ازدواج افسر پلیس ۴۷ ساله با دختر ۱۷ ساله چچنی بحث های داغیر را در خصوص خودمختاری مقامات دولت رمضان قدیروف و نقض حقوق بشر و حتی کودکان به دنبال داشت

ازدواج افسر پلیس ۴۷ ساله با دختر ۱۷ ساله چچنی بحث­های داغی را در خصوص خودمختاری مقامات دولت رمضان قدیروف و نقض حقوق بشر و حتی کودکان به دنبال داشت. موضوع چندهمسری در روسیه جدید نیست، زیرا نزدیک به ۱۶ میلیون مسلمان در روسیه زندگی می­کنند و علاوه بر ان، ۵-۴ میلیون مسلمان نیز از آسیای مرکزی و جنوب قفقاز در قلمروی روسیه حضور دارند. همه این افراد حق دارند طبق اصول دین خود و به شیوه اسلامی زندگی کنند که به آنها اجازه اختیار چند همسر را می­دهد.

قوانین روسیه چند همسری را منع می­کند. یا به عبارت بهتر، به رسمیت نمی­شناسد. در زمان حکومت شوروی، این موضوع انحراف اخلاقی به شمار رفته و شخص خاطی را مجازات می­کردند، اما امروز صرفا عقد ازدواج آنها را به رسمیت نمی­شناسند. در حکومت غیردینی، چنین چیزی معنا ندارد. اگرچه حکومت به خوبی می­داند که این مساله در جامعه وجود دارد و به مرور هم رشد می­کند، اما هیچ وقت آمار رسمی نمی­توان از آن تهیه کرد. در شمال قفقاز ۱۵-۱۰% جامعه بیش از یک همسر دارند و در غازان این آمار تنها ۲% در میان مسلمانان است. از طرف دیگر، مهاجران کار از جمهوری­های مسلمان نشین آسیای مرکزی، با وجود برخورداری از همسر مسلمان در شهر و دیار خود، همسری نیز از زنان ارتدوکس روس اختیار می­کنند. و این در حالی است که همسر دوم از وجود همسر اول مطلع است. من شنیده­ام که معمولا آذری­ها دست به چنین کاری می­زنند. با نگاهی در جامعه متوجه می­شویم که مسلمانان بدون مخفی داشتن چند همسر از همدیگر به راحتی با آنها زندگی می­کنند، اما غیرمسلمانان همسرانشان را از هم پنهان میکنند. در یک نظرسنجی در سراسر روسیه نتیجه بر این شد که ۲۲% روس­ها با چند همسری موافق هستند که از جمله آنها ژیرینوفسکی است.

شورای اروپایی فتاوی معتقد است که اسلام «واقع­گراست»، برای همین اجازه چند همسری می­دهد. با این حال به تفسیر افراد عادی در جامعه و زندگی آرام آنها نمی­پردازیم. اما در جایی که مقام دولتی و سیاستمدار کشور در ملاء عام دست به چنین اقدام چالش برانگیزی می­زند، جای تامل دارد. سیاستمداران و کارمندان، مردان دولت هستند و باید قبل از هر چیز مظهر اجرای قوانین روسیه باشند. به همین خاطر زمانی که محمد داوودوف رییس دفتر رمضان قدیروف پیشنهاد قانونی کردن چند همسری را می­دهد، عجیب است. رمضان قدیروف نیز همیشه موافقت خود را با این مساله ابراز کرده است، اگرچه در جایگاه مقام بلندپایه دولتی می­گوید که من برای همسرم و مادر فرزندانم احترام قایل هستم. اما تا پیش از او، رییس جمهوری اینگوشتیا روسلان آاوشوف ژنرال دوره شوروی این موضوع را ذکر کرده بود. سال ۲۰۰۹ اقداماتی صورت گرفت و تصمیم بر تشکیل جلسه قرائت پیش نویس لایحه برای قانونی کردن چندهمسری به پیشنهاد قدیروف در اتاق اجتماعی اتخاذ شد. اما عملی ساختن این تصمیم تا به امروز طول کشیده است، زیرا ولادیمیر پوتین با این تصمیم موافق نیست. شخصی به نام شامیل در اینترنت نوشته: «هر که از جمهوری­های ترک زبان روسیه می­خواهد چند همسر داشته باشد، باید از زیر حکومت روس­های لعنتی بیرون برود». اما ما می­گوییم که هیچ ضرورتی به این کار نیست، می­توان طبق قوانین شریعت زندگی کرده و در کنار آن قوانین فدراسیون روسیه را نیز پذیرفت. در نهایت، تحلیل گران به این نتیجه رسیده­اند که دلیل طرح مسایل شریعت و محبوبیت آنها، ناکارآمدی قوانین حکومت است.

در عین حال نباید حد و مرزها را همچون داگیر حسنوف در سال ۲۰۱۴ رد کرده و دست به تشکیل دادگاه شریعت زد. زیرا پس از طرح این سخنان، او مجبور به توجیه طرح­هایش شد و کاری از پیش نبرد. شفیق پشیخاچِف رییس هیات اسلامی بین المللی گفته که به اعتقاد وی، پذیرش مساله چند همسری در قوانین روسیه، اجتناب ناپذیر است، زیرا این یک واقعیت است و قابل اغماض نیست. هیچ کس نمی­داند با این واقعیت چکار کند. حتی کلیسای ارتدوکس هم احتیاط می­کند. چاپلین اظهار کرد که «در امپراطوری روسیه، مردم مسلمان اجازه اختیار چند همسر داشتند و از دادگاه­های اسلامی برخوردار بودند...، این مساله هم برای قانونگذاران و هم برای جامعه از اهمیت برخوردار است».

موضوعی که در کنار چندهمسری طرح می­شود، ازدواج همجنس­ها است. مسیحیان چند همسری را همان اندازه غیراخلاقی می­دانند که مسلمانان ازدواج همجنس­ها را بد می­شمارند. به اعتقاد من می­توان اینطور نتیجه گیری کرد که رعایت قوانین فدرال الزامی است. اما این تصمیم شکل فرمالیته دارد. در روسیه پیروان ادیان مختلف زندگی می­کنند و آداب و سنن آنها با هم تفاوت دارند، بنابراین با منع و ممنوعیت، مشکلی حل نمی­شود.

تحلیل: الکسی مالاشنکو، بنیاد دیل کارنگی در مسکو

۲ ژوئن ۲۰۱۵

منبع: مرکز کارنگی در مسکو

http://carnegie.ru/۲۰۱۵/۰۶/۰۲/ru-۶۰۳۹۶/ialj

کد خبر 2413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =