"رمضان قدیروف" رئیس جمهوری چچن خطاب به رئیس جمهوری اینگوشتیا گفت امیدوار است که وی شرایط را درک کند و به عنوان کارمند سابق آژانس امنیت فدرال بداند که مذاکره با وهابیون به جنگ و درگیری می انجامد.

 اخیرا در چچن مجلس (شورا) «پیروان طریقت قادریه و نقشبندیه» برگزار شد که محور اصلی موضوعات آن مقابله با تروریسم بود؛ اگرچه جهت­گیری اصلی آن به سمت چچن و اینگوشتیا تعریف شده بود. زیرا در این دو جمهوری پیروان دو طریقت نامبرده نسبت به سایر مناطق فدراسیون روسیه بسیار بیشتر هستند. در نشست مذکور سخنان تندی مطرح شد؛ از جمله رمضان قدیروف رئیس جمهوری چچن در فدراسیون روسیه اظهار کرد: "من امیدوارم که یونس بک یفکوروف رئیس جمهوری اینگوشتیا شرایط را درک کند. او به عنوان کارمند سابق آژانس امنیت فدرال و قهرمان روسیه باید بداند که مذاکره با وهابیون به جنگ و درگیری می­انجامد. ما به نوبه خود از این موضوع اظهار نارضایتی می­کنیم که پیروان فرقه سلفی در اینگوشتیا تریبون داشته و صدایشان را برای چچن بلند می­کنند."

   برخی فعالان دینی چچن تهدید به مرگ شده یا عبارات ایهام­گونه­ای خطاب به آنها طرح شده است. از جمله اینکه «برداشتن آنها از زمین کار سختی نیست» یا «آنها می­دانند که من چطور نیش می­زنم و چطور با آنها تسویه حساب می­کنم».

این سخنان برای نتیجه­گیری کفایت می­کند، اما تنها دلیل برای برگزاری مجلس اخیر نیست. مجلس و قطعنامه نهایی آن زنگ هشداری برای وقوع جریاناتی در قفقاز است که شاید در امت مسلمان روس این موضوع بسیار مهم به نظر برسد.

می­توان دلایل وقوع این جریانات را چنین توضیح داد که مناطق قفقاز همانطور که می­دانیم عمدتا مسلمان نشین بوده و دین اسلام قدمت زیادی در آن ندارد. مورخین قدمت دین اسلام را در این منطقه چندصد سال اعلام کرده ­اند. با این وجود بخش اعظم ساکنین قفقاز در نیمه دوم قرن نوزدهم به اسلام گرویدند، یعنی نزدیک به ۱۵۰ سال پیش. دین اسلام در قفقاز با نام شامیل گره خورده است. شرایط به این صورت بوده که فرقه تصوف به عنوان یکی از شاخه­ های اسلام در این منطقه توسعه بیشتری یافته و پیروان آن به دو شاخه تفکیک شده­اند که تفاوت­هایی با هم دارند؛ البته طریقت نقشبندیه و قادریه در میان اهل تصوف پیروان بیشتری دارند.

در میان این طریقت­ها نیز مجددا شاخه ­هایی ظاهر شده­اند و برخی گرد شیخ یا استاد دینی جمع شده و با خود مشغولند. تمام آداب و رسوم دینی تصوف در عرض یک قرن و نیم با آیین و رسوم مردم قفقاز در هم پیچیده شد. به این ترتیب، ساختار دینی و اداری در هم ترکیب شده و «اسلام مردمی» شکل گرفت.

     اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید و مردم قفقاز برای تحصیل به دیگر کشورها رفتند تا تحصیلات اسلامی کسب کنند. با گذشت زمان، به این نتیجه رسیدند که مسیر را تا کنون اشتباه طی کرده­اند.

سایر مسلمانان نه طریقت دارند، نه نهادهای مشابه آنها و نه استاد و غیره. برای یک قفقازی که تا امروز احترام به سنت و بزرگتر یک اصل بود، شرایط جدید دردآور شد. بنابراین بحث و اختلاف نظر با بزرگترها پیش آمد.

اواسط سال­های دهه نود قرن گذشته، در قفقاز مساجد جدید و خانه­های عبادت شکل گرفت که با حلقه­ای بسته و تحت کنترل وهابیون فعالیت می­کردند. اگرچه خیلی­ها می­دانند که این افراد ارتباط بسیار کمی با وهابیان واقعی داشتند. جزییات این حکایت را کنار گذاشته و به اسلام وارداتی و اسلام نابی می­پردازیم که خارج از طریقت به این منطقه وارد شده و تمام جمهوری­های قفقاز را تحت شعاع خود قرار داد. به نظر من، این موضوع به اندازه کافی مورد مطالعه قرار گرفته و واقعا بین رفتن به مسجد «به شکل جدید آن» و پیوستن به گروه­های زیرزمینی مسلح در قفقاز، ارتباطاتی وجود دارد.

نیروهای ویژه مدت­ زیادی مشغول خنثی کردن فعالیت­های این گروه ­های زیرزمینی در قفقاز بودند، اما نتوانستند آنها را به طور کامل نابود کنند. اوایل سال ۲۰۱۰ ناگهان توانستند بر آنها غلبه کنند و ریشه آنها کنده شد. اما افراد جدیدی ظاهر شدند که حتی به شکلی قانونی ادبیات «سلفی» را ترجمه و چاپ می­کردند. در اینگوشتیا به این موضوع همچون سابق کاری ندارند. تعداد زنان محجبه به شکل زنان خاورمیانه در خیابان­ها بسیار زیاد شده به طور کل «اسلام مردمی» آرام آرام جای خود را به اسلام «جدید» می­دهد. تا سال گذشته همه چیز آرام بود، اما در سال ۲۰۱۵ یکباره اختلاف­نظرها عمیق شده و به درگیری جدی انجامید.

موضوع اصلی اختلافات بلند کردن یا نکردن دست در هنگام ادای نماز بود. برداشتن یا برنداشتن کلاه در حین ادای نماز... آیا ذکر را باید اینطور خواند یا آنطور؟

با بالاگرفتن بحث، عیسی خمخایِف مفتی اینگوشتیا و پیرو «سنت­های گذشته» اواخر ماه مه از همه خواست که امام حمزه چوماکوف را از مسجد بزرگ نصیر کورت به آنجا بیاورند. حمزه چوماکوف اعتبار زیادی بین مردم دارد و هزاران نفر پشت سر او نماز جمعه را برپا می­کنند که عمده آنها جوانان هستند. بوی باروت از اختلافات به مشام رسید و حتی پلیس مسلح اطراف مسجد مستقر شد. حمزه چوماکوف توانست مردم را آرام کند. البته یک امام سلفی مذهب دیگر نیز در آرام کردن مردم نقش داشت. بعدها معلوم شد که این امامان با یونس بک یفکوروف رهبر اینگوشتیا گفتگویی داشته و او شخصا با بزرگان مردم تماس گرفته و آتش را خاموش کردند.

عقل سلیم می­گوید که اختلاف پیروان طریقت و سلفی بر سر مسایل دینی و الهیات نبوده است. حمزه چوماکوف و عیسی تسیچویف امام سلفی مذهب نیز تا پیش از آن جریان رقیب فکری یفکوروف محسوب می­شدند. اما امروز یفکوروف افسر نظامی که چندین جنگ را در کارنامه خود ثبت کرده، با بهره گیری از عقل سلیم از خود انعطاف نشان می­دهد. برخی شاهدان می­گویند که یفکوروف نمی­خواهد جامعه دو دسته شود. برای همین با واعظان سلفی هم عقیده شده است. حمزه چوماکوف در جایی به من گفت که یفکوروف متوجه شده که اختلاف با سلفی­ها اشتباه است.

بعد از این جریانات عیسی خامخویف از کرسی مفتی گری در جمهوری آرام آرام کنار گذاشته شد، چرا که نمی­توانست با مردم جامعه زبان مشترک پیدا کند.

این جریانات با احداث مرکز بزرگ اسلامی در پایتخت اینگوشتیا و مسجد بزرگ و دانشگاه اسلامی با هزینه امیر قطر، تمیم بن حماد التنی همراه شد. عملا پای قطری­ها به اینگوشتیا باز شده و هیات اینگوشتیا از جمله مفتی خامخویف به قطر رفتند که پس از آن بحث حول سلفی­ها و حضور آنها در جمهوری بالا گفت.

عیسی خامخویف تمایل به کناره گیری از جایگاه خود را نداشت. اصرار کرد که از موضع گیری موجود برای مقابله با تروریسم احتمالی، به تنگ آمده است و  با طرح این سخنان به دنبال یک حامی از چچن گشته و رمضان قدیروف را هدف قرار داد.

یفکوروف با قدیروف ارتباطات طولانی و سعی در متزلزل ساختن دفتر ریاست جمهوری داشتند که به نتیجه نرسید.

پی بردن به کلاف سردرگم قفقاز چندان ساده نیست و ارتباطات رهبران، پول و قدرت بسیار دشوار است. قفقاز در حال طی کردن دوران گذار است. آنچه روشن است این است که ساختار قبیله ­ای جای خود را به ساختار جدیدی می­دهد که تفسیر افراطی از قوانین اسلام را مبنی قرار خواهند داد و نه اسلام عرفی را. مشابه این جریانات در امت مسلمان روس در جمهوری­های تاتارستان، باشقیرستان و ولگا رخ داد.

بعد از برگزاری مجلس نامبرده، رسانه­ های چچن چند روزی به این مساله پرداختند، اما اینگوشتیا کاملا آرام بود. مسئولین اینگوشتیا در حال آماده سازی برنامه توسعه اقتصادی جمهوری هستند و هیچ کاری به حرف­ها و سخنان همسایگان خود ندارند.

منبع: روزنامه نووایا گازتا

http://www.novayagazeta.ru/columns/۷۱۷۰۵.html

کد خبر 3189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =