۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
شورای هندوهای پاکستان

کراچی: شورای هندوهای پاکستان یک سازمان غیرانتفاعی است که از سال 2005 برای رفاه جوامع محروم پاکستان فعالیت می کند. تمرکز اصلی این سازمان ترویج هماهنگی بین ادیان مختلف است. این سازمان در فعالیت های مختلفی مانند سازماندهی کنفرانس ها و رویدادها برای ترویج و تقویت وحدت بین جامعه هندوهای پاکستان مشغول است. همچنین با حل مسائل مالی و معیشتی به کمک نیازمندان و محرومان جامعه هندوها مشغول است.

   شورای هندوهای پاکستان

اهداف

تلاش برای ترویج و تبلیغ فرهنگ هندو و متحد کردن آنها در یک پلتفرم و حل مشکلات جامعه هندو .

سازماندهی کنفرانس‌ها، سمپوزیوم‌ها و سخنرانی‌ها در مورد موضوعات آکادمیک، ادبی و فرهنگی، به منظور ارتقاء، رفاه، حفاظت و برداشتن گام‌های مناسب برای تحکیم و تقویت جامعه هندو و القای حس  وحدت در میان جامعه هندو.

ایجاد کتابخانه‌ها و اتاق‌های مطالعه و همچنین برنامه‌ریزی تأسیس، توسعه و تأسیس مؤسسات آموزشی مانند مدارس، دانشکده‌ها، آزمایشگاه‌های کامپیوتر، مراکز یوگا، گالری‌های هنری، مراکز فرهنگی هندو پاثشالاس و دارمشالاس و غیره.

ایجاد مراکزی برای ایجاد شخصیت اصیل در نسل جوان برای ترویج فرهنگ و ایدئولوژی هندو.

ایجاد بیمارستان‌های خیریه، درمانگاه‌ها، درمانگاه‌ها، بانک‌های خون، مراکز صحی، آزمایشگاه‌ها و غیره و نیز ایجاد مراکز رشد جسمی، روانی، ادبی و اخلاقی و ترتیب دادن برنامه‌های آموزشی.

مساعدت و همکاری با سایر انجمن ها، پانچایات ها و سازمان هایی که منشور مشابهی دارند در جهت تحقق اهداف و مقاصد فوق.

انجام کلیه فعالیت های قانونی دیگر که ممکن است برای دستیابی به هر یک از اهداف فوق مفید باشد.

 القا، پرورش و برانگیختن روحیه خودیاری متقابل بر اساس اصل همکاری و هماهنگی بین اعضا.

کمک به ارتقای امر آموزش از سطح ابتدایی تا دانشگاه به ویژه در میان جناح های فقیر جامعه در سراسر پاکستان از طریق اعطای بورسیه تحصیلی و تهیه کتاب، لباس فرم و غیره.

 برای محافظت از موسسات موجود، مدارس، محوطه های سوزاندن مرده، قبرستان ها، املاک تراست هندوها، Pathshalas، Gymkhana و سایر مکان های هندو.

 جشن گرفتن و کمک به جامعه هندو برای جشن گرفتن جشنواره های رفاهی برای توسعه حس وحدت.

 کمک و تلاش در جهت ترویج این گونه طرح های خیریه در جهت رفاه و اعتلای اجتماعی جامعه به ویژه در قشر فقیر جامعه.

 دریافت و پذیرش اشتراک، کمک مالی، کمک های بلاعوض و هدایا و هر گونه کمک دیگر از افراد، شرکت ها، دولت. و نیمه دولتی سازمان ها، سازمان های غیردولتی و سایر نهادها، دولت های محلی و غیره.

 شورا بر مبنای غیرسیاسی، غیر مذهبی و غیر تجاری اداره می شود.

دریافت، پذیرش و مدیریت وجوه، هدایا، اعطای موقوفات و هر گونه اموال منقول و غیرمنقول دیگر از منابع قانونی داخل کشور و استفاده از آنها در جهت ارتقاء و پیشبرد اهداف و اهداف مندرج در اینجا.

کمک و تشویق مؤسساتی که برای نظام زناشویی هندو برای ترتیب دادن ازدواج های گروهی و نیز ترتیب دادن چنین ازدواج های گروهی جناح فقیر جامعه هندو کار می کنند.

 برخی از معابد هندوها در کراچی پاکستان

معابد هندوها در کراچی برای انجام عبادت (پوجا) و مکان‌هایی برای جشن‌های مذهبی‌شان

  • معبد Ratneshwar Mahadev در کلیفتون کراچی

شورای هندوهای پاکستان

این معبد در ساحل کلیفتون واقع شده است. بیش از 300 سال پیش در غاری روی تپه ساخته شد. بزرگ ملا لرد شیوا به مدت 3 روز در " ماها شیوا راتری"[1] برگزار می شود که در آن سالانه بیش از 25000 نفر برای جشن و مراسم به این مناسبت از معبد بازدید می کنند. روزهای دوشنبه هر هفته «پارساد» (غذای مقدس) توزیع می‌شود، اما اکنون در ۷ روز هفته، عرضه می‌شود.

  • معبد لاکسمی ناراین در پل بومی جتی، کوئینز جاده کراچی

شورای هندوهای پاکستان

 این معبد در زمینی رو به دریا در زیر پل قدیمی اسکله حدود 200 سال پیش ساخته شده است. در این معبد، جشن راکشا باندان (NarialPuja)، گانش چاتورتی، یعنی تولد شری گانش دوا، و هر شب چاند جشن گرفته می شود. این مکان مقدس برای انجام مراسم مرگ کارنی (آیین های روز یازدهم) و ارائه شیراد پیتراس و قرار دادن آخرین گاربا مورتیس در آب دریا در روز نائو راتری و گانش چاتورتی است.

  • معبد سوامی نارایان روبروی جاده KMC M.A Jinnah کراچی

شورای هندوهای پاکستان

این یک معبد  بزرگ است که توسط خانه های مسکونی احاطه شده است. ساختمان معبد قدیمی است که قدمت آن به بیش از 150 سال می رسد. در این معبد، جشن های سوامی ناراین جایانتی، سری رام ناومی، جانم اشتامی، دوسهرا، دیوالی و بیشتر جشن های مذهبی توسط هندوها برگزار می شود، در این مکان، معبدی از گورو ناناک وجود دارد که در هر چاند راات و تولد گورو ناناک، واساخی، روزها نیز توسط هندوها جشن گرفته می شود.

  • گورو نانک دربار آرام باغ کراچی

شورای هندوهای پاکستان

  • معبد پانچ موخی هانومان سرباز بازار کراچی

https://lh5.googleusercontent.com/p/AF1QipMGRXLTWdX_gXVC_sr28LT5ZnvbljB7_gCeJmbP=w594-h343-n-k-no

این معبد قدیمی است که در سال 1927 ساخته شد و تحت نظارت ماهانت بالدف داس، گادی نشین بود. جشنواره‌های سالانه سری رام ناومی، هانومان جانتی، جانم اشتامی و دشرا برگزار می‌شود و هر شنبه و سه‌شنبه، ساندور و روغن بر روی مجسمه پانچ موخی هانومان، درمانگر اثرات شیطانی Shanee dev ارائه می‌شود.

  • سیتلا ماندیر بهیمپورا کراچی

شورای هندوهای پاکستان

 این یک املاک قدیمی معبد متعلق به الهه، Seetla Mata است که در آن Puja برای درمان آبله و سایر بیماری های پوستی انجام می شود. نمایشگاه های سالانه Seetla Mata در ماه Chetra، Thadhiree و جشنواره ها در Asu در این معبد برگزار می شود.

  • معبد دیوی ماتا در نزدیکی آشی قبر میثادر کراچی

شورای هندوهای پاکستان

 این معبد حدود 150 سال پیش به نام Warhai Mata Devi ساخته شده است. هر چهارشنبه، Devi Puja اجرا می‌شود و فستیوال‌های سالانه ناوا راتری و سایر فستیوال‌های هندو نیز با پارساد و باندارا (غذای مقدس) زیر نظر انجمن ALL HINDUS SHEWADHARIES ASSOCIATION جشن گرفته می‌شوند.

  • معبد وارون خدا (رادا کریشنا – سیتا رام) در Manora Cantt

شورای هندوهای پاکستان

این معبد در ساحل Manora Cantt واقع شده است. این معبد حدود 160 سال قدمت دارد و کاملاً مطابق با معماری هندو طراحی شده است. معبد از سنگ مرمر سیاه تراشیده شده است. به غیر از معبد وارون دوتا، معبد کوچکی از شیو شانکر وجود دارد و مجسمه‌های هانومان و سری گانش ماهراج هنوز در وضعیت خوبی هستند. بازرگانان هندو سندی این معبد را ساختند و هر از چند گاهی آن را بازسازی کردند. پس از تقسیم شبه قاره هند معبد رها شد و به طور غیرقانونی توسط غارتگران زمین اشغال شد، اخیراً شورای هندوهای پاکستان کراچی گامی جسورانه برای بازسازی معبد برداشت و تقدس معبد را بازگرداند و تمام ناخالصی ها و زباله های داخل معبد را پاکسازی کرد. فرمانده ایستگاه PNS Himalaya Manora Cantt کنترل این معبد را از ژوئن 2007 به شورای هندوهای پاکستان کراچی واگذار کرده است.

مدارس PHC

شورای هندوهای پاکستان

آموزش یکی از حوزه های کلیدی است که شورای هندوهای پاکستان روی آن تمرکز کرده است. تا امروز 17 مدرسه ابتدایی با موفقیت اداره می شود که تمامی اقلام مورد نیاز به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد. ما برنامه های آموزشی مختلفی را برای معلمان نیز ترتیب می دهیم. ارائه فرصت هایی برای بورسیه تحصیلی آموزش عالی به دانشجویان مستعد برای تحصیل در خارج از کشور نیز هدف ماست.

شورای هندوهای پاکستان

                                                                                                

شورای هندوهای پاکستان

طرح روزگار

این برنامه در اواخر سال 1385 آغاز شد زیرا ارائه روزگار به خانواده های فقیر یکی از اهداف کلیدی طراحی این سازمان بود. هدف کمک به خانواده های بیکار و فقیر هندو و بیوه هایی است که برای امرار معاش خود با مشکلات مالی روبرو هستند. از طریق این پروژه ها به بسیاری از خانواده های نیازمند و بیوه ها خدمات داده شده است که اکنون زندگی خود را اداره می کنند و زندگی بهتری را سپری می کنند. PHC ریکشاهای زیادی را بین نیازمندان و افراد فقیر مناطق دورافتاده توزیع کرده است که برای امرار معاش ریکشاهای خود را راه اندازی می کنند و همچنین خدمات سرویس خودرو را به دانش آموزان آن شهر به صورت رایگان ارائه می دهند.

https://pakistanhinducouncil.org.pk/wp-content/uploads/2022/12/r.png

علاوه بر این، بیشتر بیش از 1000 چرخ خیاطی برای امرار معاش به زنان بیوه اهدا شده است که هزینه های خود را از طریق خیاطی مدیریت می کنند. با این حال، شورای هندوهای پاکستان مشتاق است تا با ارائه فرصت های معیشتی بیشتر از طریق این برنامه، این پروژه را به سطوح بالاتر گسترش دهد.

اتوبوس سوزان

 شورای هندوهای پاکستان 2 اتوبوس سوزاندن مرده در کراچی و حیدرآباد دارد. از این اتوبوس ها می توان برای بردن اجساد به محل سوزاندن مردگان استفاده کرد و برای هندوهای پاکستانی ارائه می شود که نمی توانند هزینه های این مراسم را به راحتی بپردازند زیرا کوره اجساد سوزی بسیار دور است. از این رو این سازمان خدمات اتوبار سوزان را معرفی کرده است که بسیاری از هندوها می توانند از طریق آن مراسمات عزیزان خود را به راحتی انچام دهند

https://pakistanhinducouncil.org.pk/wp-content/uploads/2023/02/5aeef5a9-b6a2-47a8-8acf-1bf0d4664db6-1024x460.jpeg

جشن های روز مذهبی برای هندوها

برنامه های ویژه ای توسط این بخش برای جشن روزهای مختلف مذهبی برای اقلیت ها مانند کریسمس، هولی انجام می شود.

جشن هولی

https://c.tadst.com/gfx/750w/holi-india-powder.jpg

هولی یک جشنواره بهاری هندو است که به عنوان جشنواره رنگ ها یا جشنواره اشتراک عشق نیز شناخته می شود. هولی یک فستیوال دو روزه است که بین پایان فوریه و اواسط ماه مارس در تقویم میلادی برگزار می‌شود.

آیا هولی یک تعطیلات عمومی است؟

هولی یک تعطیلات اختیاری است. قوانین استخدام و تعطیلات در پاکستان به کارمندان اجازه می دهد تا تعداد محدودی از تعطیلات را از لیست تعطیلات اختیاری انتخاب کنند. برخی از کارمندان ممکن است در این روز تعطیلات خود را انتخاب کنند، با این حال، اکثر دفاتر و مشاغل باز هستند.

خبر:

هندوهای پاکستان "با اکثریت مسلمان"، جشن هولی را امروز دوشنبه در کراچی جشن می گیرند و شهباز شریف نخست وزیر این کشور «جشن رنگ ها» را به جامعه اقلیت تبریک می گوید.جشن هندو که آغاز بهار را بشارت می دهد، در پایان فصل زمستان در آخرین ماه کامل قمری برگزار می شود.

غیرمسلمانان بخش کوچکی از جمعیت 241 میلیونی پاکستان را تشکیل می دهند. کمتر از 2 میلیون هندو در این کشور وجود دارند.

نواز شریف در پیامی به جامعه هندو پاکستان گفت: ما به عنوان پاکستانی به ویژگی های چند قومیتی، چند زبانی، چند فرهنگی و چند مذهبی جامعه خود افتخار می کنیم.

بیایید این روز را با عزم خود "برای جشن گرفتن تفاوت های خود به عنوان نقاط قوت" گرامی بداریم. باشد که فرا رسیدن بهار برای همه ما آغازی نو، امید و شادی به همراه داشته باشد. هولی به همه کسانی که جشن می گیرند مبارک!

https://www.arabnews.pk/sites/default/files/pictures/March/2999496/2024/holi_2.jpg

هندوها در 24 مارس 2024 هولی، جشنواره بهاری رنگ‌ها را در معبد هندوی Shree Swaminarayan در کراچی، پاکستان جشن می‌گیرند. (AFP)

در کراچی ، شب هولی، پیروان بزرگسال و کودک با پاشیدن محلول های پودر رنگی به هوا و مالیدن آن بر روی صورت یکدیگر جشن می گیرند. تفنگ های آب و بادکنک های پر از آب برای بازی و رنگ آمیزی یکدیگر استفاده می شد و هر کسی و هر مکانی برای آب بازی در نظر گرفته می شود.

https://www.arabnews.pk/sites/default/files/pictures/March/2999496/2024/holi_3.jpg

زنان هندو در 24 مارس 2024، هولی، جشنواره بهاری رنگ ها را در معبد هندوهای شری سوامینارایان در کراچی، پاکستان جشن می گیرند. (AFP)

از بازدیدکنندگان خانه ها با غذاهای لذیذ هولی مانند گوجیا، شاکارپاره، ماتری و داهی بادا و همچنین دسرها و نوشیدنی ها پذیرایی می شد. مردم همچنین دور یک آتش روشن جمع می شوند که نماد پیروزی خیر بر شر و حذف کهنه و رسیدن نو است. آداب و رسوم مختلفی در اطراف آتش مانند آواز و رقص انجام می شود.

«خداوند صلح [در پاکستان] را حفظ کند و مانند جشنواره هولی، رنگ های شادی را به زندگی ما، جامعه ما، جامعه پاکستان و زندگی هر شهروندی بیاورد، رنگ های صلح و رفاه و ما را از ناملایمات دور نگه دارد.

چشن کریشنا جانمشتامی (Krishnashtami، Saatam Aatham، Gokulashtami، Astami Rohini، Srikrishna Jayanti، Sree Jayanthi، Janmashtami)

یکی از مهم ترین جشن های هندو است که تولد کریشنا، هشتمین تجسم خدای ویشنو را جشن می گیرد. این جشن در هشتمین روز از ماه هندو بهادراوا برگزار می شود که معمولاً در ماه اوت یا سپتامبر است.

https://c.tadst.com/gfx/750w/krishna-hindu.jpg

جانمشتمی در زمره ی تعطیلات اختیاری است.

کریسمس

دولت پنجاب رسما رویدادهای مذهبی اقلیت ها را جشن می گیرد.

https://pakistanhinducouncil.org.pk/

https://hrma.punjab.gov.pk/religious_day_celebrations_for_minorities

https://www.arabnews.com/node/2482416/pakistan


[1] ماها شیواراتری (به سانسکریت: महाशिवरात्रि، به زبان رومی: Mahāśivarātri، روشن. "شب بزرگ شیوا") یک جشن هندو است که هر ساله به افتخار خدای شیوا برگزار می شود. طبق تقویم هندو، این جشنواره در روز چهاردهم نیمه اول (شروع شب با تاریکی - کاهش) ماه قمری Phalguna برگزار می شود. این جشنواره جشن عروسی شیوا و پارواتی  و مناسبتی را که شیوا رقص الهی خود را به نام تاندوا اجرا می کند، برگزار می کند

کد خبر 20807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =