انجمن نظامی-تاریخی روسیه (وریو) کار بر روی ساخت مجسمه های یادبود شخصیت های برجسته و مدافع کشور را ادامه می دهد.

انجمن نظامی-تاریخی روسیه (وریو) در نظر دارد در ماه اکتبر در باغ موزۀ آهنگساز «ایوانوکا» (استان تامبوف) ساخت یادبود "سرگئی راخمانینوف" در روستای پریوالنویه در منطقۀ استاوراپولسکی  یادبود ماتوی پلاتوف سرکرده کازاک­های دن و همچنین مجسمۀ نیم ­تنۀ یکی از مشهورترین فداکاران قرن بیستم، "لوکای مقدس"، پزشک و روحانی­ای که تبعیدها و زندان­های بسیاری را پشت سر گذاشته و جان صدها نفر را از نابینایی نجات داده است، رونمایی کند.

در منطقۀ راسکازوا با همکاری این انجمن در ساختمان­های مدارس و شهرداری تابلوهای یادبود قهرمانان اتحاد جماهیر شوروی و دارندگان نشان افتخار ایجاد خواهد شد. در این شهر یادبود سرباز پیروز شوروی نیز ساخته خواهد شد.

این انجمن تا کنون بیش از ۱۳۰ مجسمه یادبود در داخل و خارج از روسیه ساخته است که در میان آنها مجسمۀ ولادیمیر مقدس در مسکو، یادبودهای قهرمانان جنگ جهانی اول در "پاکلونیه گوری" ، یادبود «وداع دختراسلاو» در کنار ایستگاه قطار بلاروس، یادبود نیکولای دوم در بلگراد می­توان اشاره کرد.

چندی پیش این انجمن مسابقه ای برای ساخت «یادبود رژوسکی» اعلام کرد. در این نبرد در جنگ بزرگ میهنی بیش از یک میلیون نفر کشته شدند. ایدۀ ساخت یادبود قربانیان رژاوسکی از سوی سران دولتی اتحاد روسیه و بلاروس مطرح گردید.

مدیر اجرایی انجمن، ولادیسلاو کانونوف گفت این یادبود عظیم نخواهد بود، اما باید به قدر کافی بیانگر رشادت سربازان شوروی باشد. بیش از ۳۰ مجسمه ساز در این طرح به کار گرفته شده­اند. بهترین طرح در ماه دسامبر انتخاب خواهد شد. ساخت این یادبود زحمت فراوانی دارد اما باید در سال ۲۰۲۰ زمانی که ما ۷۵ سالگی این پیروزی را جشن می­گیریم، در تراس فدرال مسکو-ریگا در منطقۀ رژوف ساخته شده باشد. لازم به ذکر است که این یادبود با کمک­های مردمی ساخته خواهد شد.

با درنظر داشتن حواشی ساخت یادبود میخاییل کلاشنیکوف و کشف طرح تفنگ آلمانی این بنا[۱]، انجمن تصمیم دارد این بار کار مجسمه سازان را زیر نظر داشته باشد. ولادیسلاو کانونوف افزود «ما قصد نداریم آزادی خلاقیت را از آنها سلب کنیم، اما باید صحت تاریخی آن را تحت کنترل داشته باشیم»

منبع خبر: سایت روزنامه پارلمان

https://www.pnp.ru/social/voenno-istoricheskoe-obshhestvo-rasskazalo-o-novykh-pamyatnikakh-vydayushhimsya-lyudyam-i-zashhitnikam-rossii.ht


[۱] پس از پرده‌برداری از مجسمه یادبود میخائیل کلاشنیکف در مسکو، مشخص شد که در لوح فلزی پایه این مجسمه اشتباه فاحشی رخ داده است. در بخشی از این لوح، طرحی از مسلسلی حک شده که نازی‌های آلمان در جنگ جهانی دوم از آن استفاده می‌کردند.

کد خبر 3179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =