آمارها نشان می دهد که میان ماه های ژوئن تا سپتامبر بیشترین تعداد ثبت ازدواج در مسکو وجود دارد.

برای دهمین سال پیاپی روز خانواده، عشق و وفاداری هشتم جولای در پایتخت روسیه را جشن گرفتند. در آستانه این روز "ایرینا موراویوا" مدیر اداره ثبت ازدواج و طلاق مسکو در خصوص وضعیت تشکیل خانواده در مسکو توضیحاتی را ارائه کرد که به شرح زیر است:

طبق سنتی که از ده سال پیش بنیان گذاشته شده، در روز «خانواده، عشق و وفاداری» زوج­های زیادی به عقد ازدواج هم درمی­آیند و امسال هم ۱۱۱۶ زوج در این روز ازدواج خود را ثبت کردند. برای مقایسه می­توان گفت که سال گذشته ۹۳۶ زوج در این روز رسما ازدواج کردند. علاوه بر زوج­های جوان، در این روز افرادی که ۲۵ سال و یا بیشتر در کنار هم زندگی را سپری کرده­اند نیز در جشن شرکت می­کنند و آنان که کارنامه زندگی خانوادگی خوبی داشته و فرزندان شایسته­ای تحویل جامعه داده باشند، مدال یادبود «برای عشق و وفاداری» دریافت می­کنند. مسکو از همان سال ۲۰۰۸ که آغاز این برنامه بود، جشن را در ابعاد بزرگ برگزار می­کرد. در مجموعه­ های پارک-موزه­ های «تساریتسینا»، «پارک یکاترینسکی»، در موزه پوشکین، موزه «جنگ بارادینو» و در باغ «ارمیتاژ» و دیگر نقاط برنامه­ های متعددی برای خانواده­ها برگزار می­شود.

یکی دیگر از روزهای مورد علاقه زوج­های جوان برای ثبت ازدواج خود، روز «کراسنایا گورکا» است. در سرزمین روس باستان، به مناسبت فرارسیدن بهار و جشن و پایکوبی که نامش را کراسنایا گورکا گذاشته بودند(۲۲-۲۱ آوریل)، جوانان ازدواج خود را جشن می­گرفتند، اما امروزه بیشتر به تاریخ جشن­های کلیسایی و به ویژه عید پاک توجه بیشتری دارند. امسال این دو مناسبت باهم مصادف شدند و ۲۰۳۳ زوج در مسکو طی این دو روز ازدواج خود را ثبت کردند؛ سال گذشته ۱۱۵۷ زوج اقدام به ازدواج رسمی کردند.

از سال ۲۰۰۶ هر سال مراسم ویژه ­ای در روزهای «کراسنایا گورکا» برای ازدواج جوانان برگزار می­شد و سالن سفید شهرداری در خیابان توِرسکایا را برای این کار انتخاب می­کردند. اما امسال به مناسبت یکصد سالگی دفتر ثبت و ازدواج، ساختمان دومای شهر مسکو را برای این جشن اختصاص دادند. "الکسی شاپوشنیکوف" رئیس دومای شهر مسکو شخصا اسناد ثبت ازدواج سه زوج اول را تقدیم کرد.

تاریخ دیگری که برای ازدواج معمولا انتخاب می­کنند، روز شهر مسکو است. بسیاری از خیابان­ها معمولا برای تردد ماشین بسته می­شود و افراد به تفریح و پیاده روی می­پردازند. روز «والنتاین» اگرچه یک جشن غربی است، اما بسیاری از زوج­های جوان این روز را برای ازدواج انتخاب می­کنند. ۱۴ فوریه امسال در این روز ۳۳۹ زوج رسما ازدواج کردند. این تعداد برای یک سه شنبه زمستانی واقعا زیاد است.

به طور کل بین ماه­های ژوئن تا سپتامبر بیشترین آمار ثبت ازدواج را داریم. اگر بخواهیم ثبت ازدواج رسمی را با سال­های گذشته مقایسه کنیم، باید گفت که تعداد آن چندان تغییری نکرده است. در مسکو به طور متوسط طی ۵ سال گذشته ۹۷۹ ۹۴ خانواده تشکیل شده است.

بعد از تشکیل خانواده به میزان موالید می­رسیم. در پنج سال گذشته، گواهی­ های صادرشده برای تولد کودکان در مسکو حدود ۸،۶ درصد افزایش داشته است. اما نباید فراموش کرد که به زودی زمان بارداری نسل حاصل از متولدین سال­های ۹۰ فرا می­رسد. دهه ۹۰ در مسکو حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار گواهی ازدواج سالانه ثبت می‌شد که به نسبت سال­های کنونی بسیار کم است.

سنتی از دوران شوری به تازگی در مسکو زنده شده است که با نام نهادن روی کودک در ارتباط است. طبق این سنت، در مراسمی با شکوه کودک نامگذاری شده و گواهی زیبایی به والدین کودک اعطا می­شود. این سنت هنوز چندان از سوی مردم استقبال نشده است، اما دفتر ثبت عقد و ازدواج که مسئولیت ثبت گواهی تولد کودک و مدارک مربوطه را نیز بر عهده دارد همیشه آمادگی برگزاری این مراسم برای ثبت چنین روزی را دارد.

امسال درست یکصد سال از زمان تشکیل دفتر ثبت ازدواج و طلاق می­گذرد. به همین مناسبت قرار است جشنی برگزار شده و تسهیلاتی برای مراجعین در نظر گرفته شود. علاوه بر این در نظر است که اطلاعات آماری در خصوص اسناد ثبت شده ازدواج با تکیه بر آرشیو موجود تهیه شود و تا ماه اوت که روز شهر مسکو است، این گزارش آماده خواهد شد.

منبع: پورتال روزنامه «کولتورا»

http://portal-kultura.ru/articles/moskva/۱۶۴۷۹۸-irina-muraveva-v-moskve-ezhegodno-sozdaetsya-pochti-۹۵-tysyach-semey/

کد خبر 3325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =