تحقیقات انجام گرفته شده توسط مرکز مطالعات افکارسنجی عمومی روسیه نشان می دهد که بالغ بر نیمی از ( تقریبا %۶۰) مردم روسیه با طرح ممنوعیت فروش مشروبات الکلی برای افراد زیر ۲۱ سال موافق هستند، و بیش از %۴۰ نیز معتقد هستند که اقدامات انجام گرفته در راستای کاهش مصرف این مشروبات ناکارآمد است و به قدر کافی سخت و جدی نیست.
در گزارش منتشر شده توسط مرکز مطالعات افکارسنجی عمومی روسیه آمده است، ممنوعیت فروش مشروبات الکلی به افراد زیر ۲۱ سال از جمله مواردی است که توسط مردم روسیه به عنوان یکی از راه های صحیح و موثر در راستای کاهش میزان مصرف این مشروبات شناخته شد (%۵۸).
بر اساس این تحقیق، حدود %۵۴ مردم روسیه حامی طرح تبلیغ روش و سبک زندگی سالم و همچنین % ۴۹ نیز مخالف تبلیغ مشروبات الکلی به عنوان دیگر راه های مقابله با افزایش مصرف این نوع مشروبات می باشند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که طی ۱۳ سال اخیر شمار آن دسته از افرادی که معتقد هستند برای مصرف بیش از حد و همچنین حضور افراد در حالت مستی در مجامع عمومی بایستی پرونده کیفری تشکیل داد و آنان را مجرم خطاب نمود، بسیار کاهش یافته است (از رقم %۳۹ به %۳۳).
وضع و اجرای قانون کلی منع مصرف مشروبات الکلی از جمله راه های مقابله با مصرف این مشروبات بود که با کمترین میزان رای همراه بود، و تنها %۱۲ مردم روسیه با این روش موافق هستند.
%۳۷ پرسش شوندگان اظهار داشتند که در نزدیکی محل زندگی آنان مراکز فروش مشروبات الکلی وجود دارد. حدود %۴۱ مردم روسیه معتقد هستند که اقدامات کنونی دولت در راستای کاهش مصرف مشروبات الکلی ناکافی است، و تنها %۸ این اقدامات را افراطی و سنگین می دانند. % ۳۲ نیز این اقدامات دولتی را کافی و مناسب می دانند.
بر اساس این تحقیق، اغلب (%۴۶) گرایش به مصرف مشروبات الکلی را از جمله بیماری هایی می دانند که بایستی توسط مراکز پزشکی و درمانی به صورت تخصصی و هدفمند درمان شوند، و تقریبا یک سوم (%۳۱) پرسش شوندگان نیز این مقوله را نوعی بیماری اجتماعی می خوانند.
لازم به ذکر است که این تحقیق توسط مرکز مطالعات افکارسنجی عمومی روسیه در تاریخ ششم ماه سپتامبر سال جاری و از طریق تماس تلفنی با شهروندان روسی انجام گرفت که در آن ۱۶۰۰ نفردر رده سنی بالای ۱۸ سال شرکت نمودند.
آمار رسمی نشان می دهد که طی سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ میزان مصرف مشروبات الکلی در فدراسیون روسیه کاهش قابل توجهی است. کارشناسان نیز این مهم را نتیجه اقدامات صحیح دولت و کنترل بر ترویج این نوع مشروبات می دانند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۱ فروش این مشروبات در ایستگاه های پمپ بنزین ممنوع شد و در سال ۲۰۱۳ تبلیغ این مشروبات در رسانه های جمعی غیر الکترونیکی ممنوع گردید.
علاوه بر این، از جمله این اقدامات پیشگیرانه انجام گرفته می توان به اقدام دولت در سال ۲۰۱۶، در خصوص افزایش حداقلی قیمت این مشروبات و همچنین محدودیت هایی که در فروشگاه ها برای خرید این مواد در نظرگرفته شده، اشاره کرد. برای خرید این محصولات محدودیت سنی خریدار در نظر گرفته می شود و حتی نیاز به ارائه کارت شناسایی هم مطرح است و خرید به صورت عمده فقط و فقط با هدف تامین کالای مورد نیاز مراکز تجاری ممکن است که آن هم روند قانونی خود را دارد.
منبع: خبرگزاری تاس
نظر شما