دومای دولتی پیام رسان های اجتماعی را بیشتر مورد بررسی قرار داده و از آنها می خواهد در صورت لزوم برای نظارت بر ارتباطات جمعی روسیه با مراجع ذیصلاح همکاری کنند.

نمایندگان دومای دولتی به امور تنظیم اینترنت همت گماشته‌اند. همین امروز در شور اول لایحه‌ای تصویب می‌شود که اجازه می‌دهد دسترسی به پایگاه‌های اینترنت بخاطر خودداری از حذف اطلاعات لطمه زننده به حیثیت شهروندان مسدود شود. دیروز هم اصلاحیه قانون تنظیم فعالیت شبکه‌های اجتماعی به دوما فرستاده شد. شبکه‌های اجتماعی باید در آینده درخواست‌های کاربران را ثبت و به محض درخواست نظارت بر ارتباط جمعی روسیه به این نهاد واگذار کنند. آنها همچنین باید ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مربوط به قوانین انتخاباتی و همه پرسی را رعایت کنند.

نهاد ذیصلاح برای مبارزه با انتشار اکاذیب در مورد "اطلاعات مهم اجتماعی" می‌تواند درخواست کند از انتشار اطلاعات مشخص جلوگیری شده یا اطلاعات منتشر شده و نسخه‌های آن حذف شود. صاحبنظران حقوقی می‌گویند امکان دارد در مورد تعیین مفهوم "اطلاعات مهم اجتماعی" و موثق بودن این اطلاعات تعبیرهای فوق العاده متفاوتی به میان آید. پایگاه‌های دارای کاربران کثیر به دشواری بتوانند همه اظهارات بیان شده را پیگیری کنند. یعنی می‌تواند موازین تعیین شده در قانون نادیده گرفته شود.

نمایندگان این حوزه هم در مورد لایحه دیدگاه منفی دارند. در بخش مطبوعات "Mail.Ru Group" (صاحب سه شبکه اجتماعی بزرگ روسیه) گفته شد قوانین موجود اختیارات لازم را به نهادهای دولتی واگذار می‌کند و نیازی به ابتکار جدید در این حوزه نیست. در بخش مطبوعات "یاندکس" (Yandex) به روزنامه کمرسانت گفته شد در واقع از پایگاه اینترنتی درخواست می‌شود مانند دادگاه اقدام و در مورد هماهنگی مطالب با قوانین قضاوت کند. امری که از اختیار این پایگاه‌ها خارج است.

تلگرام کلید رمز را نداد[۱]

دیروز مهلت اتمام حجت مقامات به مسئولین پیام رسان تلگرام به پایان رسید. برغم درخواست سرویس فدرال امنیت و نظارت بر ارتباط جمعی روسیه، تلگرام تاکنون کلید لازم برای رمز گشایی مکاتبه کاربران را تحویل نداده است. خودداری تلگرام می‌تواند اساسی برای آغاز روند محدود کردن دسترسی آن به خاک روسیه باشد. نظارت بر ارتباط جمعی روسیه برای این منظور قصد دارد به دادگاه مراجعه کند.

سارکیس داربینیان (Sarkis Darbinian) رئیس مرکز حقوق مجازی و حقوقدان "آزادی ارتباط جمعی روسیه" می‌گوید تصمیم مربوط به مسدود کردن تلگرام در نظارت بر ارتباط جمعی روسیه یا دادگاه اتخاذ نمی‌شود. تصمیم مربوط از طرف دفتر ریاست جمهوری اتخاذ خواهد شد و "بنا بر برخی شواهد جنبی این تصمیم قبلاً اتخاذ شده است". کارن کازاریان (Karen Kazarian) رئیس بخش تحلیلی انجمن روسی ارتباطات الکترونیک می‌گوید خودداری تلگرام از رعایت درخواست اجرا نشدنی و تلاش مقامات برای مسدود کردن دسترسی آن به روسیه روند توسعه شبکه اینترنتی رونت روسیه در آینده را نشان می‌دهد. وی خاطر نشان می‌کند پس از سرویس فدرال امنیت دیگر سرویس‌های ویژه هم می‌توانند درخواست کنند اطلاعات مربوطه به آنها واگذار شود در حالی که بسیاری از مقامات روسیه از خدمات تلگرام استفاده می‌کنند.

منبع خبر: بولتن خبری سفارت ج.ا.ایران در مسکو

https://www.kommersant.ru/doc/۳۵۹۳۶۰۰

تاریخ خبر: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷


[۱] ولادیسلاو نووی (Vladislav Noviy)، رومان ریژکوف (Roman Rizhkov)

روزنامه کمرسانت، ۰۵/۰۴/ ۲۰۱۸

https://www.kommersant.ru/doc/۳۵۹۳۶۰۰

کد خبر 2853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =