چاتوراوا از سال ۱۹۹۶ میلادی تا سال ۲۰۱۵ میلادی در روزنامه قرقیز توسو به عنوان رئیس شعبه فعالیت نموده و در حال حاضر معاون سردبیر "جتیگین " قرقیزستان می باشد.


  بخت گل چاتوروا در سال ۱۹۵۵ میلادی در روستای قراجیغاچ[۱] منطقه توقتوغول[۲] استان جلال آباد به دنیا آمده است. در سال ۱۹۷۸ میلادی مدرسه را در همان روستا  به پایان رسانده و در سال ۱۹۷۹ میلادی در دانشکده زبانشناسی دانشگاه ملی قرقیزستان شروع به تحصیل نموده است. سپس مدتی را به شغل معمی پرداخته و از سال ۱۹۸۹ میلادی در شعبه منطقه جلال آباد روزنامه اوچقون[۳] به عنوان خبرنگار و بعد رئیس شعبه جذب و مشغول به کار شده است. در سال ۱۹۹۵ میلادی در شبکه تلویزیونی قرقیزستان به عنوان مدیر استودیو "ماناس" کار کرده است. چاتوراوا  از سال ۱۹۹۶ میلادی تا سال ۲۰۱۵ میلادی در روزنامه قرقیز توسو[۴] به عنوان رئیس شعبه فعالیت نموده  و در حال حاضر معاون سردبیر "جتیگین[۵]"  قرقیزستان می باشد.

از سال ۱۹۹۱ میلادی عضو شورای نویسندگان قرقیزستان و از سال ۱۹۹۶ میلادی عضو شورای خبرنگاران قرقیزستان است.

فعالیت شعری او از سال ۱۹۷۰ میلادی شروع شده است. اشعار وی در قالب مجموعه های ادبی، روزنامه ها و مجلات متعدد قرقیزستان چاپ و منتشر شده است. وی دارنده جایزه جشنواره شاعران جوان قرقیزستان در سال ۱۹۸۶ میلادی، مسابقات بین المللی "دوستی جاودانی قزاقستان و قرقیزستان" و غیره است.

خانم بخت گل چاتوروا همچنین مولف کتاب های زیر می باشد:

- مجموعه شعر"قیزیل آت[۶]" (چاپ سال ۱۹۸۹ میلادی)

- مجموعه شعر "بزتورقوی[۷] " (چاپ سال ۱۹۹۷ میلادی)

- مجموعه کتاب "آسانقول قودول[۸] "  (آسانقول بذله گو) (چاپ سال ۲۰۰۳ میلادی)

- مجموعه شعر و داستان های منظوم "ساقینیچ[۹] " (چاپ سال ۲۰۰۴ میلادی)

- مجموعه شعر "به یاد چوکموروف[۱۰] " (چاپ سال ۲۰۰۶ میلادی)

- مجموعه شعر و داستان های "ایسیک کول افسانه ای" (به زبان روسی، چاپ سال ۲۰۰۸ میلادی)

- مجموعه مقالات سیاسی و اجتماعی "شهر زیر آب" (چاپ سال ۲۰۰۹ میلادی)

اتحادیه نویسندگان جمهوری قرقیزستان به خاطر مجموعه اشعار "ساقینیچ" در سال ۲۰۰۴ میلادی جایزه ادبی "علیقول عثمان اف[۱۱]" را به بخت گل چاتوراوا اعطا نموده است.

 بخت گل چاتوروا مجموعه اشعار شاعران قزاقی؛ شاهزاده عبدالکریم اف[۱۲] (کشوری زیر آسمان) و ناغاشیبای موکاتوف[۱۳] (برگ های سبز جانم) و بختیار وهاب زاده (ما در یک کشتی هستیم) را به زبان قرقیزی برگردانده و منتشر کرده است. از سایر خدمات وی می توان به ترجمه آثار ستاره های مشرق زمین از جمله رودکی، فردوسی و ناظم حکمت به زبان قرقیزی اشاره نمود.

بخت گل چاتوروا مادر پنج دختر است.

منبع: https://ky.wikipedia.org/wiki/%D۰%A۷%D۰%BE%D۱%۸۲%D۱%۸۳%D۱%۸۰%D۰%BE%D۰%B۲%D۰%B۰,_%D۰%۹۱%D۰%B۰%D۰%BA%D۱%۸۲%D۱%۸B%D۰%B۳%D۲%AF%D۰%BB

http://bishkek.icro.ir/uploads/شماره۴۸.pdf

#iran_culture_kyrgyzstan

 

[۱] Кара Жыгач

[۲] Токтогул

[۳] Учкун

[۴] Кыргыз Туусу

[۵] Жетиген

[۶] اسب سرخ

[۷] کاکلی

[۸] Асанкул куудул

[۹] دل تنگی

[۱۰] Чокморов

[۱۱] Алыкул Осмонов

[۱۲] Шахизада Абдукаримов

[۱۳] Нагашыбай Мукатов

کد خبر 4203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =