جایزه ساخاروف پارلمان اروپا به الکسی ناوالنی چهره سرشناس اپوزیسیون روسیه تعلق گرفت

الکسی ناوالنی، منتقد سرشناس رئیس‌جمهوری روسیه که در این کشور زندانی است روز چهارشنبه به عنوان برنده مهمترین جایزه حقوق بشر اتحادیه اروپا معرفی شد.

تصمیم سران پارلمان اروپا برای انتخاب الکسی ناوالنی به عنوان برنده جایزه ساخاروف انتقادی مستقیم از کرملین محسوب می‌شود. رقبای الکسی ناوالنی برای کسب جایزه ساخاروف گروهی از زنان افغان و جنینه‌ آنی‌یس، سیاستمدار اهل بولیوی که سابقه فعالیت به عنوان رئیس‌جمهوری موقت این کشور را دارد بودند.
این جایزه در سال ۲۰۱۲ میلادی به دو دگراندیش ایرانی، نسرین ستوده و جعفر پناهی اهدا شده‌ بود.
الکسی ناوالنی سال گذشته از مسمومیت با عامل عصبی نوویچوک جان به در برد. او پس از پایان دوره درمانش در آلمان به روسیه بازگشت و در فرودگاه بازداشت شد.
انتظار می‌رود که معرفی الکسی ناوالنی به عنوان برنده جایزه ساخاروف رابطه اتحادیه اروپا با روسیه را تحت تاثیر قرار دهد. روابط مسکو و بروکسل طی سال‌های گذشته به ویژه پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ تیره شده است.
اتحادیه اروپا پیش از این خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط الکسی ناوالنی شده بود. الکسی ناوالنی بر این باور است که پرونده‌های قضایی علیه او «سیاسی» است. وی مقامات روسیه را مسئول سلامت خود در زندان می‌داند.
مراسم اهدای جایزه ۵۰ هزار یورویی ساخاروف روز ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) در مقر پارلمان اروپا در استراسبورگ برگزار خواهد شد.


ملاحظه کارشناسی: 
-جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه که به افتخار آندری ساخاروف دانشمند و مخالف و ناراضی شوروی سابق تحت این عنوان نام‌گذاری شده، در دسامبر سال ۱۹۸۸ توسط پارلمان اروپا بنیان نهاده شد. این جایزه نشانی است که به افراد یا سازمان‌هایی که زندگی خود را وقف دفاع از حقوق بشر و آزادی اندیشه می‌نمایند، اهدا می‌شود. نکته جالب توجه درباره این جایزه آن است که چندین تن از کسانی که موفق به دریافت جایزه ساخاروف شدند، بعدها جایزه صلح نوبل را نیز از آنِ خود کرده اند از جمله نلسون ماندلا، دنیس موکوگه، ملاله یوسف زی و نادیا موراد.
-این جایزه هر سال در واپسین ماه های سال در استراسبورگ به برندگان اعطا می شود. 50 هزار یورو جایزه نقدی اعطایی به شخص برنده، کمک محسوس و آشکاری است که پارلمان اروپا با استفاده از این ابزارهای سیاسی-اقتصادی به پیشبرد اهداف شخص مورد نظر و یا اصلا شاید در جهت تحقق منافع خود گام برمی دارد. 
-اعطای این جایزه مهم از سوی اتحادیه اروپا به سرسخت ترین مخالف رئیس جمهور روسیه، به نوعی اعلام موافقت و همراهی با مواضع ناوالنی در مخالفت سرسختانه با عملکرد ولادیمیر پوتین می باشد که انتظار می رود در روزهای آینده به بروز واکنش هایی از سوی دولت روسیه منجر گردد.
-چندی پیش الکسی ناوالنی زندانی در پست اینستاگرامی خود نوشت:‌ « نگران بودم کمیسیون قضایی روسیه از من بخواهد عکس های پوتین را ببوسم و یا سخنان مدودف را از حفظ بازگو کنم اما چنین نشد. آنها تنها بالای تختم نوشته اند: تروریست.»

سعید هاشمی

کارشناس بوسنی و هرزگوین

کد خبر 9398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =