۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲

چه کسی رئیس جمهور کشور دوست و برادر ایران را کشت؟

ابراهیم رییسی رئیس جمهور ایران در سانحه سقوط هلیکوپتر در پی افتتاح یک سد در آذربایجان جان باخت. از خداوند متعال برای رئیس جمهور کشور همسایه مان ایران طلب رحمت و مغفرت دارم. به مردم ایران نیز تسلیت عرض
چه کسی رئیس جمهور کشور دوست و برادر ایران را کشت؟

ابراهیم رییسی رئیس جمهور ایران در سانحه سقوط هلیکوپتر در پی افتتاح یک سد در آذربایجان جان باخت. از خداوند متعال برای رئیس جمهور کشور همسایه مان ایران طلب رحمت و مغفرت دارم. به مردم ایران نیز تسلیت عرض می کنم..

چه کسی رئیس جمهور کشور دوست و برادر ایران را کشت؟

علی کاراحسن اوغلو

ابراهیم رییسی رئیس جمهور ایران در سانحه سقوط هلیکوپتر در پی افتتاح یک سد در آذربایجان جان باخت. از خداوند متعال برای رئیس جمهور کشور همسایه مان ایران طلب رحمت و مغفرت دارم. به مردم ایران نیز تسلیت عرض می کنم..

پیش از این از موارد معدودی که ایران و ترکیه درباره آن اختلاف نظر داشتند، انتقادهایی داشتیم. برای مثال مخالفت تهران با جاده زنگزور که از آذربایجان به ترکیه می‌رسد و موافقت با ارمنستان.

ولی.. ما از حق ایران برای انتقام گرفتن از اسرائیل که دست به کشتار هزاران نفر در فلسطین زده است و همچنین حمله آن به کنسولگری ایران در سوریه، دفاع کردیم.

حتی با وجود اینکه برخی این موضوع را «دعوای ظاهرسازی بین ایران و اسرائیل» می خواندند، اما ایران این اقدام را تلافی کرد. چنانکه برخی اقرار کردند: «در تاریخ هرگز دیده نشده است که ایران مستقیماً به اسرائیل حمله کند. همیشه به طور غیر مستقیم از حملات پشتیبانی می کند."

اسرائیل هدف موشک هایی که از خاک ایران شلیک شد، قرار گرفت و نشان داد که اظهارات آن دسته افرادی که مدعی بودند «هیچ کس نمی‌تواند با اسرائیل دربیافتد، هیچ کس قدرت انجام آن را ندارد» پوچ و بیهوده است. 

اسرائیل نیز به این اقدام تلافی جویانه پاسخ داد و حمله ای را در نزدیکی تاسیسات هسته ای ایران انجام داد.

در اینجا این سوال مطرح می شود که  آیا سقوط بالگرد رئیسی آخرین گام این عملیات متقابل بوده یا خیر؟ البته توقع اظهارنظر رسمی از مقامات در این خصوص، پوچ است.

اما اگر در نظر بگیریم که سانحه سقوط هلیکوپتر دقیقاً 4 ماه پس از سفر معوقه رئیس جمهور ایران به ترکیه اتفاق افتاده است، چه؟

پیش از این نیز سفر رئیسی به ترکیه به دلیل حمله تروریستی که منجر به کشته شدن ده ها نفر در ایران شد به تعویق افتاده بود...

حمله ای که مسئولیت آن را داعش که گویا دغدغه های اسلامی دارد اماحتی یک حمله هم در اسرائیل ترتیب نداده و دائماً دست به کشتار مسلمانان در سرزمین های اسلامی می زند، برعهده گرفت...

یادمان باشد که ... اگر پ.ک.ک می خواست، می توانست بواسطه همین داعش در سال 2014 در ترکیه خرابکاری ایجاد کند.... داعش و پ.ک.ک فرقی با هم ندارند...

اگر همانطور که دولت های پنهان قصد تلقین آن را دارند، ثابت شود که ابزارهای سهل الوصولی برای مانع تراشی در ایجاد وحدت در جغرافیای اسلامی باشد، چه؟

امروز به جایی رسیده ایم که می توان گفت دولت های پنهان تصمیم گرفته اند به همکاری سه گانه ایران، ترکیه و آذربایجان واکنش های تندی نشان دهند.

سفر ابراهیم رییسی به ترکیه که به دلیل حمله تروریستی به ایران به تعویق افتاده بود، بعدا محقق شد. رئیس جمهور ایران شخصا در مراسم افتتاحیه سد در آذربایجان شرکت کرد.

اتفاقاتی که به نظر می رسد باعث شد، دولت های پنهان به جای «پیام غیرمستقیم»، به سراغ حمله مستقیم بروند. بنابراین، صحبت از "دعوای ظاهرسازی بین ایران و اسرائیل" راه به جایی نمی برد. نیت اسرائیل مثل همیشه یک تیر و دو نشان است.

روابط خوب اسرائیل با کشور دوست آذربایجان، همواره مورد انتقاد بوده است. این مسئله در حمله به رئیسی چقدر موثر بود؟ آیا عوامل مخفی اسرائیل و نیروهای الحاقی آنها در آذربایجان نقشی در سقوط این بالگرد داشته اند؟

یعنی هدف از این حمله، مانع تراشی برای تقویت همکاری های جدید ایران و آذربایجان، است؟

باید همه این اتفاقات را با در نظر گرفتن تمام احتمالات، بررسی کنیم و از آن به عنوان یک سقوط ساده هلیکوپتر اجتناب کنیم، زیرا حملات وحشیانه اسرائیل علیه فلسطینی ها به خوبی نشان می دهد که این کشور تا کجا می تواند پیش برود.

یادمان باشد که بلافاصله پس از درگذشت رئیس‌جمهور ایران، درخواست دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی برای صدور حکم بازداشت علیه نتانیاهو،  پس از ماه‌ها معطلی بالاخره به دادگاه ارسال شد.

در این میان، باید به نقش ترکیه و به ویژه اهمیت پهپاد آکینجی در یافتن بالگرد رئیس جمهور کشور دوست ایران اشاره کرد. اتفاقی که پیش از این ما نیز در جریان شهادت محسن یازیجی اوغلو، تجربه کرده بودیم. آن روزهایی که حتی لاشه بالگرد هم چندین روز پیدا نشد...

اما امروز پهپاد آکینجی تولید داخل برای پیدا کردن بالگرد حامل رئیس جمهور کشور همسایه به پرواز درآمد. ـآکینجی در عرض 2 ساعت پرواز تجسسی با وجود تاریکی هوا به لاشه بالگرد رسید و ثابت کرد که ترکیه چه گام های مهمی برای ساختن آینده ای مستحکم برداشته است.

ممکن است برخی به تمسخر بگویند، «اسرائیل هلیکوپتر را ساقط می کند، بعد شما به یافتن لاشه هواپیما در مدت کوتاهی افتخار می کنید."

اما آینده از آنِ آنهایی که هلیکوپتر ساقط می کنند، نیست....

در آینده نزدیک؛ روزهایی می رسد که دیگر به جعبه سیاه هلیکوپتر بسنده نکنیم، بلکه به برتری تکنولوژیک دست یابیم که هیچ رازی پنهان نماند. روزهایی که دست اسرائیل را در تمامی حملاتی که توسط داعش انجام داده، رو کند.

انشاالله...

ملاحظات کارشناسی :

پس از شهادت رئیس محترم جمهور وهیات همراه کشورمان اکثر تحلیگران سیاسی وامنیتی در رسانه های ترکیه احتمال خرابکاری از سوی رژیم غاصب صهیونیستی را مطرح می کرده واین موضوع را مورد بحث ، تجریه وتحلیل قرار می دهند . 

موضوع دومی که بیشتر مورد تحلیل رسانه های ترکیه قرار گرفته است بحث پرواز پهپاد ترکیه ای برای یافتن بالگرد رئیس جمهور وهیات همراه است . کارشناسان امنیتی وسیاسی موضوع تکنولوژی بکار رفته در پهپاد های ترکیه  مورد بحث وبررسی قرار وی دهند .

https://www.yeniakit.com.tr/yazarlar/ali-karahasanoglu/dost-iranin-cumhurbaskanini-kim-oldurdu-45448.html

کد خبر 19604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =