مرکز هنرهای مردمی جمهوری باشقیرستان در حفظ شکل ظاهری لباس سنتی و نحوه آماده کردن آن تلاش زیادی می کند و همواره بر حفظ لباس سنتی همچون زبان مادری و موسیقی سنتی تاکید دارد.

جشنواره هنرهای مردمی در شهر اوفا مرکز جمهوری باشقیرستان در فدراسیون روسیه برگزار شد. در این جشنواره که «اوفا لادیا» نام دارد، هنر، صنایع دستی و سوغات این منطقه به نمایش گذاشته شده و میزگرد و کارگاه­های آموزشی برای آشنایی هرچه بیشتر با هنر دست مردم این منطقه برگزار شده است.

علاقه مندان ضمن حضور در کارگاه­های آموزشی، مهارت­هایی در هنر چهل تکه، عروسک­های محلی، سفالگری، کنده­ کاری روی چوب، معرق، بافندگی، دکوپاژ و طرح روی پارچه کسب کردند.

در کنار هنرهای نمایشی، میزگردی با موضوع «توسعه هنرهای تزئینی لباس سنتی باشقیری و استفاده از هنرهای قومی در دنیای امروز» برگزار شد. زوگور رحمت اللین معاون کمیته فرهنگ دومای دولتی فدراسیون روسیه و رئیس انجمن اقوام باشقیرستان بر اهمیت این موضوع در حفظ هویت ملی باشقیرها تاکید کرده و گفت: "ویژگی لباس سنتی و اهمیت تاریخی آن را باید در باشقیرستان حفظ کرد".

امینه شفیقوا وزیر فرهنگ جمهوری باشقیرستان نیز گفت که وزارت فرهنگ و مرکز هنرهای مردمی این جمهوری در حفظ و توسعه هنرهای مردمی در تمام اشکال آن تلاش زیادی کرده و همیشه به لباس سنتی این منطقه اهمیت زیادی داده ­اند. به گفته وی، حتی شکل ظاهری این لباس نیز به همان صورت گذشته حفظ شده است و در بسیاری از برنامه­های فرهنگی استفاده از آن اجباری می­باشد.

مرکز هنرهای مردمی این جمهوری در حفظ شکل ظاهری لباس سنتی و نحوه آماده کردن آن تلاش زیادی می­کند. به گفته وزیر فرهنگ این جمهوری، لباس سنتی همچون زبان مادری و موسیقی سنتی باید در قرن ۲۱ و ۲۲ حفظ و نگهداری شده و از آن استفاده شود.

یکی از نمایندگان مجلس باشقیرستان و رئیس انجمن استادکاران هنرهای دستی نیز از ایده تشکیل شورای متخصصین در حوزه هنرهای مردمی حمایت کرده و گفت: امروز تعداد کمی از تولید کنندگان با متخصصین در حوزه حماسه و اقوام همکاری دارند. این متخصصین کمک می­کنند تا اصول و سنت­های گذشته به صورت اولیه حفظ شوند.

گفتنی است که در سند راهبری سیاست­های فرهنگی ملی فدراسیون روسیه بر حفظ زبان و سنت­های اقوام ساکن در قلمروی کشور تاکید شده است، بر همین اساس بسیاری از مراکز و نهادهای فرهنگی در این راستا برنامه ­هایی را سازماندهی و اجرا می­کنند.

منبع: وزارت فرهنگ جمهوری باشقیرستان

https://culture.bashkortostan.ru/presscenter/news/۳۱۵۶۶۳/

کد خبر 2613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =