شغل اصلی۷۰ درصد از تولیدکنندگان محتوای روسی، کار در رسانههای اجتماعیست
یک مطالعه جدید با عنوان «عصر خالقان محتوا» که توسط انستیتو مطالعات فرهنگی دانشکده عالی اقتصاد دانشگاه ملی تحقیقات روسیه انجام شده است، روند رو به رشد خالقان محتوا را با استفاده از پلتفرمهای داخلی تأیید میکند و بر اهمیت میکرواینفلوئنسرها، قالبهای ویدیوی کوتاه و گسترش منطقهای تأکید دارد.
پلتفرمهای روسی از نظر فرصتهای ارائه شده به خالقان محتوا، در حال رقابت با همتایان خارجی خود هستند و به صورت پویا برای رفع نیازهای فعلی کاربران در حال تغییرند، این موضوع با دادههای مطالعه «عصر خالقان محتوا» که توسط موسسه مطالعات فرهنگی دانشکده علوم انسانی دانشگاه ملی تحقیقات، دانشکده عالی اقتصاد، انجام شده، مشهود است. نویسندگان محتوا در حال حاضر رسانهها و پلتفرمهای اجتماعی داخلی را در میان امیدوارکنندهترین پلتفرمها برای کار انتخاب و علامتگذاری میکنند. به گفته کارشناسان، پلتفرمهای اصلی برای ارسال محتوا فکانتکته (وی کی)، ویدیو و موسیقی در وی کی و تلگرام است.
پلتفرمهای داخلی دائماً در حال بهبود شرایط برای نویسندگان و گسترش فرصتهای کسب درآمد از محتوا هستند و نتیجه این تلاشها، افزایش سهم تولیدکنندگان محتواست که کار در رسانههای اجتماعی برایشان منبع درآمد قابل توجهی محسوب میشود. برای وبلاگنویسان، رایجترین منبع درآمد، قراردادهای تبلیغاتی (40%) و پس از آن کمکهای مالی مخاطبان (34%) است و رتبه سوم، تولید و فروش محصولات خودشان (کالاهای تجاری، دورههای آموزشی 24%) است. به گفته کارشناسان، کسب درآمد از تولید محتوا در حال تبدیل شدن به یک عامل کلیدی در موفقیت است و پلتفرمها به شکل فعال ابزارهای جدیدی را برای تضمین این امر توسعه میدهند. از جمله آنها بلاگر تبلیغاتی وی کی است که فرصتهای گستردهای را برای کسب وکارها جهت قرار دادن تبلیغات، جمعآوری و تجزیه و تحلیل آمار مربوط به تعداد بازدیدها و بهینهسازی تبلیغات بر اساس این دادهها فراهم مینماید.
صنایع خلاق نه تنها برای افراد دارای تحصیلات تخصصی، بلکه برای کسانی که به طور مستقل مهارتهای حرفهای لازم را کسب کردهاند نیز فرصتهایی را بوجود میآورند. در میان وبلاگنویسان، اینفلوئنسرها و مدیران گروهها، تنها یک نفر از هر شش نفر میگوید که تحصیلات تخصصی دارد. در گروههای مختلف سازندگان محتوا، 51% از طراحان مورد بررسی دارای تحصیلات تخصصی، 49% متخصص متن، 33% متخصص تولید محتوای صوتی، 24% در تولید محتوای ویدیویی و 16% وبلاگنویسان، صاحبان و مدیران گروهها یا کانالها بودهاند.
به گفته کارشناسان، خالقان محتوا که میخواهند صلاحیتهای خود را بهبود بخشند، اغلب با موانعی روبرو میشوند؛ کمبود برنامههای آموزشی در تخصص مورد نیاز، هزینه بالای دورهها و بیربط بودن برنامههای آموزشی. در میان برنامههای آموزشی عملمحور، کارشناسان مورد بررسی، برنامههای آزمایشگاه خلاقیت انستیتو رسانه دپارتمان صنایع خلاق دانشگاه تحقیقات ملی و پلتفرم خلاق باز پروستُر[1] را نام بردند.
تولیدکنندگان محتوا که در رسانههای اجتماعی کار میکنند، نیاز روزافزونی به مهارتهای تحلیلی و مدیریتی از سوی افراد خلاق میبینند. طبق این مطالعه، ۵ مهارت برتر مورد تقاضا؛ شامل خلاقیت، مهارتهای دیجیتال و فنی، درک روندها، تفکر تجاری و مهارتهای تحلیلی بود. افراد خلاق با کار عملی روی پروژهها، یادگیری مستقل و تعامل با یکدیگر در جوامع حرفهای، شایستگیهای لازم را در خود پرورش میدهند.
کارفرمایان از تقاضای رو به رشد برای متخصصان خلاقی که میتوانند به طور مؤثر از قابلیتهای هوش مصنوعی استفاده کنند، خبر میدهند. اغلب اوقات، طراحان (65%) از قابلیتهای هوش مصنوعی در فعالیتهای حرفهای خود استفاده میکنند، در حالی که وبلاگنویسان، اینفلوئنسرها (41%) و متخصصان تولید محتوای صوتی (36%) کمتر از آنها استفاده میکنند. حدود یک سوم از نمایندگان صنایع خلاق قصد دارند در آینده از هوش مصنوعی در کار خود بهره ببرند.
الکساندر سووالکو، معاون مدیر انستیتو مطالعات فرهنگی دانشکده علوم انسانی در دانشکده عالی اقتصاد دانشگاه ملی تحقیقات، خاطرنشان میکند: «اقتصاد تولیدکنندگان پدیدهای است که در سالهای اخیر توجه محققان خارجی در سراسر جهان را به خود جلب کرده است، اما تاکنون این پدیده با استفاده از منابع روسی توصیف نشده است.» از این نظر، این مطالعه برای روسیه بسیار پیشررو محسوب میشود. امروزه، به دلیل همهگیری گسترده فعالیتهای دیجیتال، ارزیابی مقیاس این پدیده دشوار به حساب میآید، اما نظرسنجی و مصاحبههای تخصصی نشان دهنده افزایش علاقه نسبت به تولیدکنندگان و اینفلوئنسرها از پلتفرمها و کسبوکارهای دیجیتال است.
انستیتو مطالعات فرهنگی دانشکده عالی اقتصاد دانشگاه ملی تحقیقات، یک نظرسنجی کمی از ۲۳۸۹ نفر، گروههای کانونی با نمایندگان حوزههای مختلف خلاقیت در روسیه و مصاحبههای تخصصی با رؤسای آژانسهایی که به توسعه وبلاگنویسان و سایر خالقان کمک میکنند، انجام داد. این مطالعه در سه ماهه چهارم سال 2024 انجام شد. هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت فعلی نمایندگان اقتصاد خلاق روسیه، نیازهای آنها برای کار در رسانههای اجتماعی و همچنین انتظارات از صاحبان پلتفرمهای دیجیتال در روسیه بوده است.
منبع:
https://ics.hse.ru/news/1019864280.html
[1] . Prostor
نظر شما