۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
برگزیده های  نشر در پاکستان

کراچی: برگزیده های نشر در پاکستان : نخستین ترجمه قرآن کریم زبان شینا،/وضعیت سیاسی بلو چستان،/ می سوزم،/گلدسته اهل بیت علیهم السلام،/زن ،جستجو و طرز فکر زنانه

برگزیده های  نشر در پاکستان

نخستین ترجمه قرآن کریم زبان شینا

مترجم :الحاج شاه مرزا

ناشر:دار القرآن الکریم گلگت

قرآن مجید کتابی است مقدس و آسمانی که در نهایت ایجاز و اعجاز و اوج فصاحت و بلاغت قرار دارد و نزد همه مسلمانان جهان مقدس ترین و والاترین کتاب است که بر فرهنگ،تمدن،حیات و اندیشهً آنان تاًثیری ژرف و عمیق گذاشته است.ترجمه این کتاب مقدس به زبانهای محلی گلگت بلتستان که هیچ ریشه و رشته مشترکی آن را به زبان عربی پیوند نمی زند، رسالتی بس سترک و کاری بسیار دشوار است.با این همه،مترجمان محترم با استمداد و استعانت از عنایت ربانی و توفیقات یزدانی و به امید انجام خدمتی ناچیز به ساحت مقدس قرآن کریم ،به این امر مهم و خطیر مبادرت ورزیه اند.و ترجمه قرآن کریم بزبان بلتی از قلم دو مترجم بنام آقای یوسف حسین آبادی و آقای حجة الاسلام والمسلمین احمد حسین مظهری هر دو از علمای شیعه اثنا عشری هستند. ترجمه قرآن کریم زبان بروسشکی  توسط آقای غلام الدین هنزائی از علمای اسماعلیلیه(آقاخانی ها) هستند. همچنین ترجمه قرآن کریم بزبان کهوار  توسط آقای بزرگ شاه اظهری از علمای اهل سنت هستند قبل از این در سالهای مختلف ترجمه شده و بچاپ رسیده است .اما ترجمه قرآن کریم بزبان شینا نخستین بار توسط الحاج شاه مرزا ترجمه شده و بچاپ رسیده است .

نخستین ترجمهً قرآن کریم بزبان شینا با عنوان "القرآن الکریم" ترجمه شینا در اواخر سال ۱۴۰۰ش از سوی دارالقرآن در شهر گلگت شمال پاکستان انتشار یافته است . مترجم آقای الحاج شاه مرزا یکی از افسران باز نشست نظامی پاکستان است  ترجمه وی را حجه الاسلام و المسلمین آقای سلمان محمدی ویرایش و تصحیح کرده است. ترجمه حاضر نخستین ترجمه کامل قرآن به زبان شینا به شمار می رود.امااین ترجمه بظاهر از زبان اردو به زبان شینا برگردانده شده است . این مترجم به دلیل ترجمه قرآن مجید بزبان شینا از سوی رئیس جمهور پاکستان جایزه مدال امتیاز را دریافت کرده است .

http://www.ips.org.pk/wp-content/uploads/2022/03/Balochistan-ki-Surat-e-Haal-Armughan-e-Khurshid-Series.jpg

نام کتاب: وضعیت سیاسی بلو چستان

(نوعیت مسائل،علل و اسباب و راه حل)

نویسنده: پروفسور خورشید احمد

اسلام آباد:

کتاب حاضر حاوی سخنان و نوشته های پروفسور خورشید احمد در مورد وضعیت بلوچستان است. در این کتاب مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بلوچستان به همراه علل آن، نقش دولت های استانی و فدرال در حل نشدن این مشکلات، نقش نیروهای مختلف خارجی دربلوچستان، برنامه های آنها و چگونگی حل این مسائل روشن شده است. سخنرانی های موجود در این کتاب نیز مانند سایر کتاب های این مجموعه با کمک سخنرانی های استاد خورشید در مجلس سنا گردآوری شده است. در این سخنرانی‌ها به برخی از کمیته‌های سنا نیز اشاره می‌شود که وی در آن عضویت داشت و در تهیه گزارش‌های آنها نیز به عنوان عضوی شرکت داشت. خلاصه ها و توصیه های برخی از این گزارش ها نیز با توجه به ارتباط و اهمیت موضوع، بخشی از این جلد است.

بخش دوم کتاب گزارش سمیناری است که توسط مؤسسه مطالعات سیاست و شورای وکلای بلوچستان در کویته برگزار شده است. شرکت کنندگان در این سمینار شامل رهبران سیاسی و اجتماعی بلوچستان و همچنین کارشناسان موضوع بودند. در این زمینه کلی، بحث های ارائه شده در کتاب نه تنها برای دانشجویان، معلمان و محققان مطالعات پاکستان و بلوچستان مفید است، بلکه بیشتر از آن، راهنمایی هایی را برای سیاست گذاران نیز فراهم می کند.

برگزیده های  نشر در پاکستان

می سوزم

نویسنده: دکتر حمیرا اشفاق

زبان:اردو

موضوع:رمان

شابک: 9693533399

سال نشر:۲۰۲۱میلادی

ناشر:انتشارات سنگ میل لاهور

این کتاب اولین رمان حمیرا اشفاق است . این داستان شاعره سوخته اختر است که ابتدا با نام های رابعه بلخی و رابعه خضری شناخته شد، شاعر ایرانی و عربی متولد هزار سال پیش، دختر بلوچستانی بود که اولین قربانی استثمار شد. شاعر معاصر رودکی شاعر ایرانی متعلق به خضدار از منطقه پرجمعیت بلوچستان بود. او علاوه بر شاعری، نقاش هم بود. حمیرا اشفاق از زندگی این شاهزاده خانم بدبختی که باید لقمه اول آداب و رسوم قبیله ای بلوچستان می شد، نوشته است.

این رمان تاریخی هم تاریخی است و هم داستانی.داستان از زبان شخصیت ها روایت می شود که تکنیکی جدید در ادبیات داستانی اردو است. نویسنده به طرز ماهرانه ای تاریخ و داستان را با هم ترکیب کرده است تا بلوچستان در سراسر رمان زنده دیده شود. این رمان نیز به این جریان تصوف و فمینیسم مربوط می شود که از رابعه بصری شروع می شود و از لله عارفه کشمیر تا شهرادی زیب النسامخفی و پیرو پریمن پنجاب می رسد که موضوع ویژه نویسنده است می باشد. اگر خانم دکتر حمیرا بتواند زندگی همه این شاهزاده خانم های شورشی را به همان رنگ افسانه ای خود تبدیل کند، آنگاه یک رویداد منحصر به فرد در ادبیات اردو خواهد بود.

برگزیده های  نشر در پاکستان

نام کتاب: گلدسته اهل بیت علیهم السلام

نویسنده: مولانا طارق جمیل

ناشر: جامعه الحسنین (فیصل آباد)

موضوع: ائمه اهل بیت

معرفی نویسنده:

مولانا طارق جمیل یکی از روحانیون و مبلغ تلویزیون اسلامی پاکستان ،نویسنده مذهبی ،محقق و عضو جماعت تبلغی است . در چند سال گذشته تحول بزرگی در دیدگاه مولانا درباره ائمه اهل بیت ایجاد شده است. به همین دلیل در هر بیانی از ائمه اهل بیت(ع) صحبت می کند. برخی از علمای اهل سنت به خاطر این کار به شدت از مولانا عصبانی هستند. و سال گذشته حتی فرصت سخنرانی در اجلاس سالانه جماعت تبلیغی به او داده نشد.

درباره کتاب:

کتاب گلدسته اهل بیت علیهم السلام مشتمل بر سیره و مناقب اهل بیت است . این کتاب از دو بخش تشکیل شده است : بخش اول در باره سیره و مناقب ازواج پیامبر اکرم (ص)امهات المومنین است و بخش دوم نیز در باره سیره و مناقب ائمه اهل بیت است . این کتاب یکی از پر فروش ترین کتابهای است که در ظرف چند سال چندین بار بچاب ریسده است .

نام کتاب: فارسی بیاموزید(۱۵۱ اسباق)

نویسنده:دکتر خواجه حمید یزدانی

ناشر:انتشارات سنگ میل لاهور

موضوع: زبان فارسی

کتاب فارسی بیاموزید کتابی است برای مبتدیان فارسی آموزان .این کتاب مشتمل بر ۱۵۱ درس است.

برگزیده های  نشر در پاکستان

نام کتاب: زن ،جستجو و طرز فکر زنانه

نویسنده: نسرین اسلم شاه

ناشر: بخش مطالعات زنان دانشگاه کراچی

موضوع: زنان

در چند سال گذشته، جنبش های زنان در پاکستان به اوج خود رسیده است. هر سال که ماه مارس فرا می رسد، صدای حقوق زنان از هر سو به گوش می رسد. دائماً کتاب هایی در این زمینه نوشته می شود و بحث ها در این زمینه در رسانه های مکتوب و الکترونیک ادامه دارد . کتاب زیر نظر نیز حلقه ای از همین زنجیره است. این کتاب از نه فصل تشکیل شده است.

در فصل اول گفته شده که  جنبش زنان چیست؟چگونه نقش بسزایی در توسعه و حقوق زنان در تمامی عرصه های اجتماعی، اقتصادی و زندگی اجتماعی داشته است.

در فصل دوم دوره های مختلف جنبش زنان بررسی شده است.

فصل سوم مکاتب مختلف فکری فمینیسم را پوشش می دهد.

فصل چهارم توضیح می دهد که تبعیض بر اساس جنسیت چیست.

در فصل پنجم به لحاظ تاریخی جنبش زنان در شبه قاره و جزئیات آن بیان شده است.

در فصل ششم، تبعیض جنسیتی در پاکستان به تفصیل شرح داده شده است

در فصل هفتم به نظام مردسالاری و تبعیض در جامعه به دلیل آن پرداخته شده است.

فصل هشتم به موضوع مهم خشونت می پردازد.

فصل نهم به موضوعات معاصر و فمینیسم می پردازد

بی شک این کتاب بسیار مهمی در رابطه با جنبش زنان است که خواندن آن برای زنان از همه اقشار ضروری است.

کد خبر 19945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =