فرهنگ با تمام پیچیدگی ها و تنوع ذاتی، تضمین کننده روند امور و فعالیت ها در عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... است.

وضعیت فرهنگی در روسیه نسبت به دوره شوروی سابق یک سیر نزولی ارزشی را درپیش گرفته است. بر همین اساس ولادیمیر پوتین ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۷  خواستار بررسی و تجدید سیاست دولتی در حوزه فرهنگ شد؛ چرا که جوانب فرهنگی نه تنها بسیار پیچیده و متنوع است، بلکه این گرایشات تضمین کننده روند امور و فعالیت ها در دیگر عرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... است.

بسیاری از متخصصین حوزه فرهنگ درخصوص روند نزولی و از بین رفتن ارزش های فرهنگی و اصیل این کشور اخطارهایی داده اند. در گزارش منتشر شده توسط کارشناس فرهنگی روسیه با انتشار تصویر فوق خطر بحران فرهنگی را متذکر شده است. در تصویر فوق الگوها و شخصیت های مورد علاقه افراد در دو دوره شوروی (تصویر سمت چپ- سرباز و رزمنده مدافع کشورکه الگو و محبوب مردم  بودهاست) و بعد از فروپاشی شوروی(تصویر سمت راست- جوانان امروزی در حال گرفتن امضا از الگوهای امروزی خود که غالبا خواننده ها هستند) مقایسه شده است.

ایونین فرهنگ شناس و جامعه شناس در رابطه با از بین رفتن ارزش های دوره شوروی می گوید، مرگ فرهنگ شوروی موجب نابودی ارزش های گسترده و ویژگی های منحصر به فرد جامعه چه در سطح فردی و چه در سطح اجتماعی و وسیع خواهد شد.

نکته دردآور اینکه مرگ فرهنگ های شوروی - که می توانستند الگو مناسب فرهنگی برای جامعه باشند.- در سطح فعال و اعظم جامعه رسوخ کرده است، در حالیکه فقر فرهنگی و عدم احترام وحفظ ارزش های فرهنگی دوران شوروی در این قشر صدمات بسیار خطرناکی به حوزه فرهنگی جامعه وارد خواهد نمود.

موضوع دولت و فرهنگ، امروز در جامعه حرفه ای موجب آسیب های عدیده ای شده است. متاسفانه دغدغه کسانی که در حوزه فرهنگ مسئولیت هایی دارند در حال حاضر تنها دو چیز است: پول و آزادی. اکثریت محافظه کار جامعه از این بابت ناراضی هستند که دولت در خصوص مسائل فرهنگی، منفعل عمل می کند و بعضی محدودیت ها را اعمال نمی کند،  اما در مقابل مسئولان حوزه هنر، مخالف اعمال هرگونه محدودیت و سانسوری هستند.

موارد اصلی تهدید کننده موضوع فرهنگی روسیه را می توان به دو دسته تقسیم کرد: دسته اول نحوه سبک زندگی، تخریب اصول فرهنگی، دوری از اصول و نمونه های با ارزش فرهنگی به سمت بی تفاوتی و بی خاصیتی، جایگزینی اصول مادی به جای اصول معنوی؛ و دسته دوم فراموش کردن اصول و آداب فرهنگی وطنی و تمایل به سلوک رفتاری و فرهنگی دیگر کشورهای بیگانه از جمله کشورهای غربی.

دو دسته عوامل مخرب فوق الذکر به صورت وابسته به همدیگر به تدریج باعث از بین رفتن فرهنگ اصیل جامعه می شود. عوامل نوع اول به تدریج ارزش اصول فرهنگی را پایین می آورد و آن ها را پوچ جلوه می دهد، و در لحظه به نتیجه رسیدن این پوچی در مردم عوامل دسته دوم، یعنی گرایش به پذیرش ارزش ها و سلوک رفتاری و فرهنگی بیگانه، خود را نمایان می کند.

نسل جدید از ارزش های اصیل روسیه فاصله می گیرند و بدون هدف والا در پی گذراندن زمان و خوش گذارنی هستند. این را می توان حتی درانتخاب نوع تئاترها و برنامه های فرهنگی امروزی مشاهده نمود. برخی تئاترها که به روی صحنه می روند خود بهای زندگی پوچ و به دور از ارزش های معنوی و فرهنگی است، و شخصیت ها و قهرمان های ملی و فرهنگی جای خود را به شخصیت های واهی و بی ارزش داده اند، و گویا مسئولین چشم های خود را به روی این مسئله بسته اند.

جامعه هنری هدف خود را فراموش کرده است، به طوری که گویی جهان بینی و طرز نگاه آنها به جهان هستی تغییر کرده است. برنامه های تقلیدی از کشورهای غربی بیشتر به نمایش گذاشته می شوند، و افراد بی سواد و بدون دانش در صحنه تلویزیون و اکران عمومی حاضر می شوند.

منبع خبر: مرکز تحلیلی و خبری ایآتس

http://inance.ru/۲۰۱۸/۰۲/kulturnaya-politika/

کد خبر 2607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =