر 2023 نیستیم.

سرافکندگی شرکت کنندگان کمپین «حمله به حماس»

زمانی که عملیات طوفان الاقصی آغاز شد، بسیاری آن را یک «ماجراجویی» خواندند و در ادامه ادعا کردند که این عملیات به اسرائیل و ایالات متحده این فرصت را داد تا به غزه حمله کنند و ضربه مهلکی به فلسطین وارد کنند.

 حتی در میان دوستان فلسطینی نیز کسانی بودند که می گفتند حماس ابزار توطئه اسرائیل و آمریکاست. افراد زیادی بودند که حماس را "تروریست" دست ساخته آمریکا و اسرائیل خواندند. در این فضا بود کمپین «حمله به حماس» در میان افکار عمومی جهان راه اندازی شد که امروز شرکت کنندگان آن سرافکنده و شرمنده اند.

زمان بندی صحیح و مناسب عملیات

در عرض پنج ماه، اکثریت قریب به اتفاق مردم  پذیرفته اند که مقاومت مسلحانه به رهبری حماس به جا و درست بوده است. این جنگ برای آزادی است. حماس یک گروه تروریستی نیست، یک سازمان دولتی قانونی است. همه از توانایی آن در آماده کردن مردم غزه برای جنگ و مهارت های فرماندهان آن قدردانی می کنند. حماس با زمان بندی مناسب عملیاتی را آغاز کرد که راه را برای پیروزی هموار کرد.

حزب وطن از همان روز اول بر موجه بودن عملیات مسلحانه و زمان بندی درست و دقیق آن تاکید کرد و از جنگ به رهبری حماس حمایت قاطع کرد.

دستاورد اولین کسی که ضربه زد

شروع جنگ اجتناب ناپذیر بود. زیرا اسرائیل و آمریکا برای جنگ ویرانگر علیه فلسطین آماده شده بودند. طبق برنامه، قرار بود مسجدالاقصی تخریب و معبد سلیمان به جای آن ساخته شود، شرق قدس به طور کامل تحت کنترل یهودیان دربیاید. تمامی کرانه باختری که 65 درصد آن قبلاً اشغال شده بود، اشغال خواهد شد. فلسطینیان در غزه جا نخواهند داشت. معاون وزیر دفاع اسرائیل شعار این طرح را "یا می میرند یا می روند" عنوان کرده بود.

در سپتامبر 2023، نماینده اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل از نقشه اسرائیل که فلسطین در آن جایی نداشت، پرده برداشت.  برای مقاومت فلسطین راه حلی جز پذیرش این جنگ وجود نداشت. انجام اولین حمله تنها تصمیم درست برای به دست آوردن موقعیت در جنگ بود.

میز از هم پاشیده

اسرائیل و آمریکا نیز برنامه های خود را برای پایان دادن به فلسطین در محافل دیپلماتیک اعلام کردند. رژیم صهیونیستی در تلاش برای عادی سازی روابط با کشورهای منطقه این مورد را مطرح کرد: فلسطین مسئله داخلی ماست، دیگران حق دخالت در آن را ندارند و این موضوع را یک مشکل بین المللی نبینید.

از زمان ترامپ، آمریکا نیز این شرط را در قراردادهای کشورهایی مانند سودان، بحرین و مراکش قید کرد. بایدن نیز همین سیاست را ادامه داد.

این ابتکار عمل سیاسی آمریکا و اسرائیل بسیار خطرناک بود. برخی از کشورهای منطقه که موضع قاطعانه ای اتخاذ نمی کردند، از موضوع فلسطین خود را جدا کردند. در این شرایط، مقاومت فلسطین باید حرکتی می‌کرد که کشورهای منطقه را تشویق کرده و آنها را در جایگاه مستحکمی قرار دهد. حماس با عملیات طوفان الاقصی، میز مذاکره آمریکا و اسرائیل را با کشورهای منطقه را برهم زد.

ابتکار عمل مقاومت فلسطین

عملیات 7 اکتبر نه تنها کشورهای منطقه، بلکه کشورهای جهان را نیز صف کرد:

- به دوستان جسارت داد و آنها را به جایگاه مستحکمی رساند.

- نیروهایی میانی بلاتکلیف را به موضعی مشخص کشاند.

- دشمن را تجزیه کرد و آنها را به مواضع خود راند.

در حالی که آمریکا و اسرائیل در حال آماده شدن برای حذف موضوع فلسطین از دستور کار جهانی بودند، عملیات 7 اکتبر بازی آنها را برهم زد. و این حاصل ابتکار عمل کنونی مقاومت فلسطین است. آزادی فلسطین فعالانه وارد دستور کار منطقه و جهان شده است.

پایان افسانه "اسرائیل شکست ناپذیر"

افسانه ای در هفت اقلیم دنیا نقل می شد که سرباز اسرائیلی شکست ناپذیر است. اسرائیل پیش از این، در جنگ هایی که علیه کشورهای عربی به راه انداخت سریعا برتری را از آن خود کرده و مخالفانش را به اسارت می گرفت. با توجه به این تجربیات تلخ، این تصور ایجاد شده بود که کشورهای عربی نمی توانند با اسرائیل رقابت کنند. مقاومت فلسطین به رهبری حماس با عملیات طوفان الاقصی ثابت کرد که این تصور اشتباه بوده است.

جنگ پنج ماه است که ادامه دارد. آمریکا و اسرائیل نتوانستند مقاومت غزه را شکست دهند. ارتش اسرائیل تحت حمایت آمریکا هزاران بار دست به بمباران زده و با موشک، تانک و توپ مورد حمله قرار گرفته است، مردم غزه گرسنه و تشنه مانده اند، اما اسرائیل جز تعداد انگشت شماری از زمین ها نتوانسته نوار غزه را تصرف کند. مردم فلسطین تحت حاکمیت حماس حماسه ای نوشتند که در تاریخ جنگ جهانی ثبت شد و موضوع درس های ستاد کل همه کشورها شده است. پس تیم دو نفره آمریکا و اسرائیل به قول مائو تسه تونگ «ببر کاغذی» است!

اسرائیل ادعا می کرد که در تمام این مدت سر پا مانده است. دولت اسرائیل مدعی آن بود که کشوری را اداره می کنند که می تواند از یهودیان جهان محافظت کند و آنها را با خیال راحت اسکان دهد. عملیات طوفان الاقصی به رهبری حماس و مقاومت غزه این ادعای اسرائیل را شکست داد. اسرائیل دیگر کشوری نیست که بتواند یهودیان را در امان نگه دارد و همچنین قدرتمندترین کشور منطقه نیست.

تجزیه اسرائیل و دولت های امپریالیستی

شکست خوردگان تجزیه شده اند!

مقاومت به رهبری حماس، ادارات همه کشورهای امپریالیستی، از آمریکا گرفته تا اروپا، به ویژه دولت اسرائیل را تقسیم کرد. شکاف بین رهبران متجاوز صهیونیستی دولت اسرائیل و گروه های لیبرال و چپ در حال عمیق تر شدن است. مهمتر از آن، اختلاف در ارتش اسرائیل است. طبیعتا مقامات نظامی اولین کسانی بودند که دیدند این جنگ وعده ای جز شکست برای اسرائیل نداد. زیرا آنها کسانی بودند که با مقاومت فلسطین به خط مقدم آمدند. این تجزیه همچنین منادی روندی است که موجودیت کشور اسرائیل را تهدید می کند.

تقویت جبهه همبستگی با فلسطین در مجامع جهانی

جبهه همبستگی با مقاومت فلسطین تا همین اواخر جبهه نیروهای پیشرو منطقه و جهان بود. این جبهه متشکل از دولت ها، احزاب سیاسی و نمایندگان حقوق بشر وظیفه شناس بود که مصمم در برابر امپریالیسم و ​​صهیونیسم ایستادند. اکنون شرایط تغییر کرده است. این جبهه اکنون جبهه فعال کشورهای در حال توسعه و ستم دیده است. عملیات 7 اکتبر با مبارزه برای استقلال همه دولت های ملی و مبارزه برای قدرت مردم متحد شد.

کشورهایی که می خواهند از حاکمیت خود محافظت کنند، طبقات کارگر و مردمی که می خواهند انسان دوستانه زندگی کنند، آرزوها و امیدهای خود را در موفقیت مقاومت فلسطین می بینند. اکنون بشریت در جبهه فلسطین و فلسطینی است.

دولت فلسطین رویا نیست، یک هدف واقع بینانه است

مقاومت فلسطین تحت رهبری حماس به همه جهان نشان داد که فلسطین مستقل یک رویا نیست، بلکه یک هدف واقع بینانه است. دولت فلسطین غیرممکن نیست، امکان پذیر است. اکنون تمام افکار عمومی جهان دریافته اند که «دولت مستقل فلسطین با سرزمین های یکپارچه و بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت آن» اجتناب ناپذیر است. پایه های این دولت از قبل در قلمرو غزه و کرانه باختری وجود داشته و دارد.

مقاومتی که با موفقیت انجام شد، مقاومت مردمی است که در قالب یک دولت سازماندهی شده اند. فقط یک ملت سازمان یافته به عنوان یک دولت می تواند به این مقاومت دست یابد. فلسطین ثابت کرده است که قدرت دفاع از سرزمین خود و رهبری جنگ استقلال را تنها با اتکا به قدرت، امکانات و تصمیم دولت خود دارد.

یهودیانی که نسل کشی شدند، حاکمان اسرائیلی که نسل کشی می کنند

وقتی اسم یهودیان می آید، در ذهن همه  تصویر یهودیانی که توسط دولت نازی نسل کشی شدند و و در طول تاریخ رنج های زیادی را متحمل شدند، متبلور می شود. هویت یهودی به عنوان هویت قربانی و مظلوم در ناخودآگاه بشریت جای گرفته است.

امپریالیسم آمریکا و صهیونیسم اسرائیل توانستند از این هویت برای اهداف امپریالیستی و صهیونیستی استفاده کنند. آنچه پس از عملیات طوفان الاقصی رخ داد، به گفتمان هایی که «حقوق بشر» را به نام اسرائیل ترویج می داد، پایان داد. اکنون همه می بینند که ظلم اسرائیل تا چه حد وحشیانه است.

حاکمان دولت و ارتش اسرائیل مرتکب جنایت نسل کشی می شوند. پس از جنگ جهانی دوم، مدیران نازی که مرتکب دست به جنایات بشری علیه یهودیان شده بودند در دادگاه نورنبرگ محاکمه شدند. امروز این حاکمان صهیونیستی اسرائیل هستند که در آن مقام قرار گرفته اند.

ترکیه بر این موضوع هم در کنفرانس های بین المللی و هم جلسات با مدیران حماس تاکید کرد. بر اساس کنوانسیون نسل کشی 1948 سازمان ملل متحد، دادگاه مجاز برای رسیدگی به جرم نسل کشی نه تنها دادگاه کیفری بین المللی، بلکه دادگاه محل وقوع جنایت نیز می باشد. بنابراین دادگاه کیفری غزه می تواند سربازان اسیر اسرائیلی مرتکب جنایت و حاکمان صهیونیست اسرائیل را که آنها را به ارتکاب نسل کشی تحریک کرده اند، محاکمه و محکوم کند. بنابراین این اختیار اعطا شده توسط حقوق بین الملل باید ارزیابی شود.

دنیا به قبل از 7 اکتبر باز نخواهد گشت

امروز پنج ماه پس از اتفاقات 7 اکتبر به واقعیت های جهان نگاه می کنیم. ما در دنیای دیگری هستیم. این تغییر موقتی نیست، ما در فاز یک تغییر اساسی هستیم. زیرا توازن جهان در حال تغییر است. حکومت دلار سقوط کرده است، سیستم خراج گیری آمریکا در حال فروپاشی است. همانطور که حاکمان خود اعتراف می کنند، ایالات متحده در حال افول است. سوری ها، افغان ها، ونزوئلایی ها، فلسطینی ها آمریکا را به زانو در می آورند.

رویاهای واشنگتن برای تبدیل شدن به حاکم جهان بر باد رفت. اقتصاد چین از نظر برابری قدرت خرید از اقتصاد آمریکا پیشی گرفته است. بر اساس پیش‌بینی‌ سازمان ها بزرگ جهان سرمایه‌داری مانند بانک استاندارد چارترد، صندوق بین‌المللی پول، آمریکا در حال سقوط به سمت جایگاه سومین اقتصاد جهان در سال 2030 است. ژاپن و آلمان به رتبه های نهم و دهم نزول کردند. اقتصادهای چین، هند، اندونزی، ترکیه، برزیل، مصر و روسیه در میان ده کشور اول قرار دارند. نیروهای مسلح در جهان شکل گرفته اند که قدرت مسلح ایالات متحده را متعادل می کنند. شرایط مساعدی در مقیاس جهانی برای پیروزی قطعی مقاومت فلسطین پدید آمده است.

دنیای جدیدی در حال شکل گیری است. فلسطین در خط مقدم تمدن نوظهور آسیایی در حال تاریخ سازی است. درود بر این مردم قهرمان و باهوش آسیا! درود بر مقاومت فلسطین و تشکیلات آن!

https://www.aydinlik.com.tr/koseyazisi/hamas-dunyayi-hizaya-getirdi-457925

کد خبر 18746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =