ایران؛ میهمان ویژه جشنواره بین‌المللی فیلم بیشکک

جشنواره بین‌المللی فیلم بیشکک برای دومین بار از 11 تا 15 ژوئن 2024 در بیشکک برگزار شد.

امسال این جشنواره به یکصدمین سالگرد تشکیل استان خودمختار قره‌قرقیز اختصاص داشت. این جشنواره با حمایت وزارت فرهنگ، اطلاعات، ورزش و سیاست جوانان جمهوری قرقیزستان و شهرداری بیشکک برگزار شد. بیش از 70 مهمان از بیش از 20 کشور جهان به جشنواره فیلم که پنج روز ادامه داشت، آمده و حدود 200 فیلمساز در آن شرکت کردند. برنامه جشنواره فیلم شامل نمایش‌های  تاریخی فیلم‌های ملی اختصاص یافته به یکصدمین سالگرد تشکیل استان خودمختار قره‌قرقیز و همچنین کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی‌ها و میزگردها با حضور کارگردانان فیلم و چهره‌های فرهنگی بود که به جشنواره آمدند. در مجموع، حدود 30 فیلم در طول جشنواره نمایش داده شد و شش کارگاه آموزشی برای فیلمسازان آسیای مرکزی برگزار گردید.

در بخش رقابتی جشنواره فیلم که به دو بخش «بین‌المللی» و «آسیای مرکزی» تقسیم می‌شود، فیلم‌های بلند به رقابت پرداخته، پروژه‌های سینمایی جدید در بخش آسیای مرکزی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به بهترین‌ها جوایزی اهدا شد. در برنامه رقابتی بخش آسیای مرکزی 11 فیلم از سینماگران قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان به نمایش درآمده و 8 فیلم در مسابقه بین‌المللی به رقابت پرداختند.

مراسم افتتاحیه سه شنبه 22 خرداد با موسیقی و فیلم های مستند کوتاه درباره سینمای قرقیزستان و منطقه خودمختار قرقیزستان آغاز شد و با سخنرانی آقجول بیک بولوتوف؛ معاون سینمایی وزارت فرهنگ، اطلاعات، ورزش و سیاست جوانان جمهوری قرقیزستان، ادیل بایسالوف؛ نایب رئیس کابینه وزیران و آیبک ژونوشالیف؛ شهردار بیشکک ادامه یافت. در این برنامه ضمن دعوت از رسول صدر عاملی؛ کارگردان شهیر ایرانی به عنوان رئیس هیات داوران بخش بین الملل بر روی صحنه برای ایراد سخنرانی، تصاویر فیلمهای شرکت داده شده ایرانی در این جشنواره نیز برای حضار پخش گردید.

جشنواره بین‌المللی فیلم بیشکک

در چارچوب جشنواره فیلم، یک نمایش تاریخی از فیلم‌های اختصاص یافته به یکصدمین سالگرد استان خودمختار قره‌قرقیز برگزار شد که وظیفه اصلی آن نشان دادن چگونگی تفسیر وقایع دهه 1920 در سینمای کلاسیک قرقیزستان است.

- «گذرگاه دشوار» («کوه‌های سفید») ساخته مِلیس اوبوکی‌یِف (1964)

- «نخستین آموزگار» ساخته آندری کونچالوفسکی (1965)

- «تعظیم در برابر آتش» («اورکویا») ساخته تولوموش اوکی‌یِف (1971)

- فیلم مستند «آیلانپا. جهان در محل خودش» (1989) ساخته والری ویلِنسکی و کونستانتین اوروزالی‌یِف.

جشنواره فیلم همچنین شامل رونمایی پروژه‌های سینمایی به منظور جلب سرمایه‌گذاری بود. 11 پروژه سینمایی از کشورهای آسیای مرکزی برای معرفی انتخاب شدند. 

همچنین به عنوان بخشی از جشنواره بین‌المللی فیلم بیشکک، 6 کارگاه آموزشی برگزار شد:

- الکساندر نوسکوف بازیگر دوبله در مورد پیچیدگی‌های این حرفه صحبت کرد. با صدای نوسکوف، جانگو از فیلم «جانگو رها شده»، رِد از فیلم «رستگاری در شاوشنک» و دیگران به زبان روسی صحبت کردند.

- کارگاه آموزشی «من یک دختر هستم و من یک فیلمبردار می‌باشم» توسط لین دان، فیلمبردار از ویتنام اجرا شد. او تجربیات خود را در سینما به عنوان یک اپراتور زن به اشتراک گذاشته و همچنین مهارت‌هایی را برای کسانی که می‌خواهند با یک حرفه جدید آشنا شوند، نشان داد.

- سرگئی پِکین فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده خلاق کارگاه آموزشی «این خنده‌دار نیست! یا اینکه چطور اولین سریال کمدی‌ام را نوشتم» را برگزار کرد. در این کارگاه می‌توانید مراحل ساخت سریال‌های تلویزیونی را بیاموزید.

- تهیه‌کنندگان آسخات تابالدی‌یِف و بختیار ماتیانیو درباره مسیر «از یک استودیو آماتور به یک شرکت تولید بین‌المللی» صحبت کردند.

- کارگاه آموزشی انجمن صنایع خلاق.

- شرکت دولتی «قرقیز پَتِنت» یک کارگاه آموزشی در خصوص ویژگی‌های ثبت مالکیت معنوی و انواع صاحبان حق چاپ برگزار کرد.

جشنواره بین‌المللی فیلم بیشکک

مهمان ویژه دومین جشنواره بین‌المللی فیلم بیشکک 2024 جمهوری اسلامی ایران بود. با تعاملات صورت گرفته توسط رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان با دپارتمان سینمایی وزارت فرهنگ قرقیزستان، هماهنگی های لازم برای حضور ایران به عنوان مهمان ویژه جشنواره و برگزاری هفته سینمای ایران صورت گرفت. در همین راستا، این جشنواره از ۱۲ تا ۱۴ ژوئن میزبان «هفته سینمای ایران» بود که در آن چهار فیلم سینمایی ساخته‌شده توسط کارگردانان ایرانی و یک فیلم انیمیشن به تماشاگران سینما عرضه گردید. این فیلم‌ها در مورد زندگی مدرن کشور، فرهنگ ملی، سنت‌ها و آداب و رسوم صحبت می‌کنند. فیلم های بدون قرار قبلی، دسته دختران، کاپیتان، سال دوم دانشکده من و انیمشین پسر دلفینی در این هفته به نمایش درآمدند.

افتتاحیه هفته سینمای ایران در تاریخ 23 خرداد ماه با حضور آقایان محمد خزاعی؛ رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و آقجول بیک بولوتوف؛ معاون سینمایی وزارت فرهنگ، اطلاعات، ورزش و سیاست جوانان جمهوری قرقیزستان در سالن سینمای برادوی بیشکک برگزار شد. پس از این مراسم، تفاهم نامه همکاری میان دو طرف نیز امضا و مبادله گردید.

جشنواره بین‌المللی فیلم بیشکک

در خاتمه دومین جشنواره فیلم بیشکک، داوران در بخش آسیای مرکزی: به سر داوری جورج شامشوم از آمریکا، لین دان فان  از ویتنام، سودزی آرای از آمریکا  و عباته شانی از ایتالیا جوایز زیر را اهدا نمودند:

بهترین جایزه برای  فیلم «هدیه» از قرقیزستان به کارگردانی گلمیره کریم اوا، آلکسی تلنوف، دالمیرا تیلپ برگن اوا، صادق شر
بهترین فیلمنامه از شریپا اورازباوا برای فیلم «تول» از کشور قزاقستان
بهترین بازیگر مرد ارسلطان یرمان در فیلم «فرزندخواندگی» از کشور قزاقستان
بهترین بازیگر زن ؛ جنات کوروچ بیکووا در فیلم «هدیه». از کشور قرقیزستان
بهترین کارگردان؛ اسکات کوچینچیرکوف درفیلم «فرزندخواندگی»  از کشور قزاقستان

داوران در بخش  بین الملل:  به سر داوری آقای صدر عاملی از ایران، اگرون دومی از جمهوری آلبانی، آیریس وان از چین، داستان جپار اولو از قرقیزستان و شاکیر خالق اف از ازبکستان نیز منتخبان را به شرح زیر اعلام کردند:

بهترین جایزه  به فیلم «افسانه های برف های ابدی» به کارگردانی الکسی رومانوف از کشور روسیه و یاقوتستان
بهترین فیلمبردار؛ عزیز زامباکیف در فیلم "شامبالا". از کشور نپال

بهترین بازیگر زن؛ مونا خوا  در فیلم انشالله پسر است. از کشور اردن، فرانسه، عربستان سعودی و قطر
بهترین کارگردان؛ میرلان عبدیکالیکوف در فیلم «آلا کچو» است از کشور قرقیزستان

این جشنواره با هدف توسعه بیشتر سینمای ملی، ارتقای آن به سطح کیفی جدید، تکامل نظام حمایت دولتی از این صنعت، راه‌اندازی سازوکارهای موثر برای تولید فیلم در کشور بر اساس تجربیات بین‌المللی و همچنین ایجاد زیرساخت مدرن برای صنعت سینما برگزار می‌شود. این جشنواره با هدف افزایش اهمیت سینما در تربیت معنوی و اخلاقی نسل جوان و اجرای فرمان رئیس‌جمهور قرقیزستان صادر جباروف «در مورد اقدامات برای توسعه صنعت سینمای ملی و بهبود بیشتر سیستم حمایت دولتی از سینماتوگرافی جمهوری قرقیزستان» مورخ 20 مه 2022 برپا می‌گردد.

مهمان ویژه اولین جشنواره بین‌المللی فیلم بیشکک در سال 20223 ترکیه بود. در همین راستا با حمایت وزارت فرهنگ و گردشگری جمهوری ترکیه، هفته سینمای ترکیه برگزار شد. علاوه بر مهمان افتخاری، تورکان شورای؛ بازیگر مشهور سینمای ترکیه، چهره‌های سرشناس صنعت سینمای ترکیه نیز وارد جشنواره شدند.

جشنواره بین‌المللی فیلم بیشکک توانست فیلمسازان خلاقی را از نقاط مختلف جهان از جمله اسپانیا، سوئیس، فرانسه، انگلیس، آلمان، سریلانکا، لیبی، بلغارستان و سایر کشورها متحد کند. در این مراسم عاقل‌بیک جباروف نخست‌وزیر و آلتین‌بیک مقصودوف وزیر فرهنگ، اطلاعات، ورزش و سیاست جوانان، سردار چام معاون وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه و همچنین نمایندگان سینما از سرتاسر دنیا حضور داشتند.

جشنواره فیلم در دو بخش ملی و بین‌المللی برگزار شد: ده فیلم در رقابت بین‌المللی و هشت فیلم در مسابقات ملی. کل صندوق جایزه بالغ بر 3 میلیون صوم (بیش از ۳۰ هزار یورو) بود.

هیئت داوران این رقابت‌ها شامل چهره‌های سرشناس صنعت سینمای جهان بودند: سمیه کاپلان‌اوغلو؛ فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان ترکیه، فیلیپ چه؛ منتقد سینمای سنگاپور، النا دولگرو؛ محقق فیلم رومانی، پاک سانگ یانگ از کره جنوبی؛ عضو مدیریت جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان و گل‌سارا حاجی‌بیکوا هنرمند قرقیزستانی. این رویداد با حمایت دولت و همچنین چندین رسانه بزرگ از قرقیزستان و آسیای مرکزی برگزار شد.

در روزهای اول، مراسم افتتاحیه باشکوهی در فیلارمونیک بیشکک برگزار شد که مهمان افتخاری آن بازیگر ترکان تورکان شورای بود که نقش شخصیت اصلی فیلم «روسری‌سرخ» بر اساس اثر آیتماتوف را ایفا کرده است. سه پروژه برتر این فرصت را دریافت کردند تا در جشنواره فیلم کن 2024 و در یک کارگاه تولید مشترک که به سینمای آسیای مرکزی اختصاص دارد و به طور مشترک با مرکز ملی فیلمبرداری و انیمیشن فرانسه برگزار می‌شود، شرکت کنند.

نمایندگان صندوق‌های جهانی فیلم، تهیه‌کنندگان و توزیع‌کنندگان مستقل به عنوان هیئت داوران به جلسه رونمایی دعوت شدند، از جمله مارتینا تِروئان، رئیس جشنواره بین‌المللی فیلم ویسول، پائولو ماریا اِسپینا تهیه‌کننده و عضو انجمن اروپایی حرفه‌ای‌های فیلم، نصرت درانی مدیر رسانه نوآور و عمار کِشودیا کارگردان و مشاور کمیته انتخاب جشنواره بین‌المللی فیلم.

در چارچوب مراسم رسمی اهدای جوایز اولین جشنواره بین‌المللی، به برندگان مدال و جوایزی از سوی اتحادیه سینماگران، شهرداری بیشکک و سازمان TURKSOY اهدا شد. به این ترتیب، در چارچوب برنامه رقابت بین‌المللی، از میان ده فیلم، فیلم قزاقی «جیغ» درباره افرادی که تحت تأثیر آزمایشات در سایت آزمایش هسته‌ای پلاتینسک قرار گرفتند، جایزه هیئت داوران و ۳۰۰ هزار صوم (۳ هزار یورو) را دریافت کرد. جایزه به کِنژِه‌بیک شایکاکوف کارگردان این فیلم تقدیم شد.

بر اساس تصمیم کارشناسان جایزه بزرگ و ۵۰۰ هزار صوم (۵ هزار یورو) به فیلم «یکشنبه» به کارگردانی شاکر خالقوف از ازبکستان تعلق گرفت. این فیلم داستان کودکانی را روایت می‌کند که می‌خواهند دنیای خود و والدین سالخورده‌شان را که از آنچه در حال حاضر دارند، راضی هستند، تغییر دهند. قابل ذکر است که این فیلم پیش از این نیز جایزه اصلی پانزدهمین جشنواره فیلم تاشکند را دریافت کرده بود.

برنده بخش «بهترین کارگردان» و ۴۰۰ هزار صوم (۴ هزار یورو) آکتان آریم قوبات کارگردان قرقیز با فیلم «من یاد دارم» شد که قبلاً برنده جایزه آکادمی فیلم آسیا و اقیانوسیه (APSA) شده بود. این فیلم داستان پیرمردی را روایت می‌کند که حافظه خود را از دست داده و پس از 23 سال مصیبت در سرزمینی بیگانه، به وطن خود بازگشته است.

برنده بخش «بهترین بازیگر زن» و ۳۰۰ هزار صوم (۳ هزار یورو) لیا ثنا برای بازی در نقش اصلی فیلم «گُذَر» به کارگردانی میخائیل کولوناکوف شد. این فیلم اولین فیلم بلندی است که به زبان آلتای فیلمبرداری شده است.

جشنواره بین‌المللی فیلم بیشکک برای اولین بار از 17 تا 21 نوامبر 2023 برگزار شد و به نود و پنجمین سالگرد چینگیز آیتماتوف، قهرمان جمهوری قرقیزستان، نویسنده ملی قرقیز، اختصاص داشت و از سال 2024 به طور سنتی هر سال در ژوئن برگزار خواهد شد.

جشنواره بین‌المللی فیلم بیشکک به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی و بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود تا به یک پلتفرم تولید مؤثر برای متحد کردن متخصصان صنعت فیلم، ایجاد پروژه‌های فیلم مشترک بین‌المللی جدید و جلب توجه جامعه جهانی فیلم به بیشکک، قرقیزستان و تمام منطقه آسیای مرکزی تبدیل شود.

منابع:

https://minculture.gov.kg

https://culture.akipress.org

http://www.kyrgyzcinema.com

https://www.turksoy.org

https://the-steppe.com

کد خبر 20810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =