۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵

دولت محلی دهلی در ماه مه سال ۱۹۸۱ مرکزی را تحت عنوان دهلی اردو اکادمی برای ارتقا، تبلیغ و توسعه زبان و فرهنگ اردو به عنوان بخشی جدایی ناپذیر حکومت دهلی، تاسیس کرد. با گذشت زمان، آکادمی مورد نظر، خود را به عنوان یک نهاد ادبی، فرهنگی و آموزشی برتر اردو در دهلی معرفی نموده است.

زبان اردو در خاک هند به دنیا آمد. شعر اردو، الهام بخش میلیون ها نفر در مبارزه طولانی مدت آزادی بود. متاسفانه پس از استقلال، زبان اردو به دلایل مختلف آن رونق پیشین خود را از دست داد. بنابراین، برای حفظ و پرورش میراث غنی زبان اردو نیاز به احداث یک بدنه ای بود که نه تنها از آثار زبان اردو صیانت بلکه آن را در سراسر کشور گسترش دهد. با توجه به این اهداف، دولت محلی دهلی در ماه مه سال ۱۹۸۱ مرکزی را تحت عنوان دهلی اردو اکادمی برای ارتقا، تبلیغ و توسعه زبان و فرهنگ اردو به عنوان بخشی جدایی ناپذیر حکومت دهلی، تاسیس کرد. با گذشت زمان، آکادمی مورد نظر، خود را به عنوان یک نهاد ادبی، فرهنگی و آموزشی برتر اردو در دهلی معرفی نموده است. از زمان تأسیس آن، این آکادمی تمام برنامه های خود را با اهداف مشخصی در هر سال اجرا کرده است و  نقش مهمی در حفظ و صیانت زبان، ادبی و فرهنگی اردو ایفا نموده است.

فعالیت های آکادمی

فعالیت های آکادمی اردو را می توان به طور گسترده ای در دسته های زیر طبقه بندی کرد:

  •  انتشار کتاب ها،
  •  چاپ مجدد کتاب های قدیمی در مورد هنر و فرهنگ دهلی،
  •   مجله و ترجمه کتاب ها و غیره

امور تحقیقاتی و پشتیبانی

  •  برگزاری سمینارها، جشنواره
  •  حمایت از سازمان های ادبی و فرهنگی.
  • اهدای جوایز عالی ادبی، کمک مالی ماهانه به نویسندگان پیشکسوت نیازمند / شاعران و غیره
  • برگزاری شب های شعر خوانی (مشاعره)
  • ترویج و انتشار فعالیت های ادبی.
  • طرح و تصویب برنامه های آموزشی
  • همکاری با سایر اکادمی های زبان دیگر.
  • راه اندازی مراکز آموزش اردو.
  • تأسیس کتابخانه ملی اردو.

کلیه برنامه های فوق توسط کمیته اجرایی شورای اجرایی آکادمی بررسی می شود.

انتشارات

آکادمی اردو هر سال در مورد موضوعات مختلف جراید و مجلاتی را منتشر می کند. محور اغلب نشریات این مرکز، تاریخ و فرهنگ دهلی، مجموعه مقالات سمپوزیوم / سمینارها، آثار شخصیت های برجسته، ادبیات کودکان و تعداد زیادی کتاب مرجع می باشد. بعضی از کتاب های چاپ شده توسط آکادمی مجددا ویرایش شده اند و حدود ۲۰۰ عنوان کتاب تحت این طرح منتشر شده است. آکادمی همچنین تعداد قابل توجهی مقاله در مورد شاعران و نویسندگان کلاسیک منتشر کرده است. این کتاب ها با نرخ های یارانه ای فروخته می شود. آکادمی همچنین در کار ترجمه کتاب کلاسیک از دیگر زبان ها به اردو کمک می کند. علاوه بر این، آکادمی توزیع کننده تنها کتابهای دارای متن اردو N.C.E.R.T. برای هند شمالی است.

مجلات ماهانه

آکادمی اردو دو فصلنامه ماهانه تحت عنوان "ایوان اردو" و "ماهنامه کودکان" را منتشر می کند. انتشار این مجلات در سال ۱۹۸۷ آغاز شد. در حال حاضر حدود ۱۲۰۰۰ نسخه از هر دو مجله هر ماه منتشر می شود. مقالات و مطالب برای این مجلات از نویسندگان، شاعران، کاریکاتوریست دهلی و سایر نقاط کشور دریافت می شود. این مجلات با نرخ یارانه به فروش می رسد.

نمایشگاه کتاب

اکادمی یک ناشر معروفی نیز بشمار می رود. این اکادمی تاکنون بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب را منتشر کرده است. اکادمی مورد نظر در نمایشگاه جهانی کتاب، نمایشگاه کتاب دهلی و نمایشگاه کتاب اردو و غیره در سراسر کشور شرکت دارد.

حمایت از سازمان های ادبی و فرهنگی

اکادمی اردو برنامه ای برای کمک مالی / حمایت مالی سازمان های ادبی، اجتماعی و فرهنگی (سازمان های غیر دولتی) برای سازماندهی برنامه های در دهلی نو همیشه آمادگی دارد. این حمایت ها عمدتا در قالب هزینه های سالن نمایش دعوت از هنرمندان / شاعران / نویسندگان و یا تبلیغات و آگهی ست.

سال ۱۳۹۶

کد خبر 2041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =