ایگور کانیشف، مدیر باغ-موزه ولادیمیر-سوزدال اظهار داشت، با توجه به آنکه امروز بازدیدکنندگان با رویکرد گذشته به سراغ موزه ها نمی روند، موزه ها نیز باید نحوه ارائه خود را با مطالبات جدید بازدیدکنندگان همساز کنند.

موزه­ های روسیه، جنبه سرگرمی یا آموزشی دارند؟ ایگور کانیشف، مدیر موزه باغ ولادیمیر-سوزدال در مصاحبه ای به این سوال پاسخ می دهد.

ایگور کانیشف، مدیر باغ-موزه ولادیمیر-سوزدال در چارچوب همکاری­ های مشترک بین «انجمن روسیه در امور بین الملل» و «سایت گازیتا.رو» در پروژه «جهان پس از ۱۰۰ سال»، در خصوص تاثیر برنامه های دولت، بودجه و اینترنت بر عملکرد موزه­ های کشور روسیه اظهار نظر نمودند.

- سرگرمی یا آموزش؛ کدام یک در درجه اهمیت یک موزه قرار دارد؟

امروزه، نه تنها موزه ­ها، بلکه خود بازدید کننده ­ها نیز بسیار تغییر کرده ­اند. در طول ۱۵ سال گذشته، نحوه بازدید و بازدیدکنندگان موزه­ها به طور اساسی تغییر کرده است. در اواخر دهه ۹۰ و سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، گردشگران به صورت گروهی از موزه­ ها دیدن می­ کردند. در حال حاضر حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از کل حجم بازدید کنندگان موزه، به بازدیدکنندگان گروهی اختصاص یافته است. هم اکنون، ۷۰ تا ۷۵ درصد بازدیدکنندگان به صورت انفرادی و یا «خانوادگی» به موزه­ ها سر می­ زنند. در واقع، بازدیدکنندگان به صورت انفرادی و با مطالعه شخصی مسیر را انتخاب کرده­ و خودشان به تنهایی برای بازدید به موزه می­ آیند. از آنجا که ساختار پذیرش بازدید کنندگان به صورت گروهی و ساختار پذیرش بازدید کنندگان به صورت انفرادی متفاوت است، موزه ها نیز در این راستا باید تغییر کنند.

 کارکنان موزه ­ها می­دانند که یک بازدید کننده «انفرادی» مطالبات بیشتری دارد. او از لحاظ اقتصادی خودکفا است، این نوع بازدیدکننده، فرصت­ ها و نیازهای بیشتری دارد. به همین دلیل در حال حاضر، روند سازگاری موزه با نیازهای بازدید کنندگان انفرادی در برنامه اصلی موزه ها قرار دارد. در آینده، اگر چه توریست­ های گروهی وجود خواهند داشت، اما توریست­ های انفرادی یا توریست های «خانواده»، برای گذراندن اوقات فراغت خود، بیش از پیش به موزه ها سر می­ زنند.

امروز، بازدیدکنندگان موزه تنها جهت کسب دانش از موزه­ ها بازدید نمی­ کنند؛ بلکه برای آنها، غرق شدن در فضای عاطفی موزه ­ها بسیار حائز اهمیت است. در طول چند سال گذشته، اصطلاح بسیار محبوب «گردشگری فرهنگی»، جای خود را به اصطلاح «گردشگری عاطفی-احساساتی» و «گردشگری تجربی» داده است. در نتیجه وظیفه موزه­ ها نه تنها انتقال اطلاعات و داده­ ها بلکه انتقال احساسات و ایجاد فضای مناسب جهت تحت تاثیر قراردادن بازدید کننده است، تا بازدید کننده بار دیگر به این موزه بازگردد.

- موزه ­های آینده چگونه خواهند بود؟

شرط ضروری در تاسیس موزه، وجود آثار اصل در آن است. اساس یک موزه، اصلیت و اعتبار گنجینه­ های موزه یا اصالت موزه است. در ابتدا یک موزه باید بر آثار و گنجینه ­های خود تمرکز کند و سپس، آثار تکمیلی دیگری جهت برانگیختن احساسات بازدید کننده ارائه دهد. به عنوان مثال اکثر گنبدهای کلیساها از داخل بازدید می­شوند، چنانچه امکان دیدن و بالا رفتن در بالای گنبد­ها نیز وجود داشته باشد، این موجب تاثیرگذاری و برانگیختن احساسات بازدید کننده می­شود. بیست یا سی سال پیش، نگاه به موزه بیشتر به صورت آزاد بود. شما می­ توانستید یک اثر کپی یا طرح بندی شده در موزه بگذارید. اکنون این کار برای بازدیدکننده جالب نیست. بهتر است تعدادی اشیاء اصل را قرار دهیم و سپس آنها را با آثار تجسمی تاثیر گذار تکمیل کنیم.

- اینترنت چگونه موزه ها را تغییر خواهد داد؟

امروزه در جهان، بازدید مجازی از موزه­ ها رو به گسترش است. بسیاری از موزه های بزرگ در سایت­ های خود دارای «بخش پانوراما» به صورت مجازی هستند. شما در وب سایت این موزه ها در بخش «پاناروما» می توانید ساختمان، سازه، اشیاء و آثار موزه را ببینید. با این برنامه شما می­توانید اطلاعات هر شیء، تاریخچه و نحوه ترمیم، همچنین تمام اطلاعات و تاریخچه موزه را بدست آورید. این موضوع به بازدید کننده اجازه بازدید از موزه­ها به صورت مجازی را می­دهد.

- دولت و بودجه چه تاثیری بر موزه ها دارد؟

ساختار موزه نه تنها به بازدید کنندگان، بلکه به تصمیمات دولت نیز وابسته است. در حال حاضر بودجه اختصاصی به موزه ­ها تغییر کرده است. مدیریت موزه ­ها تغییر می­کنند، فن­ آوری­های جدید در حال ظهور هستند و فرصت­ های جدید بوجود می ­آید. ساختار کارکنان موزه در حال تغییر است. برخی وسایل الکترونیکی جایگزین راهنماهای موزه ­ها شده است. حتی وجود راهنمای مسلط به زبان ­های خارجی کمتر احساس می­شود؛ چرا که زبان، دیگر یک مشکل بزرگ برای موزه­ ها به حساب نمی ­آید. موزه­ ها دائما در حال رقابت با یکدیگر هستند، که این امر باعث پیشرفت آنها می ­شود.

هنگامی که موزه برای بازدیدکنندگان جالب باشد، بازدید از موزه ها افزایش یافته و باعث درآمد زایی می­ شود. در طول پنج سال گذشته، درآمد و بودجه موزه­ ها در روسیه به طور قابل توجهی تغییر کرده است. بخشی از تامین مالی موزه­ ها، توسط دولت در قالب هدفمند کردن یارانه ها برای فعالیت­ های موزه صورت می­گیرد. مابقی تامین مالی، توسط خود موزه حاصل می­شود. در صورت ایجاد درآمد، حفظ اشیاء و تحقیقات بیشتر بر روی آثار ممکن می­ شود. می­توان گفت، نفوذ مالی دولت بر موزه­ ها به تدریج به حداقل می­رسد. اگر ۱۰ سال پیش تمام هزینه های موزه به دولت وابسته بود، اما در حال حاضر، تنها برای اجرای برخی طرح ­های دولتی، از کمک­های مالی بودجه استفاده می ­شود. موزه نیز در پایان سال می­بایست گزارش مربوط به این طرح ها را ارائه دهد.

نکته بسیار مهم این است که درآمد­­های موزه، امکان خرید تجهیزات نوین، آثار جدید، تحقیقات بر آثار موزه و توسعه آن را ممکن می­سازد.

منبع خبر: وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه

http://russiancouncil.ru/analytics-and-comments/interview/kak-internet-dengi-i-gosudarstvo-menyayut-muzei/

کد خبر 2407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =