چرا جمهوری داغستان پرچمدار جامعه اسلامی روسیه نیست؟

روسلان قربان اف، روزنامه نگار: چرا جمهوری داغستان پرچمدار جامعه اسلامی روسیه نیست؟ جمهوری داغستان در مورد روساء چند سال اخیر خود خوش شانس نبوده است. تمامی روسای جمهوری داغستان پس از شوروی از اسلام، فرهنگ اسلامی، میراث اسلامی که این جمهوری از آن غنی بود، فاصله دارند. از نظر ذهنیت و تربیت، آنها از شوروی سابق هستند؛ اسلام برای آنها فضایی بیگانه است.

 محمد علی محمد اف، موخا علی یف، رمضان عبداللطیف اف تربیت شده و دارای ذهنیت خداناباوری شوروی هستند. ایشان حتی نمی‌دانستند که از چه زاویه‌ای به اسلام نزدیک شوند، با چه زبانی با مسلمانان خود سخن بگویند.

محمد علی محمداف هرزگاهی تلاش می‌کرد که خود را پیرو اسلام جلوه دهد. اما عدم سطح کافی آشنایی با فرهنگ و علوم واقعی اسلامی اجازه نداد که به طور کامل این مسئله را به جامعه اسلامی و مسکو نشان دهد.

وی نتوانست به مسکو نشان دهد که داغستان چه نقشی را می‌تواند در برقراری ارتباط مسکو و دیگر کشورهای جهان اسلام ایفا نماید.

اداره دینی مسلمانان این جمهور یکی دیگر از این عوامل است. اداره دینی مسلمانان جمهوری داغستان با احتیاط با مسائل توسعه روابط این جمهوری و کشورهای جهان اسلام برخورد می‌کند و مدیریت جمهوری را به برقراری ارتباط تنگاتنگ با دیگر کشورهای جهان اسلام جلب نمی‌کند.

در مقابل، صلاح مژییف مفتی چچن با رمضان قدیروف هم فکر و متحد است. آنها در قالب یک اتحاد خط واحد استراتژی تبدیل جمهوری چچن را به رهبری قفقاز و ارتباط با دیگر کشورهای جامعه اسلامی از جمله عربستان سعودی را طی می‌کنند.

در مورد جمهوری اینگوشتیا بایستی گفت که یونس یوکورف رئیس‌جمهور، مفتیت این جمهوری را در برقراری ارتباط با دیگر کشورهای جهان اسلام را به طور کامل کنار گذاشته است. به دلیل تنش شدید بین آنها، رئیس جمهوری ایشان را از شرکت در زندگی اجتماعی، سیاسی و دیپلماتیک مدیریت انگوشتیا حذف کرده است.

با این وجود، به نظر می‌رسد، که موثرترین اداره دینی روسیه در داغستان قرار دارد. اما موضع محتاطانه روحانیت این جمهوری تاکنون اجازه نداده است که پتانسیل فرهنگ اسلامی، روشنفکری، علمی و معنوی خود را به مسکو و کشورهای جهان اسلام نشان دهد. 

روسلان آیسین، سردبیر روزنامه «پاایستینه»: پتانسیل داغستان به طور کامل گشوده نشده است. داغستان بزرگترین جمهوری با فرهنگ غنی اسلامی است. این پتانسیل تحت شعاع تضاد و تنش های داخلی، حل مشکلات فساد و اقدامات ناصحیح مسئولین قرار دارد.

در یک جمله، جمهوری داغستان توان خود را برای حل مشکلات داخلی قرار داده است، تا مسائل بین‌المللی. زمانی که رمضان عبداللطیف اف به عنوان رئیس جمهور داغستان معرفی شد، همگان گمان کردند که وی فساد و بی نظمی را در این منطقه ریشه‌کن می‌کند. اما متاسفانه وی باعث تشدید روند فساد و بی نظمی شد. روش‌ها و نگرش دو پهلو او نسبت به جهان اسلام اجازه نگرش صحیح را نداد و در جهان اسلام به طور منفی نمایان شد. به همین دلیل هیچ مدیری در پی برقراری ارتباط با او نبود.

مسکو با آگاهی از این مسئله، رئیس جمهوری داغستان را در مذاکرات و نشست‌های خود با کشورهای اسلامی دخیل ننمود؛ به عبارتی یک شخص توانست پتانسیل بالا جمهوری داغستان با میراث و تاریخ هزار ساله اسلامی را ناپدید نماید.

منبع خبر: آن قفقاز

https://onkavkaz.com/news/1906-chechnja-i-ingushetija-stali-liderami-kavkaza-v-glazah-islamskogo-mira-a-dagestan-zaterjalsja-n.html

کد خبر 2704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =