طرح ملی «مشاغل دیجیتال» در روسیه راه اندازی شد

گفتگو با مدیر دپارتمان هماهنگی برنامه ­ها و پروژه­ های وزارت توسعه خدمات دیجیتال و ارتباطات همگانی فدراسیون روسیه

ثبت نام برای شرکت در طرح ملی «مشاغل دیجیتال» آغاز شده است. دانشگاه اینوپولیس در جمهوری تاتارستان واقع در فدراسیون روسیه، یکی از مراکز آموزش عالی است که در قالب طرح «مشاغل دیجیتال» به افرادی کمک می‌کند که قصد تحصیل و فعالیت در شاخه فناوری اطلاعات (IT Technology) را دارند. شهروندان روس که شانزده سال تمام داشته باشند و بخواهند دوره تحصیلات تخصصی متوسطه را به پایان برسانند، امکان ورود به این دوره را خواهند داشت.

شرکت در دوره­ها رایگان نیست، با این وجود، دانشجو تنها نیمی از شهریه را پرداخت می­کند و نیم دیگر آن توسط دولت در راستای حمایت از این طرح پرداخت می­شود.  در همین رابطه خبرگزاری ایتارتاس با تاتیانا تروبنیکوا مدیر دپارتمان هماهنگی برنامه­ها و پروژه­های وزارت توسعه خدمات دیجیتال و ارتباطات همگانی فدراسیون روسیه گفتگویی انجام داده است که در ادامه می­خوانید.

چه کسانی امکان تحصیل در این طرح را دارند و کلاس­ها به چه صورت هستند؟

تمام شهروندان روسیه که علاقه­مند به شرکت در دوره­ها باشند، بدون در نظر گرفتن موقعیت و شاخه فعالیت آنها می­توانند به صورت آنلاین در دوره­ها حاضر شوند.

چنانچه فردی در رشته­ای کاملا متفاوت تحصیل کرده باشد، می­تواند در دوره­های نامبرده ثبت نام کند؟ و آیا امتحان ورودی برگزار می­شود؟

بله، همه علاقه­مندان بالاتر از ۱۶ سال می­توانند ثبت نام کنند. شرط دیگر، برخورداری از مدرک تحصیلات متوسطه  یا تحصیلات عالیه است. افراد ابتدا در امتحان ورودی شرکت می­کنند و در صورت کسب امتیاز، وارد دوره می­شوند.

فرایند ثبت­نام به چه صورت است؟

در وهله اول، افراد در سایت profidigital.ru ثبت­نام می­کنند. در سایت، تمام رشته­های موجود و شهریه تحصیل در هر رشته درج شده­اند. تا پایان سال جاری، فهرست رشته­ها تکمیل می­شود و افراد رشته مورد نظر خود را انتخاب می­کنند.

شهریه تحصیلی به طور متوسط چقدر است؟

در حال حاضر شهریه در کاتالوگ رشته­ها درج نشده است. در واقع، امروز رشته «طراحی موبایل» گران­ترین رشته است که شهریه آن ۱۳۰ هزار روبل است.

به نظر زیاد است. اینطور نیست؟

خیر. به این دلیل که دولت ۵۰ درصد شهریه را تقبل می­کند و دانشجو تنها ۶۵ هزار روبل برای کل دوره پرداخت می­کند. ۵۰ درصد دوم شهریه را دانشجو و یا کارفرمای او پرداخت می­کنند. افراد در پایان دوره مدرک دریافت می­کنند.

تا جایی که ما اطلاع داریم، این برنامه در چارچوب طرح «اقتصاد دیجیتال» برگزار می­شود. در حال حاضر، کشور نیاز به کادر متخصص در حوزه دیجیتال است. پس چرا بابت آموزش شهریه دریافت می­شود؟

کمک هزینه تحصیلی که دولت تقبل کرده است، بهترین انگیزه برای شرکت در دوره­ها است. با این کار، افراد آگاهانه و هدفمند وارد دوره می­شوند. این رویکرد باعث می­شود که افراد دوره را با انگیزه بیشتر به پایان برسانند و پس از کسب تخصص، از دانش خود در کار بهره بگیرند. علاوه بر این، هدف ما تربیت کادر متخصص در حوزه­هایی است که با توجه به شرایط توسعه اقتصاد دیجیتال، بی­کار نمی­مانند.

آیا برای انتخاب رشته به افراد مشاوره هم می­دهید و یا بعد از پایان تحصیل، مساله اشتغال آنها تضمین می­شود؟

زمانی که متقاضیان فرم پر می­کنند، اطلاعات و علایق خود را در آن درج می­کنند. سیستم بر پایه اطلاعات وارد شده، فهرستی از رشته­های پیشنهادی را به آنها ارایه می­کند. علاوه بر این، سلسله وبینارهایی را با حضور صاحبان شرکت­ها در حوزه اقتصاد دیجیتال برگزار می­کنیم که به افراد در انتخاب رشته و شغل آینده کمک می­کند. بیشتر موسسات آموزشی فعال در اجرای طرح «اقتصاد دیجیتال» دارای مراکز توسعه مشاغل هستند و افراد پس از پایان دوره می­توانند دوره کارآموزی را در آن مراکز پشت سر بگذارند یا مشغول به کار بشوند.

در حال حاضر چه رشته­هایی برای ثبت­نام آماده هستند؟

در حال حاضر، فهرست شامل ۲۴ رشته است که محبوب­ترین آنها هوش مصنوعی، محصولات IT و مدیریت تحول دیجیتال است. برخی از رشته­های تحصیلی در این دوره، هوش مصنوعی، فن­آوری نوترون، منابع جدید انرژی و منابع انرژی­ ترابرد پذیر، فن­آوری روباتیک در دیگر دانشگاه­ها از دیگر رشته­های تحصیلی در این طرح هستند.

آیا تضمین می­دهید که کیفیت آموزش در این دوره­ها بالا باشد؟

هر دوره آموزشی به طور متوسط ۲۵۰ ساعت آکادمیک (۴۵ دقیقه) است که از این بین، ۱۴۴ ساعت برای برنامه نویسی در نظر گرفته شده است. این برنامه آموزشی به خودی خود تضمین کننده کیفیت آموزش است. علاوه بر این، تمام مراکز آموزشی با دقت گزینش شده­اند. بیزنس و تجارت به ما نشان داده که افراد کدام مراکز آموزشی را بیش از سایرین برای تحصیل و مهارت­افزایی انتخاب می­کنند. شرکت­های «یاندکس»، «پراکتیکوم»، «GeekBrains»، «نتولوگیا» و «زبر اونیورسیتت» که از مراکز آموزشی معتبر و باکیفیت هستند، در این طرح شرکت دارند. سازمان «اینوپولیس» با برخی از مراکز نامبرده سابقه همکاری در آموزش و تربیت «کادر اقتصاد دیجیتال» دارد. در واقع، بهترین موسسات آموزشی کشور در کاربردی­ترین رشته­های آموزشی از تجربه کافی  برخوردار هستند.

ارزیابی شما از استقبال افراد برای شرکت در دوره­ها چیست؟

هنوز ارزیابی دقیقی نداریم. با این وجود، از زمان آغاز ثبت­نام، بیش از دو هزار نفر متقاضی از سراسر روسیه فرم پر کرده­اند. مخاطبین ما عمدتا، افراد خلاق، هدفمند و طالب کسب مهارت و دانش روز هستند.

دلیل اصلی برای راه­اندازی این طرح چیست؟ آیا امروز با کمبود کادر در مشاغل دیجیتال روبرو هستیم؟

چندین سال است که ما شاهد کمبود کادر مربوطه در بازار اقتصاد دیجیتال هستیم. اگرچه بسیاری از متخصصین ما خود را با شرایط اقتصاد دیجیتال سازگار کرده­اند، کمبود کادر متخصص به دغدغه اصلی ما تبدیل شده است. برای برطرف کردن این مساله، ما به افراد کمک می­کنیم تا خود را با شرایط جدید سازگار کنند و دولت نیز به نوبه خود، برنامه آموزش مهارت­های دیجیتال را در برنامه ملی «اقتصاد دیجیتال» گنجانده است. تا امروز تمرکز اصلی ما بر دانش­افزایی بوده است،اما اکنون تصمیم گرفته­ایم که افراد را از صفر آموزش بدهیم. به طور قطع، این دوره­ها برای تمام علاقه­مندان به رشته IT مفید خواهد بود.

لازم به ذکر است که در سال ۲۰۲۱، ۲۵ هزار نفر از شهروندان روسیه می­توانند در این دوره­ها شرکت کنند. بخش اول شهریه توسط علاقه­مندان و یا کارفرمایان آنها برای ثبت­نام پرداخت می­شود و بخش دوم از طرف دولت پرداخت می­شود.

کد خبر 10024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =