ثبت روسری قرقیزی اِلِچِک در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو

«دانش و آیین‌های سنتی روسری قرقیزی اِلِچِک» در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسید. به گفته این سازمان، این تصمیم به اتفاق آرا در هجدهمین نشست کمیته بین‌دولتی یونسکو برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس که از ‍۱۳ تا ۱۸ آذر ۱۴۰۲ در کاسانه، بوتسوانا برگزار می‌شود، اتخاذ شد. از 60 نامزدی ارائه شده در سال جاری، نامزدی «اِلِچِک، روسری زنان قرقیز: دانش و آیین‌های سنتی» یکی از 18 نامزدی است که توسط کارشناسان بین‌المللی به عنوان بهترین و آماده‌ترین شناخته شده است.

«دانش و آیین‌های سنتی روسری قرقیزی اِلِچِک» در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسید.

به گفته این سازمان، این تصمیم به اتفاق آرا در هجدهمین نشست کمیته بین‌دولتی یونسکو برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس که از ‍۱۳ تا ۱۸ آذر ۱۴۰۲ در کاسانه، بوتسوانا برگزار می‌شود، اتخاذ شد. از 60 نامزدی ارائه شده در سال جاری، نامزدی «اِلِچِک، روسری زنان قرقیز: دانش و آیین‌های سنتی» یکی از 18 نامزدی است که توسط کارشناسان بین‌المللی به عنوان بهترین و آماده‌ترین شناخته شده است.

کار بر روی تهیه این نامزدی توسط وزارت فرهنگ، اطلاعات، ورزش و سیاست جوانان جمهوری قرقیزستان، بنیاد عمومی «مین خیال»، نمایندگی دائم جمهوری قرقیزستان در یونسکو، کمیسیون ملی جمهوری قرقیزستان برای یونسکو طی 3 سال گذشته و در سال 2021 به دبیرخانه یونسکو ارائه شده است.

صادر جباروف رئیس‌جمهور قرقیزستان در دیدار با آدری آزولای مدیرکل یونسکو در تاریخ ۱۹ آبان ۱۴۰۲ در چارچوب چهل و دومین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو در پاریس، به اهمیت روسری سنتی زنانه برای مردم قرقیزستان اشاره و به حمایت از درج آن در فهرست میراث فرهنگی ناملموس بشریت ابراز امیدواری کرده بود.

در مجموع، در نشست کمیته امسال، 60 نامزد برای درج در فهرست میراث فرهنگی ناملموس، از جمله «کارناوال تابستانی در روتردام» (هلند)، »دبکه، رقص سنتی فلسطینی» (فلسطین)، «صنایع دستی سنتی مرتبط با تولید پارچه‌های اتلس و ادرس» (تاجیکستان)، «هنر سرامیک در ازبکستان» (ازبکستان)، «هنر آواز اپرا» (ایتالیا) و «فصل مراتع آلپ» (سوئیس) در نظر گرفته شده است.

تا به امروز 705 مورد میراث فرهنگی از سراسر جهان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو گنجانده شده است.

از قرقیزستان، 15 مورد در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسیده است، از جمله سه‌گانه حماسی «ماناس، سِمِتِی، سِیْتِک»، «هنر آقین‌ها»، «هنر ساخت فرش‌های نمدی: آلا قییز و شیرداق»، «دانش و مهارت‌های سنتی برای ساخت یورت» (قرقیزستان، قزاقستان)، «هنر بداهه‌سرای و بداهه‌»وازی آیتیش» (قرقیزستان، قزاقستان)، «فرهنگ تهیه نان نازک: لواش، قاتیرْما، جوپْکا، یوفْکا» (نامزدی چندملیتی)، «نوروز» (نامزدی چندملیتی)، «بازی ملی سوارکاری کوک بورو»، «دانش و مهارت‌های سنتی ساخت و پوشیدن کلاه آق قالْپاق» و غیره.

منبع:

https://culture.akipress.org/news:2032059/?telegram

 

 

کد خبر 18937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =