۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۷

روسیه، ۷۳مین سالگرد جشن پیروزی در جنگ جهانی دوم را با شکوه هرچه بیشتر جشن می گیرد.

هر سال به تاریخ نهم ماه می در سراسر روسیه، روز پیروزی با شکوه روسیه در جنگ دوم جهانی جشن گرفته می شود. به مناسبت این پیروزی در جنگ بزرگ میهنی و یاد و گرامیداشت سربازان در میادین جنگ، به طور سنتی در مسکو در میادین اصلی پایتخت، جشن باشکوهی برگزار می شود. ساکنان و مهمانان شهر به یاد قربانیان و بازماندگان، با اجرای برنامه های رسمی و جشنواره های محلی، این روز را جشن می گیرند.

جشن پیروزی در تاریخ ۹ می سال ۲۰۱۸ با برنامه های متنوعی همراه است. صبح روز نهم ماه می، جشن ها از ساعت ۹ صبح آغاز می شود. ساعت ۱۰ صبح، پاراد و رژه پیروزی سنتی در میدان سرخ آغاز خواهد شد که در کانال های مرکزی تلوزیون روسیه و در صفحه نمایش بزرگ در مرکز شهر  برای شهرونداننمایش داده می شود. رژه نظامی، سه ساعت به طول می انجامد، و شهروندان مسکو و بازدید کنندگان جشن ۷۳ مین سالگرد پیروزی روسیه بر آلمان را جشن می گیرند. در ساعت ۱۵ به وقت مسکو «هنگ جاویدان - مسکو ۲۰۱۸» به اجرای برنامه می پردازد. شرکت کنندگان، پرتره قهرمانان جنگ بزرگ میهنی، اقوام و دوستانی که در عملیات نظامی جنگ جهانی دوم شرکت کرده اند را در دست می گیرند، و به سمت خانه های بازماندگان جنگ جهانی حرکت می کنند.

رژه باشکوه پیروزی «هنگ جاویدان» در سال ۲۰۱۸:

به طور معمول، نیروهای نظامی روسیه در تاریخ ۹ می، رژه بزرگ نظامی را برپا می نمایند. این رویداد در سال جاری به همان اندازه بزرگ و فراگیر خواهد بود. راهپیمایی نظامی در سراسر میدان اصلی کشور (میدان سرخ) با حضور بیش از ۱۲ هزار نفر برگزار می شود. این رژه نظامی با حمل پرچم پیروزی و پرچم روسیه، و به دنبال یک دقیقه سکوت به یاد سربازان افتخار آمیز جنگ جهانی دوم همراه می گردد.

این مراسم با حضور دانشجویان از موسسات آموزش نظامی و سربازان نظامی با تجهیزات مدرن آغاز خواهد شد. نکته اصلی این نمایش، حضور تجهیزات نظامی جدید روسیه خواهد بود. امسال، در میدان سرخ بیش از ۱۲۰ وسایل نقلیه جنگی، و در آسمان تعداد ۷۳ هواپیما و هلیکوپتر نظامی به یاد تاریخ پیروزی بزرگ روسیه حضور خواهند داشت.

یک سنت جدید با عنوان «هنگ جاویدان» در جشن روز پیروزی در روسیه، از سال ۲۰۱۴ آغاز شده است. این کمپین به یاد  نسل های گذشته جنگ جهانی دوم اختصاص داده شده است و واقعا محبوب است. هر شهروند عادی می تواند به این رویداد بپیوندد. در سال گذشته، حدود ۸۰۰ هزار نفر در این هنگ شرکت کردند، آنها پرتره بستگان نزدیک و دور، که زندگی خود را برای پیروزی بر دشمن فدا کرده اند را حمل نمودند.

جنگ جهانی دوم، از تاریخ اول سپتامبر ۱۹۳۹ تا ۲ سپتامبر ۱۹۴۵ به طول انجامید. این جنگ بسیاری از کشورهای جهان را درگیر کرد، دو دسته با نام متحدین و متفقین به مبارزه با یکدیگر پرداختند. این جنگ توانست بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از ۳۰ کشور مختلف را به صورت مستقیم در گیر کند. در طول این جنگ کشورهای مختلف، تمامی توان اقتصادی، صنعتی و علمی خود را صرف جنگ کردند. کشتار جمعی غیرنظامیان و بمباران‌های هدفمند علیه مقاصد صنعتی و مسکونی (که به مرگ بیش یک میلیون نفر از جمله در حملات اتمی به دو شهر ژاپنی انجامید) فاجعه ای بسیار بزرگ بود. بیش از ۷۰ میلیون نفر در این جنگ فاجعه بار کشته شدند.

در این جنگ، شوروی بدون بکارگیری تسلیحات اتمی ابتدا آلمان هیتلری و سپس ژاپن را وادار به تسلیم کرد. اتحاد جماهیر شوروی ظرف ۴ روز کاری، ارتش ژاپن را شکست داد و آنها را مجبور به تسلیم کردند. روسیه بالاخره توانست در پایان جنگ جهانی دوم، بخش جنوبی ساخالین و جزایر کوریل را برای همیشه به روسیه بازگردانند.

تاریخ برگزاری جشن پیروزی ۹ می در اتحاد جماهیر شوروی تا فدراسیون روسیه:

اولین روز پیروزی روسیه در جنگ جهانی دوم، در سال ۱۹۴۵ جشن گرفته شد. دقیقا در ساعت ۶ صبح روز ۹ می، همه بلندگوهای کشور طبق فرمان شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی، روز ۹ می را به عنوان جشن رسمی اعلام نمودند. در آن روز، هزاران نفر با ۳۰ بار شلیک اسلحه، پیروزی را در آسمان نواختند. خیابان های شهر در پایان جنگ با آواز خواندن، در آغوش گرفتن، بوسیدن و گریه خوشحالی همراه شد. اولین روز پیروزی، بدون رژه نظامی به پایان رسید، برای اولین بار، مراسم صلح در ۲۴ ژوئن همان سال، در میدان سرخ برگزار شد. یک ماه و نیم برای آماده سازی این روز وقت صرف شد. سال بعد، این رژه به یک بخش جدایی ناپذیر از جشن پیروزی در جنگ جهانی تبدیل شد.

با این حال، جشن با شکوه روز پیروزی، تنها سه سال ادامه یافت. از سال ۱۹۴۸، در کشور موضوع ساخت کارخانه ها، جاده ها، مؤسسات آموزشی و کشاورزی و  بازسازی کشور در اولویت قرار گرفت. بودجه قابل توجه جشن  روز پیروزی، برای ساختار و بازسازی کشور در نظر گرفته شد. برژنف رهبر روسیه در سال ۱۹۶۵، در سالگرد بیستمین سال پیروزی بزرگ، در تقویم اتحاد جماهیر شوروی، بار دیگر روز ۹ می را به عنوان جشن ملی به ثبت رساند. این روز به یاد ماندنی با یاد سربازان و  پیروزی در میدان جنگ و پشت خطوط دشمن، از آن روز تا کنون به صورت باشکوهی جشن گرفته می شود.

منبع خبر: خبرگزاری وردیو، پروندرا

http://wordyou.ru/۳۳۲۳۰۳-na-prazdnovanie-dnya-pobedy-۹-maya-۲۰۱۸-goda-v-moskve-zaplanirovany-pamyatnye-meropriyatiya-۳.html

https://pronedra.ru/kakaya-godovshhina-pobedyi-budet-otmechatsya-۹-maya-۲۰۱۸-goda-۲۱۹۵۵۰.html

تاریخ خبر: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

کد خبر 2945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =