موج سفر گردشگران قزاقی به خارج و تلاش دولت برای جذب گردشگر خارجی

طبق آمار، در یک سال گذشته، بیش از 10.5 میلیون نفر ترجیح دادند به خارج از قزاقستان سفر کنند. در حالی که گردشگران داخلی، که بهتر است آن را صرفاً جابجایی قزاقستانی‌ها در داخل کشور بدانیم، به 9.6 میلیون مسافر رسید. احتمالاً اکثر آنها به دلایل شخصی، تجاری و غیره در قزاقستان سفر ‌کردند.

فصل جدید گردشگری در پیش است - چه انتظاری از آن داریم؟ چرا قزاقستانی‌ها از استراحت در سرزمین خود لذت نمی‌برند؟ خبرنگار پورتال رسانه‌ای Caravan.kz این موضوع را بررسی کرده است.

طبق آمار، در یک سال گذشته، بیش از 10.5 میلیون نفر ترجیح دادند به خارج از قزاقستان سفر کنند. در حالی که گردشگران داخلی، که بهتر است آن را صرفاً جابجایی قزاقستانی‌ها در داخل کشور بدانیم، به 9.6 میلیون مسافر رسید. احتمالاً اکثر آنها به دلایل شخصی، تجاری و غیره در قزاقستان سفر ‌کردند.

از آنجا که زیرساخت‌ها در جمهوری همچنان با استانداردهای جهانی مطابقت ندارد و قیمت‌ها به طور قابل توجهی بالاتر از بسیاری از استراحتگاه‌های خارجی است، اما با این تفاوت که خدمات متفاوت است، جای تعجب نیست که طبق داده‌های پورتال Energyprom، "در سال 2023، 37.2 درصد قزاقستانی‌ها بیشتر به خارج از کشور سفر کردند، در حالی که شاخص گردشگری داخلی 11.2 درصد افزایش یافت."

حتی رئیس جمهور در پایان سال گذشته به نرخ پایین توسعه گردشگری در جمهوری اشاره کرد.

" قاسم جومارت توقایف در دیدار با مردم در استان آلماتی اینگونه گفت: قزاقستان در رتبه‌بندی‌های جهانی گردشگری به طور مداوم در حال پیشرفت است. کشور در شاخص‌هایی مانند مقرون به صرفه بودن، وجود طبیعت منحصر به فرد و میراث فرهنگی غنی، بهترین رتبه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. دولت بسته کاملی از یارانه‌های تشویقی برای مشاغل ارائه می‌دهد و شرایط مطلوبی را برای جذب سرمایه‌گذاری در این صنعت ایجاد می‌کند. اقدامات جامعی برای ارتقای پتانسیل گردشگری داخلی در حال انجام است. رژیم بدون ویزا برای شهروندان حدود 80 کشور وجود دارد. اما به طور کلی، وضعیت در حوزه گردشگری، به ویژه در مقایسه با کشورهای همسایه در منطقه، رضایت‌بخش نیست."

با وجود این، به گفته وزیر گردشگری و ورزش جمهوری، مارجیکپایف، "رژیم بدون نیاز به ویزا تعداد گردشگران چینی در قزاقستان را 12 برابر افزایش داده است (از 18 هزار نفر به 217 هزار نفر)". وی این موضوع را در ماه فوریه سال جاری در جلسه ی گسترده هیئت مدیره این وزارتخانه اعلام کرد.

در تابستان سال گذشته، به منظور توسعه گردشگری داخلی در فضای اوراسیا، "اتحادیه تفرجگاه های کوهستانی اوراسیا" ایجاد شد که تفرجگاه های کوهستانی پیشرو قزاقستان، روسیه، ازبکستان و آذربایجان، مانند شیمبولاک، روزا خوتور، امیرسوی و شاهداغ را به هم پیوند می دهد.

همچنین اکنون در حال تلاش برای ایجاد یک مسیر گردشگری قزاقستان-روسیه هستیم، به طوری که از جنوب قزاقستان، پرجمعیت، جایی که گردشگران بالقوه زیادی وجود دارد - از جمله ترکستان، ، دریاچه ها، پارک های ملی - تا زیبایی های کوه های آلتای و سیبری. به عبارت دیگر، این جایی است که تمدن ترک در آنجا پدیدار شد." مشاور سفارت جمهوری قزاقستان در روسیه، "یرلان شامی شف" در ماه فوریه این موضوع را تأیید کرد و افزود: "این پروژه مشترک امکان ایجاد شغل های زیادی را فراهم می کند و نه تنها تأثیر مثبتی بر رشد شاخص های گردشگری خواهد داشت، بلکه به افزایش اشتغال، توسعه ی کسب و کارهای کوچک و اقتصاد منطقه ای به طور کلی نیز کمک خواهد کرد."

گردشگری در قزاقستان: چه چیزی مانع پیشرفت آن می شود؟

این دیپلمات یادآوری کرد: " 10 مقصد برتر گردشگری در قزاقستان مشخص شده است. اینها شامل خوشه شهری پایتخت، مناطق تفریحی ایمانتائوسکایا-شالکار، شچوچینسک-بورووسکایا، بایاناول، سواحل دریاچه های آلکول و بالخاش، خوشه کوهستانی منطقه آلماتی، منطقه بیابانی مانگیستاو در غرب کشور و ترکستان می شوند."

با این وجود، این تعریف تقریباً یک دهه قدمت دارد و از زمانی که این مقاصد تفریحی به عنوان رهبران اصلی در تصویر گردشگری قزاقستان معرفی شدند، در زیرساخت ها، دسترسی به جاده ها، سیاست قیمت گذاری و به ویژه در توسعه خدمات آنها چیز زیادی تغییر نکرده است. بنابراین جای تعجب نیست که قزاقستانی ها ترجیح می دهند همان پول را صرف تعطیلات در ترکیه کنند، جایی که واقعاً "همه چیز را شامل" است یا آنها ممکن است روسیه را برای تعطیلات انتخاب کنند، جایی که اخیراً توجه جدی به توسعه گردشگری داخلی معطوف شده است که به احتمال زیاد تا حد زیادی به دلیل اعمال تحریم ها و رد ویزا برای روس ها برای ورود به برخی کشورهای خارجی است. به هر حال، گردشگری ورودی به روسیه شاهد رشد ثابتی بوده است.

اما برای قزاقستان چه چیزی لازم است - سوال اصلی و اولیه همچنان بی پاسخ مانده است.

نویسنده: اولگا شیشانووا

تهیه شده در وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ج.ا.ایران-آلماتی قزاقستان

منبع:

https://www.caravan.kz/news/kak-kazakhstan-teryaet-svoikh-turistov-poka-privlekaet-inostrannykh-997589/

کد خبر 19297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =