۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵

والری یاکوف، « در شرایط بغرنج سیاسی و روابط نامطلوب بین کشورها، ضرورت فرهنگ بیش از پیش حس می شود.

رئیس فستیوال «دنیای تئاتر روسیه» به مسائل مطرح در مقابل تئاتر روسیه می پردازد. والری یاکوف رئیس دنیای تئاتر روسیه در رابطه با نقش تئاتر و فعالیت فرهنگی در دنیای امروز اظهار داشت، «امروزه نقش تئاتر روسیه در اروپا و آمریکا بسیار پررنگ تر از سال های گذشته است. در شرایط سیاسی بغرنج و روابط نامطلوب بین کشورها، ضرورت فرهنگ بیش از پیش حس می شود. اهالی فرهنگ و هنرمندان می توانند با نقش آفرینی فرهنگی و فعالیت سازنده این تنش ها و فشارهای سیاسی را کاهش دهند و شرایط توسعه روابط دوستانه بین کشورها را فراهم کنند.»

رئیس دنیای تئاتر روسیه افزود، فعالان فرهنگی و تئاتر با حفظ و توسعه سنت هنر روسیه و زبان و فرهنگ روسیه در واقع به فعالیت میسیونری می پردازند. حمایت از این فعالیت بسیار حائز اهمیت است. از ۸ تا ۱۲ ماه ژوئن در برلین دومین فستیوال بین المللی «دنیای تئاتر روسیه» برگزار گردید، که در آن نمایندگانی ازکشورهای آلمان، انگلیس، آمریکا، دانمارک، سوئیس، اسرائیل و لهستان حضور یافتند. در این فستیوال بیش از ۳۰ هیئت شرکت کردند. در همین راستا، گروه تخخصی و کارشناسی متشکل از منتقدان و کارشناسان تئاتر روسیه تشکیل شد.

تئاترهای اجرا شده بسیار زیبا و در ژانر های مختلف کلاسیک و درام روسیه بودند. به عنوان مثال تئاتر «اکی» از لهستان نمایشنامه «پرستو» که یک کار موزیکال و تاثیرگذار بود را ارائه نمود. تئاتر «دیالوگ» نیویورک نمایشنامه ادبی-رمانتیک در باره زندگی پاسترناک، «آفتاب پرست» از لندن «خانه عروسکی» ایبسین، را ارائه دادند.

کشورهای زیادی از تئاتر روسیه دعوت نمودند تا میزبان برگزاری این فستیوال باشند. شهر برلین انتخابی آگاهانه و کارشناسی شده بود؛ چرا که آلمان تنها کشوری است که در آن ده ها تئاتر روسیه (حتی بیش از هفتاد تئاتر روسی) فعالیت می کند و حدود چهار میلیون نفرهم زبان روسی را می دانند.

البته نه تنها گویشوران و مهاجران روسی، بلکه شهروندان آلمانی و دیگر ملیت ها در این فستیوال شرکت کردند و تئاتر های بسیار زیبایی را به نظاره نشستند. یوگینی کنیازیف هنرمند برجسته روس از جمله مهمانان ویژه این فستیوال بود. در این فستیوال کارگاه های آموزشی و جلسات نقد و بررسی تئاتر روسیه برگزار گردید.

سال گذشته این فستیوال در ایتالیا برگزار گردید. البته شمار شرکت کنندگان در دور گذشته فستیوال از سال جاری کمتر بود. در فستیوال سال گذشته نمایشنامه «ازدواج» گوگول توسط تئاتر ایتالیایی به نمایش گذاشته شد و این نمایشنامه دربالاترین سطح کیفی اجرا گردید. امروزه تئاتر روسیه در سراسر جهان رواج دارد و در نتیجه تلاش های بی وقفه اهالی فرهنگ و تئاتر روسیه این هنر و صنعت روز به روز توسعه و در تمام کشورهای جهان ترویج می یابد.

نمایندگان تئاتر روس با افزایش سطح دانش خود در حوزه تئاتر روسیه به ترویج فرهنگ روسی در سراسر جهان می پردازند و این فرهنگ غنی را به خوبی معرفی می کنند.

منبع خبر: ایزویستیا

https://iz.ru/۷۵۳۴۱۱/valerii-iakov/chtoby-pomnili

کد خبر 2671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =