کریدور نخجوان را میتوان جاده ابریشم جدید آذربایجان و ترکیه نامید

کادمیسین عیسی حبیب بیلی: راهرو نخجوان را می توان جاده ابریشم جدید آذربایجان و ترکیه نامید

آکادمیسین عیسی حبیب بیلی نماینده مجلس ملی و مدیر انستیتوی ادبیات نظامی گنجوی آذربایجان، مصاحبهای گسترده تحت عنوان "کریدور نخجوان – جاده ابریشم جدید" با روزنامه "ینی شفق" ترکیه در رابطه با پیروزی شکوهمند آذربایجان در جنگ آزادی سازی قره باغ انجام داد. این مصاحبه روزنامه در دو نسخه چاپی و الکترونیکی منتشر شده است.

این موسسه به خبرگزاری  "نوح چیخان" اطلاع داده است که آکادمیک عیسی حبیب بیلی درباره تاریخ اخیر قره باغ، کوچ ارمنی ها در اوایل قرن نوزدهم به آنجا، اصل منطقه خود مختار قره باغ که به طور مصنوعی توسط دولت بلشویک در سال ۱۹۲۳ ایجاد شد، صحبت کرد. وی با بیان این که پیروزی تحت هدایت الهام علی اف فرمانده کل قوا یکی از باشکوه ترین وقایع تاریخ آذربایجان است. وی افزود: " این پیروزی الهام علی اف رئیس جمهور و فرمانده کل قوا ، همچنین ارتش قهرمان آذربایجان و اتحاد بزرگ مردم ما است. "

این دانشگاهی اظهارداشت که اتحاد و برادری آذربایجانی-ترکی در جنگ بزرگ میهنی به سطح بسیار بالایی رسیده است که می تواند به عنوان نمونه ای از تاریخ بشر ارزیابی کرد. عیسی حبیب بیلی طبق بیانیه سه جانبه، کریدور به نخجوان را جاده ابریشم جدیدی برای آذربایجان و ترکیه خواند. افتتاح راهرو حمل و نقل نخجوان را که تقریباً ۳۰ سال در محاصره قرار داشت، اجازه خواهد داد تا از این وضعیت خارج شود و توسعه بیشتر بیابد. علاوه بر این، ایجاد کریدور حمل و نقل نخجوان به معنای فرصتهای گسترده ای برای توسعه روابط آذربایجان و ترکیه، حمل بار بین المللی و مسافر فراهم خواهد ساخت.

در پایان مصاحبه، آکادمیسین عیسی حبیب بیلی ابراز اطمینان کرد که آذربایجان و ترکیه بر اساس وحدت،برابری و اعتماد متقابل برای بازسازی قره باغ قدم بر میدارند. روزنامه ینی شفق هم چنین عکس های متعددی را که لحظات مختلف جنگ بزرگ میهنی را به تصویر می کشد،دراختیارخوانندگان ترک قرارداد.

https://nuhcixan.az/news/elm-tehsil/38821-akademik-isa-hebibbeyli-naxcivan-dehlizini-azerbaycan-ve-turkiyenin-yeni-ipek-yolu-adlandirmaq-olar

کد خبر 3717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =