جامعه شناسان مرکز لوادا-سنتر از ساکنان ۱۳۴ شهر و شهرستان ۴۶ استان کشور سئوال کردند که آیا دختران حق دارند با حجاب در مؤسسات آموزشی حضور یابند؟

جامعه شناسان مرکز لوادا-سنتر از ساکنان ۱۳۴ شهر و شهرستان ۴۶ استان کشور سئوال کردند که آیا دختران حق دارند با حجاب در مؤسسات آموزشی حضور یابند؟ ۷۴% شهروندان به این سئوال پاسخ منفی دادند که از این تعداد ۳۶% در مجموع مخالف حجاب در مدارس هستند و ۳۸% قطعاً مخالف آن هستند. در عین حال ۱۸% جمعیت آماری لازم نمی دانند که استفاده از حجاب در مدارس ممنوع شود در حالی که ۹% در این مورد نظر مشخصی ندارند. یادآوری می شود که اوایل سال جاری در پی سلسله مناقشات در مدارس، دمیتری لیوانوف وزیر آموزش و علم روسیه موضع گیری رسمی نهاد خود را ابراز کرد و گفت که لباس دانش آموزان نباید مذهبی باشد.

خانم کارینا پیپیا کارشناس مرکز لوادا سنتر معتقد است که این مخالفت عموم مردم با حجاب نتیجه اسلام هراسی است. وی گفت که بنا به نظرسنجی های قبلی، طی مدت زیادی مناقشات جنگی و اعمال تروریستی باعث برخورد منفی با مهاجران از قفقاز شده بود ولی در سال ۲۰۱۴ در شرایط بحران اوکراینی  توجه عمومی از نگرانی از رفتار مسلمانان به دشمن خارجی منتقل شد. لیکن نظرسنجی اخیر نشان داد که اسلام هراسی هم از بین نرفته است. به گفته خانم پیپیا همین برخورد با مسلمانان در کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، آلمان و بریتانیا مشاهده می شود که آنجا بیش از نیمی از جمعیت آماری به طور شعاری از برخورد مثبت خود با مسلمانان خبر می دهند ولی حمل حجاب در مدارس به عنوان ابراز احساسات دینی با مخالفت اکثر آنها روبرو می شود. به گفته این کارشناس، حوادث مرتبط با داعش بر نتایج این نظرسنجی اثر چندانی نگذاشته است زیرا تنها ۱۰% مردم صرف نظر از همه گزارش های تلویزیونی، از داعش و خطرات ناشی از آن اطلاع دارند.

خانم پیپیا به تنویر افکار عمومی درباره انواع مختلف اسلام دعوت می کند که برنامه جدید دولتی هماهنگی روابط بین قومی از این نظر می تواند مفید باشد. در پایان مقاله اضافه شده است که در حالی که در سراسر روسیه ۷۴% مردم مخالف حجاب در مدارس هستند، در مسکو این رقم به ۹۱% رسیده است. در میان گروه های سنی، افراد سالخورده کمتر از همه حاضرند با حجاب در مدارس سازش کنند.


 ماریا یولکینا (روزنامه ایزوستیا)

کد خبر 3086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =