۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۶

امروز 7 مارس، روز سخنرانی تاریخی پدر ملت، بانگابندو شیخ مجیب الرحمن است. سخنرانی او در "سهروردی اودیان" به عنوان حماسه آزادی بنگلادش و بیداری ملی گرایی تلقی می شود. در چنین روزی در سال 1971، بانگاباندو در جمع میلیون ها نفر سخنرانی کرد و گفت: "هفتاد میلیون نفر را دیگر نمی توانند سرکوب کنند

امروز 7 مارس، روزی تاریخی است

امروز 7 مارس، روز سخنرانی تاریخی پدر ملت، بانگابندو شیخ مجیب الرحمن است. سخنرانی او در "سهروردی اودیان" به عنوان حماسه آزادی بنگلادش و بیداری ملی گرایی تلقی می شود. در چنین روزی در سال 1971، بانگاباندو در جمع میلیون ها نفر سخنرانی کرد و گفت: "هفتاد میلیون نفر را دیگر نمی توانند سرکوب کنند . بنگالی ها مردن را یاد گرفته اند، هیچ کس نمی تواند آنها را شکست دهد. وقتی خون دادیم، خون بیشتری خواهیم داد. من مردم این کشور را آزاد خواهم کرد. این مبارزه، مبارزه برای رهایی ماست. این مبارزه مبارزه برای آزادی ماست." همانطور که بانگاباندو در سخنرانی 18 دقیقه ای خود پیشینه مبارزات و جنبش طولانی بنگالی ها را برجسته کرد، همچنین دستورالعمل های مشخصی را در مورد آنچه که هموطنان باید انجام دهند ارائه داد. آن سخنرانی بانگاباندو در یک کلام، استراتژی جنگ آزادی و  انگیزه بخش ارتش آزادیبخش در طول جنگ بود. حتی امروز نیز آن سخنرانی همچنان به ملت بنگال انرژی می دهد. به مناسبت این روز، رئیس جمهور "مهمد سحاب الدین" و نخست وزیر "شیخ حسینه" پیام های جداگانه ای دادند. رئیس جمهور گفت که آن سخنرانی بانگاباندو نمونه منحصر به فردی است از اینکه چگونه یک سخنرانی کل ملت را بیدار می کند و آنها را تشویق می کند تا با جنگ آزادی برای آزادی بروند. نخست وزیر شیخ حسینه در سخنرانی خود گفت: "بانگاباندو شیخ مجیب، شاعر افسانه ای سیاست، با این سخنرانی اداره کشور را به مردم سپرد. وی همچنین توضیح داد که چگونه باید از قدرت به صورت کنترل شده برای رفاه همگان استفاده کرد. او سیاست نظامی دفاعی یا پیشگیرانه، دولت زمان جنگ و اقتصاد را آموخت.

بدین مناسبت عبیدالقادر دبیر کل حزب عوامی لیگ در بیانیه‌ای از رهبران و کارگران احزاب و سازمان‌های وابسته در سراسر کشور خواست تا برنامه‌هایی را مطابق با برنامه مرکزی عوامی لیگ در 7 مارس برگزار کنند.

                                                                                                                                                                                                  ( روزنامه پرتهوم آلو ، پنجشنبه ، 7 مارس 2024)

https://www.prothomalo.com/bangladesh/26wcegfn32

کد خبر 18789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =