۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰

اصلاح قانون اساسی تطبیق نظام ارزش هند با موهان باگوات، رییس گروه آر اس اس در تلاش برای ایجاد تغییرات در قانون اساسی و فقه در راستای نظام ارزش های کشور است، موضعی که مسلمانان را از حزب مخالف به سمت آنها جذب میکند.

اصلاح قانون اساسی تطبیق نظام ارزش هند با موهان باگوات، رییس گروه آر اس اس در تلاش برای ایجاد تغییرات در قانون اساسی و فقه در راستای نظام ارزش های کشور است، موضعی که مسلمانان را از حزب مخالف به سمت آنها جذب میکند. او گفت: "قانون اساسی ما بر اساس درک اصول اخلاقی پدران ما نوشته شده است، اما بسیاری از قوانین امروزه ی ما مبتنی بر منابع خارجی است و بر اساس تفکر آنها نوشته شده است. هفت دهه از زمان استقلال ما گذشت ... این چیزی است که ما باید به آن پاسخ دهیم ". وی با اشاره به محاکمه ی بیسرا موندا و ۴۰۰ گروه توسط انگلیسها به دلیل رهبری یک مبارزه ی مسلحانه برای استقلال هند، پرسید که آیا فقه هند منعکس کننده اخلاق و ارزش های جامعه است؟ متاسفانه آنچه که آن گروه ها در دادگاه می گفتند، توسط مترجمان نادرست ارائه میشد و شکاف زیادی میان آنچه قاضی دادگاه و آنچه متهمین می گفتند، وجود داشت. این شکاف حتی امروز نیز وجود دارد. سیستم عدالت در کشور تحت نظر یک چارچوب قانونی است ولی آیا همیشه آنچه قانونی است، از لحاظ اخلاقی نیز درست است؟ به عنوان مثال، در مواقع اضطرار، پلیس حق دارد که به هر کسی شلیک کند و کسی حق بازخواست پلیس را ندارد؛ از نظر قانونی، کار پلیس درست است اما از نظر اخلاقی چطور؟

وی افزود: در تعامل اخیر خود با پراناب موکرجی رییس جمهور پیشین از او تعریف قانونی بودن را سوال کردم، او جواب داد که اخلاق قانون است، و من در جواب این جمله به او گفتم آیا بر عکس آن را نیز قبول دارند؟ باگوات با تأکید براهمیت قانون و قوانین در حال اجرا در جامعه گفت: جامعه باید طوری ساخته شود که اخلاق درآن در سطح جامعه و قانون حاکم بر آن ناظر باشد.

بدون شک، اجرای قانون ضروری است. با این وجود، این تنها زمانی ۱۰۰٪ موثر خواهد بود که افراد تحصیل کنند. این آموزش فقط نمی تواند به وسیله اطلاعات باشد، بلکه باید شامل آموزش اخلاقی نیز باشد. تا زمانی که خودمان آموزه های اخلاقی را توسعه ندهیم قادر به تغییر جامعه نخواهیم بود.

روزنامه های هندوستان تایمز و تایمز آف ایندیا هر دو در مقاله ای به خبر اخطار سازمان ملل به هند پرداختند. در این مقاله آمده است: هند دوباره توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل بابت تهدیدش برای اخراج ۴۰ هزار روهینگیایی، حمایت افراطی از حقوق گاوها که باعث حملات خشونت آمیز و اغلب مرگبار به سوی مردم به بهانه ی حفاظت از جان گاوها شده است و قتل اخیر خبرنگار گوری لانکش که بی وقفه در حمایت از حقوق بشر، سخن ازخطر فرقه افکنی و نفرت میکرد، مورد عتاب قرار گرفت.

در اوایل سال جاری، سازمان ملل متحد هند را به خاطر افزایش کمونیسم، خشونت علیه طبقات مختلف مردمش (دسته بندی نژادی) و حملاتش به آفریقایی ها در کنار مجازات کردن روابط دو همجنس باز، بازخواست کرد.

زید راد الحسین، کمیسیونر عالی سازمان ملل در نشستی در ژنو از اقدامات فعلی دهلی نو در اخراج روهینگیایی ها مخصوصا در چنین برهه ی زمانی که خشونت عظیمی بر علیه آنها در جریان است انتقاد کرد.، در حالیکه هند معتقد است که رویکردی متعادل در قبال روهینگیایی ها در میانمار دارد. به گفته ی زید، به موجب قانون عرف، پذیرفتن پیمان بین المللی حقوق مدنی و سیاسی توسط هند و تعهدات در روند قانونی و اصول بین المللی در اخراج نکردن بی پناهان، هند نمی تواند اخراج گروهی و یا برگرداندن مردم به جایی که در معرض شکنجه و سایر خشونتهای انسانی هستند را ادامه دهد.

او همچنین نسبت به افزایش گسترده ی تعصب علیه مذاهب و اقلیتهای دیگر در هند ابراز نگرانی کرد. وی افزود: مدافعان حقوق بشری که برای گروههای آسیب پذیرتر شامل افرادی که در معرض تهدید به جابجایی پروژه های زیر بنایی مانند سد سردار سروار قرار گرفته اند، کار میکنند، مورد آزار و اذیت یا رد حمایت قرار میگیرند. در اصل این گروهها باید در ایجاد یک جامعه ی کامل تر با هم متحد باشند.

سا ل۱۳۹۶

کد خبر 2029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =