پس از سه روز تظاهرات دامنه دار طرفداران و حامیان "جنبش لبیک پاکستان" علیه حمایت دولت فرانسه از اهانت کنندگان به مقدسات اسلامی، تاکنون دو تن از نیروهای پلیس پاکستان کشته و صدها تن دیگر از نیروهای پلیس و امنیتی و همچنین تظاهر کنندگان و مردم عادی در شهرهای بزرگ و کوچک این کشور زخمی شده اند.

پس از سه روز تظاهرات دامنه دار طرفداران و حامیان "جنبش لبیک پاکستان" علیه حمایت دولت فرانسه از اهانت کنندگان به مقدسات اسلامی، تاکنون دو تن از نیروهای پلیس پاکستان کشته و صدها تن دیگر از نیروهای پلیس و امنیتی  و همچنین تظاهر کنندگان و مردم عادی در شهرهای بزرگ و کوچک این کشور زخمی شده اند.

اعضای اصلی و طرفداران "جنبش لبیک پاکستان" را بریلوی های اهل سنت تشکیل می دهند که از مخالفان جریان تکفیری ها و اهل حدیث هستند و با شیعیان روابط خوبی دارند اما همواره در قبال موضوع اهانت به مقدسات اسلامی و شخص ساحت مقدس پیامبر گرامی اسلام(ص) از سوی دشمنان اسلام و همچنین مخالفان خاتمیت مواضع سرسختانه ای می گیرند.

تظاهرات علیه دولت فرانسه در پاکستان به خشونت کشیده شد.(گزارش اولیه)

از سه روز گذشته تا کنون تظاهرات در ده ها شهر و منطقه پاکستان از جمله اسلام اباد پایتخت، لاهور مرکز ایالت پنجاب، کویته مرکز ایالت بلوچستان، پیشاور مرکز ایالت خیبرپختون خواه و کراچی مرکز ایالت سند در واکنش به بازداشت ناگهانی روز دوشنبه سعد رضوی؛ رئیس جنبش لبیک پاکستان از سوی نیروهای پلیس و امنیتی در شهر لاهور رنگ خشونت به خود گرفت.

پس از وقوع تظاهرات و گردهمایی های خشونت آمیز، اکنون چندین پرونده جنائی، تروریستی و آدم ربایی علیه سعد رضوی و دیگر اعضای بلند پایه جنبش لبیک در شهرهای متعدد پاکستان از سوی مسئولان محلی این کشور تشکیل شده است. این افراد متهم به تحریک مردم به خشونت و  برهم زدن نظم عمومی و هرج و مرج از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستند.

سعد رضوی کیست و چرا بازداشت شد

سعد رضوی پس از اینکه پدرش خادم حسین رضوی رئیس سابق جنبش لبیک در جریان تظاهرات ضد اهانت به مقدسات اسلامی در کشورهای اروپایی بویژه در کشور فرانسه در اواخر پاییز سال گذشته در لاهور به مرگ طبیعی درگذشت از سوی شورای ۱۸ نفره به ریاست این جنبش برگزیده شد. وی پیش از این در مدرسه ابوذر غفاری در لاهور متعلق به پدرش در حال تحصیل علوم دینی بود.

پس از حمایت دولت فرانسه از اهانت کنندگان به مقدسات اسلامی در اواخر پاییز سال گذشته، خادم حسین رضوی رئیس سابق جنبش لبیک در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۰ میلادی تظاهرات سراسری ضد فرانسوی برای اخراج سفیر فرانسه از این کشور برگزار کرد. پس از چند روز اعتراضات در خیابان های شهرهای متعدد پاکستان، دولت مرکزی پس از گفتگو با رهبران جنبش لبیک قول داد ظرف سه ماه و پس از تصویب یک قطعنامه در مجلس ملی و سنا، سفیر فرانسه را از کشور اخراج کند. پس از این توافق جنبش لبیک به تظاهرات خود پایان داد. خادم حسین رضوی سپس در جریان تظاهرات و تحصن ها در لاهور و قبل از این توافقنامه درگذشت.

پس از آن در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ و پس از گذشت سه ماه،  دومین توافقنامه بین دولت مرکزی در اسلام آباد و دولت محلی در ایالت پنجاب با سران جنبش لبیک برای اخراج سفیر فرانسه به امضاء رسید که بر اساس آن جنبش تا ۲۰ ماه آوریل به دولت پاکستان مهلت داد تا سفیر فرانسه را از پاکستان اخراج کند. پس از دومین توافقنامه، رهبران این جنبش هشدار داده بودند در صورت خلف وعده از سوی دولت، تظاهرات گسترده از لاهور به سوی اسلام اباد را راه اندازی خواهند کرد.

به نظر می رسد دولت پاکستان پس از شکست مذاکرات پنهانی با رهبران این حزب مذهبی برای قانع کردن آنها در صرفه نظر از موضع خود برای اخراج سفیر فرانسه، روز دوشنبه هفته جاری سعد رضوی را بازداشت کرده است.

با این حال پس از کشته شدن دو تن از نیروهای پلیس و زخمی شدن دهها نفر دیگر در اثر سنگ پرانی های طرفداران و حامیان جنبش لبیک در شهرهای مختلف پاکستان بویژه در شهر لاهور، علیه شخص سعد رضوی و همچنین دیگران سران این حزب مذهبی از جمله قاضی محمود، احمد قادری، پیر سید ظهیر الحسن شاه، مهر محمد قاسم، محمد اعجاز رسول، پیر سید عنایت علی شاه، مولانا غلام عباس فیضی، مولانا غلام غوث بغدادی در کلانتری های متعدد لاهور و دیگر شهرها پرونده جنائی تشکیل شده است.

در شهر کراچی نیز که بعد از لاهور و اسلام آباد بیشتری سطح خشونت ها بوقوع پیوست علیه ۳۰ نفر از مسئولان محلی جنبش لبیک در این شهر پرونده جنائی و تروریستی تشکیل شده است. 

به گفته مقامات پلیس، طرفداران جنبش لبیک به قصد مرگ به نیروهای پلیس حمله کردند که در نتیجه ده ها تن از نیروهای پلیس به شدت زخمی شدند.

تظاهرات گسترده طرفداران جنبش لبیک باعث هرج و مرج و بسته شدن بازارها و اماکن عمومی و تشدید ترافیک در شهرهای متعدد پاکستان شده است.

به گفته مقامات پلیس، ۱۷ منطقه در شهر لاهور به دلیل تظاهرات طرفداران جنبش لبیک، به حالت تعطیلی در آمده است.

تظاهرات ضد دولتی همچنان در تعدادی از شهرهای پاکستان ادامه دارد و حضور نیروهای امنیتی و پلیس در سطح شهر به خوبی احساس می شود.

کد خبر 5296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =