اهانت به ارزش های روسیه در فیلم بریتانایی «مرگ استالین» باعث شد تا وزارت فرهنگ بنا به درخواست برخی از هنرمندان مجوز اکران فیلم را لغو کند.

چندی پیش در وزارت فرهنگ اکران عمومی فیلم «مرگ استالین» با حضور فیلم­سازان، نمایندگان امور خارجه دوما، نمایندگان انجمن تاریخ نظامی روسیه، سازمان­های عمومی و همچنین اعضای شورای عمومی وزارت فرهنگ روسیه انجام شد. پس از آن وزارت فرهگ تصمیم گرفت تا مجوز اکران این فیلم لغو شود.

به گفته اولگا لووبیموا قائم مقام بخش سینمایی وزارت فرهنگ، «براساس بند «د» قانون شماره ۲۰، مربوط به صدور، لغو و عدم صدور مجوز، که در سال ۲۰۱۶ توسط دولت فدراسیون روسیه تایید شده است، این لغو صورت گرفته­ است.»

وی دلیل لغو مجوز را به نمایش گذاشتن مطالبی دانست، که پخش آنها در روسیه ممنوع است. در راستای این تصمیم، تهیه­ کننده فرصت دارد تا طی ۳۰ روز کاری مجوز را به وزارت فرهنگ تحویل دهد.

پیش از این، گروهی از چهره ­های فرهنگی و همچنین سیاستمداران نامه­ ای خطاب به ولادیمیر مدینسکی وزیر فرهنگ، به وزارت فرهنگ ارسال نمودند و خواستار بررسی کارشناسی حقوقی در  مورد این فیلم بریتانیایی به کارگردانی آرماندو ایانوچی شده بودند. آنها در این نامه همچنین خواستار  لغو مجوز اکران عمومی فیلم تا پایان کارشناسی حقوقی شدند.

در بیانیه  ­ای که پس از اکران فیلم در وزارت فرهنگ نوشته شد آمده است که، «پس از تماشای این فیلم بر ما روشن شد که این فیلم نه تنها از بازی­ها و صحنه­ آرایی ضعیفی برخوردار است، بلکه در واقع یک هجو بی­ اساس و نادرست در مورد تاریخ کشور ما است. اثری به اصطلاح کمدی که خصمانه چهره هم میهنان ما را که توانستند بر فاشیم پیروز شوند، سیاه جلوه می­دهد.»

در بیانیه همچنین آمده است، «ما معتقدیم که این فیلم، فیلمی افراطی گرایانه با هدف تحقیقر شان و منزلت روسیه (شوروی) است، همچنین تبلیغاتی منفی در راستای بی­ارزش ساختن جایگاه ملی و اجتماعی مردم شوروی در آن دیده می­شود.» همچنین آنها افزودند، در آنونس فیلم نیز به طور واضح اهانت به سرود ملی روسیه قابل رویت است.

منبع خبر: سایت وزارت فرهنگ روسیه

https://www.mkrf.ru/press/news/minkultury_otozvalo_prokatnoe_udostoverenie_u_filma_smert_stalina/

کد خبر 3375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =